Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز، 3 اردیبهشت‌ماه در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز گفت: دانشجویان با امید به اصلاح امور تلاش می‌کنند و این زمینه‌ساز رشد همه جانبه‌ آن‌هاست.
وی با بیان اینكه هم‌اکنون تاب‌آوری میان تشکل‌های دانشجویی زیاد شده و با آرامش در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند، افزود: سیاست‌گذاری در سطوح کلان وزارت علوم برگرفته از اسناد بالادستی است و برنامه‌های اجرایی توسط وزارتخانه مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غلامی بر این نكته تأكید كرد كه تمام برنامه‌های دانشگاه‌ها نشئت گرفته از قانون بودجه، نقشه جامع علمی کشور و قانون تشکیل وزارت علوم است.
وزیر علوم یادآور شد: کارگروه تحول، بررسی و تجدیدنظرعناوین و محتوای دروس دانشگاهی نیز در وزارت علوم فعال شده و تلاش می‌شود که کیفیت آموزشی بهبود یابد.
بنا بر این گزارش، در این نشست دبیران کانون‌ها، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
عدم برنامه‌ریزی فرهنگی، مشکل ساختاری انجمن‌های علمی، ضرورت توجه بیشتر به کرسی‌های آزاداندیشی، مسائل دانشجویی و صنفی، لزوم تجهیز و بهسازی خوابگاه و غذاخوری دانشجویان، تقویت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجرای طرح نخبه فرهنگی، توجه بیشتر به علوم انسانی و کمبود بودجه برای فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي منصور غلامي كارگروه تحول دروس دانشگاهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ مطابق آمار موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تعداد دانشجویان ایران پس از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بوده است، جمعیت دانشجویی کشور اوایل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر و نیم درصد جمعیت کشور بود، اما این آمار امروز به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است که ۵ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. 

در بازه مورد مطالعه سال‌های ۹۱-۱۳۹۰ تا ۹۲-۱۳۹۳ روند تعداد دانشجویان دارای افت و خبر‌هایی بوده است به این معنی که تعداد دانشجویان در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و پس از آن در شان سال اخیر روندی کاهشی داشته است. در این سال‌ها جمعیت دانشجویی از ۴۸۱۱۵۸۱ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۳۰۷۰۷۴۸ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴٠٠ رسیده است. تعداد جمعیت دانشجویان زن و مرد در طی سال‌های ۹۹- ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نزدیک به هم است که نشان دهنده‌ کاهش تعداد دانشجویان زن است.

بررسی روند تعداد دانشجویان به تفکیک گروه تحصیلی

س روند جمعیت دانشجویی در همه گروه‌های تحصیلی به استثنای گروه علوم پزشکی نسبت به سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ کاهش یافته است. در گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی کشاورزی و دامپزشکی و هنر جمعیت دانشجویی به ترتیب از ۲۱۹۰۹۵۰، ۲۶۴۳۸۰، ۱۵۰۴۸۶۶، ۲۱۹۷۴۰، و ۳۸۵۵۴۰ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۱۴۸۰۹۶۴، ۲۰۶۱۰۹، ۷۱۴۳۷۲، ۱۰۱۷۱۳ و ۲۱۵۶۹۹ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش یافته است، اما در گروه علوم پزشکی جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ از ۲۴۶۱۰۵ به ۲۴۶۱۰۵ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افزایش داشته است.

 روند تعداد دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی 

 تعداد دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری حرفه‌ای در بازه مورد مطالعه ۹۱_۱۳۹۰ تا ۴۰۰_۱۳۹۹ روندی افزایشی داشته است. اما روند تعداد دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی افت و خیز‌هایی در بازه زمانی مود مطالعه داشته اند، به صورتی که روند کاهشی تعداد دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کاردانی از سال ۹۴-۱۳۹۳ و دوره کارشناسی ارشد از سال ۹۶-۱۳۹۵ آغاز شده است.

 روند تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت به تفکیک جنسیت 

 اگرچه طی چند سال اخیر تعداد اعضای هیئت علمی زن افزایش یافته است، اما همچنان شکاف زیادی بین تعداد اعضای هیئت علمی زن و مرد وجود دارد.

روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به ترتیب شامل مرتبه‌های استادیار، مربی، دانشیار، استاد و مربی آموزشیار است، همچنین این نمودار نشان می‌دهد که روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد بیش از سایر مرتبه‌های علمی در طی سال‌های اخیر بوده است و به نظر میرسد که ترکیب اعضای هیئت علمی رو به بهبود است.

 

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی
  • زیرساخت‌های «شهر دانشگاهی» در کردستان فراهم شد+فیلم
  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد