Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی قنادزاده در خصوص مشکل منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: درصدی از بارش‌های اخیر خراسان رضوی در هفته‌های گذشته موجب شد ذخایر سدها به حد قابل قبولی برسد که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی افزود: این نعمت خدادادی در چرخه هیدرولوژی در کره‌زمین، سیکل خود را طی می‌کند، به طوری که از دریاها و اقیانوس‌ها تبخیر می‌شود، پس از تجمع به صورت ابر تبدیل به باران و برف می‌گردد، مجدد به صورت روان‌آب جاری می‌شود یا نفوذ می‌کند و مجدد به دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزد. قنادزاده بیان کرد: بارش‌ها و روان‌آب‌ها در تغذیه منابع سطح و زیرسطحی کمک شایانی به منابع آب کشورمان می‌کنند که به طور میانگین ۶۷ درصد از داخل زمین و زیر سطح برداشت می‌شود اما برای تجدیدپذیری، منابع آب زیرزمینی تا حدود ۴۰ درصد قابل بازگشت است و بقیه به عنوان کسری مخزن محاسبه می‌گردد که در استان بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری داریم. رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در حفظ رطوبت در خاک برای گیاهان و درختان موثر بوده، عنوان کرد: در شهر مشهد با گستردگی فراوان فضای سبز از دوره‌های آبیاری و استحصال آب از سدها و چاه‌های درون شهر کاسته شد. طبق تحقیقات محققین برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست. وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های استان با توجه به جلسات مدیریتی در سطح استانداری خراسان رضوی و با توجه ظرفیت بالای کشاورزی به صورت زراعتی و باغی در این زمینه است که از این روان‌آب‌ها حداکثر استفاده شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و اداره کل منابع طبیعی، ایجاد طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری در دستور کار سال ۱۳۹۸ قرار گرفته است، تعامل مناسب ادارات استانی و همچنین دستورات مستقیم استاندار خراسان رضوی از سالی پرامید در راستای رونق تولید و خدمت نوید می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کسری منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، آذر رضاپور در گفتگویی با بیان اینکه دمای هوای استان از صبح امروز، سه‌شنبه به طور تدریجی روند کاهشی گرفته است، اظهارکرد: این استان اواخر هفته جاری روزهای خنکی را سپری خواهد نمود و این کاهش نسبی دما به دلیل ورود یک سامانه بارشی است که اوایل هفته آینده استان را فرا می‌گیرد.

وی گفت: هم اکنون کاهش دما از نیمه شمالی خراسان رضوی آغاز شده است و از عصر امروز دیگر نقاط را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تا پایان هفته دمای هوا نسبت به امروز بین سه تا هفت درجه کاهش خواهد یافت.

رضاپور افزود: افزایش شدت وزش باد در نواحی بادخیز و بارش های رگباری در ارتفاعات از دیگر پدیده های جوی استان است که تا پایان هفته در استان وجود خواهد داشت.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته، فریمان با ۹ و سرخس با ۳۵ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان بوده‌اند، تصریح کرد: طی همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۶ تا ۳۰ درجه را به ثبت رسانده است و دمای کنونی مشهد ۲۴ درجه است که طبق تحلیل نقشه ها و مدل های هواشناسی امروز بین ۱۳ تا ۲۵ درجه در نوسان خواهد بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898643

دیگر خبرها

  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید
  • اجرای ۱۶ طرح برای جبران کسری آب مشهد
  • اوج بارندگی در این شهرها و استان ها در این هفته | روزهای پربارش در انتظار کشور
  • نقش مهم اشتغالزایی در ماندگاری ساکنان مناطق مرزی خراسان رضوی
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است
  • ضرورت استفاده دستگاه‌های خراسان رضوی از همه مجاری تامین منابع