Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:54:49 GMT

کمک های دانشگاه آزاد به سیل زدگان تحویل هلال احمر شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۵۲۲۸

کمک های دانشگاه آزاد به سیل زدگان تحویل هلال احمر شد

تهران-ایرنا- کمک های نقدی و غیرنقدی دانشجویان، کارکنان و استادان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد از جمله کرج به منظور ارسال به مناطق سیل زده به امور جوانان سازمان هلال احمر استان ها تحویل داده شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، کمک‌های نقدی و غیر نقدی دانشگاه آزاد واحدهای مختلف به مناطق سیل زده ارسال شد.
سید عبدالله حجتی رئیس دانشگاه آزاد واحد بناب ارزش محموله کمکی دانشگاهیان این واحد دانشگاهی را 190 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: حدود70 میلیون ریال به صورت وجه نقد و حدود 120 میلیون کالای غیر نقدی شامل انواع پتو، کفش، لباس، کیک، لوازم بهداشتی، مایع ظرفشویی، پودر لباس شویی و غیره به مناطق سیل زده ارسال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**ارسال کمک‎های غیرنقدی واحد زاهدان به مردم سیل زده
سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان از ارسال کمک‎های غیرنقدی کارکنان و اعضا هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برای کمک به مردم مناطق سیل زده خبر داد.
وی افزود:‌ همچنین اقلامی چون برنج، روغن، آب معدنی، کنسرو، وسایل بهداشتی، سیب زمینی و پیاز، نان، ظروف یکبار مصرف و گوشت از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برای کمک به مردم سیل‎زده سیستان ارسال شد.
رئیس دانشگاه آزاد واحد زاهدان ادامه داد: طبخ غذای گرم برای مردم مناطق سیل‎زده سیستان در واحد زابل آغاز شده و گروهای جهادی واحد زاهدان نیز برای کمک رسانی به مردم اعزام شده‌اند.
بر اساس هماهنگی با فرمانداری، بخشداری و ستاد بحران شهرستان زابل، برخی کلاس‌ها، سوله ورزشی و ساختمان استادسرا با 15 سوئیت و اتاق واحد زابل جهت کمک به سیل‎زدگان در اختیار ستاد بحران قرار گرفته است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای زاهدان و بین المللی زابل اقلامی چون یخ، آب معدنی و غذای گرم در میان مردم سیل زده اردوگاه های اسکان موقت شندل توزیع می کند.
**9491**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه آزاد هلال احمر سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زنجیره دانش‌شهر ایران با گشایش ناحیه نوآوری

خبرگزاری علم و فناوری آنا- علی امینی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد همواره تلاش کرده برنامه‌های راهبردی و عملیاتی را بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که خود برگرفته از اسناد و الزامات فرادستی است، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و تبیین کند.

اقدامات صورت گرفته این واحد دانشگاهی در سال گذشته در راستای محور‌های اصلی سند تحول مانند ارتقای کیفیت دوره‌های تحصیلی، ارتقای تربیت مهارتی دانشجو، تربیت اعتقادی دانشجو، تربیت کارآفرینی و نوآوری دانشجو و در نهایت تربیت تخصصی، ارتقای جایگاه قابلیت حل مسئله در دانشگاه، توسعه فناوری به‌منظور پاسخ به نیاز‌های منطقه‌ای و افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی بوده است.

اکنون در گفت‌وگوی تفصیلی آنا با فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، عملکرد سال گذشته، برنامه‌های در دست اقدام و فعالیت‌های که قرار است سال 1403 در این واحد دانشگاهی انجام شود را مورد برسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفاً درباره دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، دانشکده‌های مصوب و وضعیت کلی دانشگاه و آنچه این واحد دانشگاهی را بین سایر واحد‌ها متمایز کرده،‌ توضیحاتی بفرمایید.

نعیمی: دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در ۴۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع‌شده و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استان اصفهان از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون این دانشگاه با ۲۷ هزار دانشجوی فعال، یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی بین‌الملل در ۱۲ دانشکده مستقل، وجود ۱۲ مرکز تحقیقاتی و المان‌های متفاوتی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری و با داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیری که در این مجموعه در سال‌های گذشته ایجاد شده در طول این سال‌ها به‌عنوان دانشگاهی مرجع و یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور توانسته نقش آوری خوبی در آموزش عالی کشور داشته باشد.

آنا: درباره دانشکده بین‌الملل و افتخاراتی که این دانشکده نوپا در مدت محدود در واحد نجف‌آباد کسب کرده توضیح دهید.

نعیمی: یکی از موضوعات اساسی که امروز در دنیا مطرح بوده و اگر بخواهیم از دانشگاه‌های برتر دنیا باشیم وجود دانشجوی بین‌المللی است و این منجر به تلاقی فرهنگ‌ها و علوم می‌شود و این تلاقی‌ها اتفاقات خیلی خوبی ایجاد می‌کند.

از سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی وارد مبحث پذیرش دانشجوی بین‌الملل شدیم و بعد از اخذ مجوز‌های لازم با توجه به درجه و جایگاه علمی و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بندی از سال ۱۴۰۰ پذیرش دانشجوی بین‌الملل را آغاز کردیم. از روز اول نگاهمان بر استانداردسازی و کیفی سازی و فاصله گرفتن از موضوع کمیت بود. به دلیل اینکه حساسیت موضوع بسیار زیاد است و کیفیتی که در حوزه آموزش بین‌الملل باید اتفاق بیفتد باید از یک سطح حداقلی برخوردار باشد.

به‌واسطه عملکرد خوب همکاران در دانشکده بین‌الملل در سال گذشته موفق به کسب رتبه نخست دانشکده بین‌الملل بین سایر دانشکده‌های بین‌الملل فعال در کل کشور شدیم و اکنون میزبان یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی بین‌الملل از کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه و لبنان هستیم. رویکرد در مجموعه دانشگاه به‌صورت کمی نیست. بر اساس کیفیت این ارتقا اتفاق می‌افتد. پذیرش محدود است. برای دانشجویان دکتری مصاحبه گذاشته‌ایم. در بحث الزاماتی که در وزارت علوم مطرح بوده را سعی می‌کنیم دقیق رعایت بشود. کلاس‌ها به زبان فارسی و حضوری است. به‌هیچ‌عنوان کلاس مجازی نداریم. بحث آزمون‌های استاندارد بوده و به لحاظ جایگاه دانشگاه کیفیت را فدای کمیت را نخواهیم کرد.

آنا: با توجه به برگزاری دهمین جشنواره فرهیختگان که سال گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و کسب بیشترین رتبه ممتاز توسط واحد نجف‌آباد، لطفاً توضیحاتی در این باره ارائه کنید.

نعیمی: هر سال توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد رویدادی برگزار می‌شود به‌نام جشنواره فرهیختگان که سال گذشته دهمین دوره آن برگزار شد و واحد نجف آباد در ۶۴ حوزه موضوعی متفاوت با ۴۹ پژوهشگر امکان حضور داشت. بر اساس قواعدی که در این جشنواره وجود دارد توانستیم ۹ شاخص برتر در کل کشور را داشته باشیم که ازلحاظ تعدادی رتبه نخست در کل کشور را کسب کردیم؛ البته این واقعیت بوده است؛ زیرا این رتبه‌بندی بر اساس استان‌ها شکل می‌گیرد و واحد نجف‌آباد در کنار استان‌ها ارزیابی می‌شود این یکی از افتخارات اساسی بوده که ظرفیت بالای واحد نجف‌آباد را می‌رساند و با وجود اینکه ازنظر جغرافیای سیاسی استان محسوب نمی‌شود، توانسته در کنار استان‌ها رقابت کند و با همت کارکنان و اعضای هیئت علمی توانسته رتبه نخست در کل کشور را کسب کند.

آنا: دانشکده پزشکی واحد نجف‌آباد هم اخیراً افتخاراتی داشته است، آنها کدامند؟

نعیمی: دانشکده پزشکی واحد نجف‌آباد از قدیمی‌های دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. وقتی در طول سال‌های گذشته نتایج دانشجویان را در دوره تخصص بررسی می‌کنیم بالای ۹۰ درصد با رتبه‌های بالا در دوره‌های تخصص پذیرفته می‌شوند. سال گذشته دو اتفاق خیلی خوب افتاد. نخست بحث اعتباربخشی بود. در وزارت بهداشت همه دانشکده‌های پزشکی بر اساس محور‌هایی ارزیابی می‌شوند و اعتبار آنها از وزارت بهداشت به واحد اعطا می‌شود. برای چندمین بار اعتبار دوسالانه را برای دانشکده پزشکی این واحد دانشگاهی را کسب کردیم که این اعتبار معمولاً یک ساله ابلاغ می‌شود.

اعتبار دوسالانه بر اساس قواعدی که در وزارت بهداشت وجود دارد دارای رتبه‌بندی جهانی است؛ به این معنا که اکنون به‌واسطه آن اعتباری که وزارت بهداشت از سازمان بهداشت جهانی دارد و وزارت بهداشت به این واحد دانشگاهی اعتبار دوسالانه را داده به عبارتی این دانشکده در دنیا دارای اعتبار بوده و اعتبار دوساله بدین معنی است که در عرصه بین‌المللی می‌توانیم دانشجو داشته باشیم.

اتفاق خوب دیگر که افتاد حضور و درخشش دانشجویان پزشکی در مباحثی مثل کارآفرینی است. امسال یکی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در المپیاد دانشجویی که در وزارت بهداشت برگزار شد در کنار دیگر دانشجویانی که در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های دولتی هستند، موفق به کسب مدال طلا شد؛ البته رشته‌های پیراپزشکی واحد نجف‌آباد همانند رشته پرستاری افتخارات بسیار خوبی نظیر آنچه گفته شد کسب کرده‌اند.

آنا: سال گذشته در حوزه علم و فناوری و تولید دانش‌بنیان چه فعالیت‌هایی در دانشگاه متبوع شما انجام و چه دستاورد‌هایی حاصل شد؟

نعیمی: در زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از محور‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری این بوده که بتوانید زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی را در محیطی ایجاد کنید. زیست‌بوم به معنای آن است که کارآفرین بتواند خود را بروز دهد و رشد کند و دیده شود و در یک مجموعه ایجاد کنید. از سال ۱۴۰۱ همه تلاش‌ها بر این بود که زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی یا به عبارتی نتیجه آنکه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود را بسترسازی بکنیم.

راه‌اندازی پارک علم و فناوری را در ادامه مرکز رشد دانشگاه داشتیم و از همه مهم‌تر موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه نوآوری و کارآفرینی بود. از سال ۱۴۰۱ سه‌شنبه‌های کارآفرینی را مطرح کردیم که با یک مدل متفاوتی کلاس‌های دروس کارآفرینی در همه رشته‌ها در حال اجراست و متأثر از آن اکنون خروجی‌ها را می‌بینیم که آرام وارد مرکز رشد می‌شوند و تیم آنها استاندارد اولیه را کسب می‌کند و تیم‌های منتخب وارد مرحله پارک علم و فناوری می‌شوند و آنجا زیرساخت اولیه برای آنها مهیاست که به مرحله تولید می‌رسند.

آنا: درباره سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بفرمایید فعالیت‌های برجسته و تازه‌ترین فعالیت این سرا در سال گذشته چه بوده و چه برنامه‌ای برای سال جاری سرا متصور هستید؟

نعیمی: بنا به دستور دکتر طهرانچی زیست‌بومی به نام سرای نوآوری ایجاد شد که در دل آن مراکز متفاوتی در زیرمجموعه دارد مانند مرکز رشد مراکز تحقیقاتی و دیگر المان‌هایی که در دانشگاه وجود دارد. پردیس پارک علم و فناوری این واحد دانشگاهی مجوز خود را از پارک علم و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه اخذ کرده و شرایط را برای رشد انفجاری استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و تیم‌هایی که در مجموعه هستند را مهیا می‌کنیم.

سال گذشته همه تلاش‌ها حضور صنایع بزرگ به‌عنوان شتاب‌دهنده‌های تخصصی بود که از ۶ صنعت بزرگ کشور دعوت کردیم و با مشارکت مالی و منافعی وارد مجموعه شدند از طرفی استارت‌آپ‌هایی هستند که با این شرکت‌ها در تعامل هستند و تعدادی شرکت هم حوزه تحقیق و توسعه خود را در پارک مستقر کردند که بتوانیم حلقه‌ای از نوآور، شتاب‌دهنده و نیاز واقعی جامعه را در کنار هم داشته باشیم که بتواند محصولی که مبتنی بر نیاز جامعه هست را تولید کند.

آنا: اکنون چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌تان مستقر هستند؟

نعیمی: اکنون ۶۱ هسته نوپا به‌عنوان استارت‌آپ، ۴۹ شرکت فعال  و دو شرکت صنعتی کارخانه‌ای در خود دانشگاه مستقر بوده و در مراحل تولید انبوه قطعه و محصول هستند که استادان دانشگاه در این کارخانه‌ها حضور دارند و در قالب طرح پویش خدمت می‌کنند.

آنا: درباره برگزاری رویداد صدرا به عنوان نخستین دانشگاه توضیح بفرمایید.

نعیمی: صدرا مخفف صنعت، دانشگاه و راه اشتغال بوده که سال ۱۴۰۰ برای بررسی چالش‌های اساسی دانشجویان برگزار شد. نخست برای دانشجویان که در صحبت و بیان دچار مشکل هستند و اعتمادبه‌نفس لازم ندارند. دوم نمی‌دانند به کجا و کدام صنعت مراجعه کنند. در این رویداد مدلی را مطرح کردیم که به جای اینکه دانشجو در محیط صنعت وارد شود، صنایعی که به دنبال نیروی کار بوده و در فکر تأمین منابع انسانی خود هستند در دانشگاه نیاز خود را برطرف کنند. رویداد صدرا یک با نقاط ضعفی برگزار و در صدرای دو نقاط ضعف برطرف شد و در نهایت رویداد صدرا سه، با کمترین خطا رویدادی با حضور ۱۰۰ شرکت و ۱۰۰۰ فرصت شغلی در دو روز برگزار شد.

برگزاری این رویداد با میزبانی واحد نجف‌آباد در اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی مقارن شد و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دستور اجرای هماهنگ این رویداد را در کل کشور داد که بعد سامانه و وب‌سایت آن به نام صدرا، تهیه و در حال اجرا بوده و همه واحد‌های دانشگاهی موظف شدند در طول سال دو مرتبه این رویداد را برای تسهیل ارتباط بین دانشجو و صنعت برگزار کنند.

آنا: برای آینده صدرا چه برنامه‌ای دارید؟

نعیمی: در رویداد صدرای چهار به سمت برگزاری رویداد‌های صدرای تخصصی می‌رویم. یعنی شاید بیشتر از دو بار در طول سال برگزار شود. به‌عنوان نمونه رویداد صدرا به‌صورت تخصصی در هر رشته برگزار می‌شود و متناسب با آن رشته بازار کار مربوط را دعوت می‌کنیم. نام آن را صدرا پلاس گذاشته‌ایم که امیدواریم با همت دوستان به سمت برگزاری رویداد‌های تخصصی صدرا بر اساس موضوع برویم.

آنا: برنامه‌های واحد دانشگاهی متبوعتان در سال جاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان و تقویت آن چیست؟

نعیمی: باید تغییر مخاطبان ازلحاظ نیاز را درک بکنیم. امروز دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود و خانواده‌ها از دانشگاه انتظاراتی دارند که این انتظارات نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است. خانواده‌ها فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستد برای اینکه بتواند در آینده فرصت شغلی و جایگاه در شأن پیدا کند.

دانشگاه باید متوجه این موضوع باشد و راهی وجود ندارد جز اینکه دانشگاه به سمتی برود که دانشجویش پس از فارغ‌التحصیلی دارای مهارت باشد؛ بنابراین در سال جاری مسیری که طی می‌کنیم این است که احترام بگذاریم به نیاز جامعه و این نیاز، پرورش فرزندان است که مبتنی بر تفکر مهارت، تفکر خلاقیت، تفکر کارآفرینی باشد و بتواند بعد از فارغ‌التحصیلی برای جامعه مفید باشد.

سال 1403 به‌صورت تخصصی یکی از رویکرد‌های اساسی‌مان بحث ارتقای تفکر آموزش مبتنی بر مهارت بوده و بعد از آن به‌طور قطع بحث اقتصاد دانش‌بنیان و رفتن به سمت ایجاد و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان در حیطه‌های مختلف است.

آنا: در حوزه مهارت و کارآفرینی چه فعالیت‌هایی در سال گذشته صورت گرفت و چه برنامه‌ای برای سال جدید دارید؟

نعیمی: واحد نجف‌آباد از نخستین دانشگاه‌ها بود که دانشکده مهارت خود را تأسیس کرد. رشته‌ها و زیرساخت‌ها مهیا شد. تغییر این رویکرد و تحول خیلی سخت بود. سال جاری باید به سمت اهمیت آموزش مهارت به دانشجویان بپردازیم. ایده‌ای که سال‌های قبل هم داشتیم. باید بپذیریم در سال‌های پیش رو فارغ‌التحصیلی که دارای مهارت باشد فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار دارد نسبت به دانشجویی که مهارت‌های اولیه هفت‌گانه را ندارد.

آنا: برای توسعه زیست‌بوم فناوری در کشور چه پیشنهادی دارید؟ دانشگاه متبوع شما هم برنامه‌ای دارد؟

نعیمی: همه دانشگاه‌ها در کلان باید به این سمت بروند که در کنار هدایت دانشگاه، ادبیات اقتصادی شرکت داشته و دانشجو از ابتدا درسی که مطالعه می‌کند مبتنی بر حل مشکل باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اساسی خود نام‌گذاری این واحد به نام دانش‌شهر که اصطلاحاً (knowledge city) نامیده شده باید المان‌های دانش شهر را تکمیل کنیم. در دانش شهر قرار است یک زندگی شهری در جریان باشد. یعنی آموزش، تحصیل، تفریح، سکونت، زندگی، کار، همه چیز باشد. سال جاری یکی از رویکرد‌های اساسی‌مان گشایش ناحیه نوآوری دانشگاه است که در اطراف و پیرامون دانشگاه شکل بگیرد و حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های نوآوری که در این مسیر به سمت تکمیل زنجیره دانش شهر ایران برویم.

تسهیل در ایجاد زیست‌بوم نوآوری یکی از موضوعات اساسی است که البته فقط مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد نمی‌شود. در کل کشور از آموزش و پرورش باید آغاز شود و تفکر کارآفرینی و نوآوری و این فرهنگ از پایه‌های پایین آموزش بدهیم. آینده کشور در دست این نوع فرهنگ و نگاه خواهد بود. افرادی در آینده این کشور مؤثر هستند که با این نگاه آموزش دیده‌اند. دانشگاه‌ها باید این آموزش را بدهند و این فرهنگ را انتقال دهند. در سطح کلان مملکت و کشور شاید اساسی‌ترین موضوع این بوده که دانشگاه‌ها بپذیرند که باید تحول درشان ایجاد شود.

آنا: درباره دانشمندان ۲ درصد برتر جهان از واحد نجف‌آباد توضیح بفرمایید.

نعیمی: سال گذشته ۱۴ دانشمند دو درصد برتر جهان داشتیم و پنج دانشمند جزء یک درصد برتر جهان؛ که از دانشکده‌های متفاوت هستند. فنی مهندسی، برق، کامپیوتر و مواد که ازجمله همکاران بسیار پرتلاش هستند که با همت خود در انتشار مقالات نقش بسزایی دارند و حضور این دانشمندان یکی از دلایل ارتقا و وجود رتبه‌های بالای بین‌المللی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد است.

آنا: جایگاه واحد نجف‌آباد در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی چگونه است؟

نعیمی: در آخرین رتبه‌ای که داشتیم، رتبه هشتم در رتبه‌بندی تایمز که مربوط به یک سال و نیم پیش است. شاخص وبومتریک رتبه اول و مولتی رنگ رتبه داشتیم؛ اما از سال ۱۴۰۱ به دلیل تغییر سیاست در رتبه‌بندی واحد‌ها در کلان دانشگاه آزاد اسلامی، دیگر واحد‌ها در رتبه‌بندی حساب نمی‌شوند و رتبه‌بندی به‌صورت کلی به‌عنوان دانشگاه آزاد اسلامی محاسبه می‌شود. با بخشنامه‌ صادر شده حضور در رتبه‌بندی‌ها به‌صورت مستقل توسط واحد‌های دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع و به‌صورت کلی بوده؛ اما آخرین رتبه‌های ما رتبه‌بندی در شاخص تایمز و وبومتریک است.

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برترین دانشگاه غیردولتی کشور شناخته شده در این باره توضیح بفرمایید.

نعیمی: شاخص علمی به نام نمایه علمی AD در شاخص‌های استخراج مقالات و انتشار مقالات و کتب بوده و مؤسسه‌ای معتبر بر اساس داده‌ها و تعداد مقالات که با نمایه افیلیشن دانشگاه بوده، رتبه‌بندی را انجام داده و طبق گزارشی که آن مؤسسه اعلام کرده بین دانشگاه‌های خصوصی رتبه نخست را واحد نجف‌آباد کسب کرده است.

آنا: ازنظر تعداد دانشجو، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده در واحد نجف‌آباد چگونه خواهد بود؟

نعیمی: مهر ۱۴۰۰، ۲۲ هزار دانشجو داشتیم که  این عدد در مهر سال گذشته به ۲۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو افزایش پیدا کرد. رویکرد بر اساس رویکرد‌های کلان در چهار محور در حوزه تربیت مهارتی دانشجو، تربیت اعتقادی دانشجو، تربیت کارآفرینی و نوآوری دانشجو و در نهایت تربیت تخصصی است.  قاعدتاً اگر در این چهار محور تلاش خود را انجام دهیم جامعه متوجه می‌شود،‌ بر همین اساس با رشد و پذیرش دانشجو روبه‌رو هستیم؛ البته پذیرش بر اساس ظرفیت اتفاق می‌افتد و در بعضی از رشته‌ها ظرفیت را به خاطر کیفی سازی و کیفی بودن آموزش از اساسی‌ترین نکات، محدود کردیم.

آنا: مدارس سما در واحد نجف‌آباد در حال افتخارآفرینی بوده و هستند، به تازگی هم رتبه نخست فرهنگی در کل کشور را به دست آوردند. در این مورد توضیح بفرمایید.

نعیمی: یکی دیگر از موضوعاتی که به‌عنوان نقطه قوت دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد بوده، وجود مدارس سما در این واحد دانشگاهی است. اکنون ۱۴ مدرسه داریم در همه مقاطع از مهد کودک تا پایه ۱۲. دخترانه و پسرانه، مشغول فعالیت هستند. پذیرش دانش‌آموز در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار ۴۰۰ نفر بود و امروز به بیش از ۳ هزار نفر رسیده ایم. ۲ مدرسه تأسیس کردیم؛ اما مجدداً رویکرد اساسی در مدیریت مدارس دقیقاً همین رویکرد بوده که در نکات متفاوت مطرح شد. اساسی‌ترین نکته این است که مدرسه‌ای بر پایه زندگی داشته باشیم یعنی بچه‌ها مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. با همت همکارانم و ایده‌ها و برنامه‌هایی که مطرح می‌کنند امسال بین حدود ۸۰۰ مدرسه در کل کشور رتبه اول فرهنگی را کسب کردند.

آنا: در حوزه دانشجویی و مرکز مشاوره امین چگونه هستید؟

نعیمی: مرکز مشاوره امین یکی از المان‌های حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی بوده و نقش آن نقش حمایتی از دانشجویان در بعد روان‌شناختی است. در طول چند سال گذشته همه تلاش را کردیم تا زیرساخت‌های مناسب را برایش مهیا کنیم که خدمت‌رسانی مناسبی را بتوانیم به دانشجویانی که نیاز به مشاوره دارند را برای آنان انجام دهیم که به‌واسطه تلاش همکارانم در طول سال گذشته رتبه اول را بین همه مراکز مشاوره کسب کردیم و امیدوارم برای سال‌های آینده این جایگاه همچنان باقی بماند و همچنان باید کیفی سازی را ادامه بدیم و همچنین شرایط را ایجاد کنیم تا دانشجویی که دارای مشکل روان‌شناختی بوده را به‌عنوان خانواده آن حل بکنیم.

آنا: رویکرد شما درباه ارتقای چندبعدی دانشجویان در مدت‌زمان تحصیل در دانشگاه چیست؟

نعیمی: وظیفه اصلی دانشگاه، بحث آموزش است. انتظار اساسی از دانشگاه این بوده که دانشگاه آموزش استاندارد داشته باشد و بتواند علوم را به نحو شایسته‌ای به دانشجویان انتقال دهد؛ اما محور دوم که شاید این هم به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین موضوعات بوده که اسم آن را بگذاریم تربیت اعتقادی. باید بپذیریم که مجموعه دانشگاه باید اعمال رفتار و آموزش را بر اساس ارتقا تربیت اعتقادی اخلاقی دانشجو باشد؛‌ زیرا از فرهنگ از اینجا شکل می‌گیرد. در کنار تربیت تخصصی یا همان آموزش تخصصی و بحث تربیت اعتقادی.

اکنون تربیت مهارتی دانشجو حائز اهمیت می‌شود یعنی در کنار آموزش حتماً مهارت را هم بیاموزد و یک مهارت را بعد از فارغ‌التحصیلی خود شکل دهد؛ و شاید یکی دیگر از مؤلفه‌های اساسی، تربیت اجتماعی دانشجو است.در دانشگاه‌ها روش کنترل خشم را به دانشجویان یاد ندادیم. روش زندگی درست، کنترل اضطراب و موضوعات متفاوت را یاد ندادیم. همه تلاش‌ها در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد این بوده که در این چهار محور استاندارد شود تا بتوانیم در ابعاد متفاوت دانشجو را رشد دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل زنجیره دانش‌شهر ایران با گشایش ناحیه نوآوری
  • رئیس جمعیت هلال احمر بردسکن خواستار تحویل خودروی نجات به این شهرستان شد
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • تصادف زنجیره‌ای در محور کرمانشاه به اسلام آباد غرب با یک فوتی
  • ۱ فوتی و ۲ مصدوم در برخورد زنجیره ای محور کرمانشاه به حسن آباد
  • ارسال کمک‌های هلال احمر کاشان به خوزستان
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری
  • تأثیر مستقیم سراهای نوآوری دانشگاه آزاد یزد در رونق بازار
  • ارسال بیش از ۴ هزار تخته پتو به مناطق سیل زده خوزستان