Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@20:41:00 GMT

تبدیل میراث مدرن شهر به کافه کتاب ها و فضاهای فرهنگی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۵۷۸۴

شهردار تهران گفت:جریانی در مرکز شهر برای تبدیل میراث مدرن شهر به کافه کتاب و فضاهای فرهنگی آغاز شده است.

به گزارش مهر، پیروز حناچی صبح امروز با حضور در باغ نگارستان در اولین روز از «کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث قرن بیستم، از معماری تا منظر» که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سازمان بین‌المللی دوکومومو- که حناچی ریاست آن را بر عهده دارد- برگزار شد، شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود در این کنفرانس ضمن تبریک فرارسیدن روز معمار و اشاره به این‌که با ورود به دانشگاه دیگر مسئولیت‌های اجرایی را فراموش می‌کنم، گفت: امروز از موضع یک عضو هیأت علمی صحبت می‌کنم و به موضوع «حفاظت» می‌پردازم؛ حفاظت، مدیریت تغییرات است. اگر بتوانیم تغییرات در شهرها را به درستی مدیریت کنیم، در عمل حفاظت را توسعه داده‌ایم.

وی افزود: شهرها در حال تغییراند؛ شهرهای تاریخی در کشوری مانند ایران، هسته‌های قدیم و با سابقه‌ای دارند، به همین خاطر این تغییرات هم می‌تواند مثبت باشد و هم می‌تواند یک تهدید به حساب آید. علاوه بر این موضوع، بعد از انقلاب صنعتی بسیاری از شهرها توسعه پیدا کردند؛ صنعت باعث شده است تا شهرهایی همچون اصفهان و کاشان که شهرهای قدیمی هستند، با موج جدیدی از توسعه و تغییرات مواجه شوند.

شهردار تهران تصریح کرد: وقوع ٣ تغییر عمده در دنیا باعث شده تا فرصت‌های جدید شکل بگیرد؛ توسعه بخش خصوصی، خروج صنعت از شهرها به خاطر مسائل زیست‌محیطی و عدم تمرکز و واگذاری قدرت از دولت‌های مرکزی به دولت‌های محلی. این سه تغییر موجب شده تا طی زمان با تفاوت‌های بزرگ مواجه شویم. خروج صنعت یک فرصت تلقی می‌شود، البته همین فرص بدون برنامه‌ریزی می‌تواند یک تهدید باشد؛ ما در ایران از آغاز دهه ٧٠ در این موضوع تجربیاتی داشتیم که البته مبانی نظری روشنی درباره آن وجود نداشت.

حناچی تأکید کرد: خوشبختانه دولت نیز تا به حال همنوایی کرده و یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور، یعنی «سیمان ری» را با این هدف در اختیار شهرداری تهران قرار داده است.

وی با اشاره به موضوع «منظر» به عنوان دیگر مبحث مورد توجه در این کنفرانس گفت: در سال ١٩٣١ اولین کنفرانس بین‌المللی درمورد حفاظت در اوج نهضت مدرن برگزار شد؛ در آن دوره آثار به طور انفرادی دیده می‌شدند؛ در سال ١٩۶۴ بنا و مجموعه اطراف آن مطرح شد و در سال ١٩٧٢ نیز موضوع شهرهای تاریخی طرح شد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز از تمام عرصه‌های شهر تاریخی صحبت می‌کنیم و با این رویکرد، اساساً نگاه به شهرهای تاریخی متفاوت می‌شود.

حناچی گفت: ما در دانشگاه تهران رسالتی برای خود قائل هستیم و هدایت جریان‌های جدید را نیز تعقیب می‌کنیم؛ یکی از این موضوعات میراث مدرن ما است که عمر آن به حدود ١٠٠ سال برمی‌گردد. بسیاری از این آثار در طول زمان مورد حفاظت قرار نگرفتند و دوکومومو نیز تلاش می‌کند تا آن‌ها را به چرخه حفاظت برگرداند.

شهردار تهران افزود: خوشبختانه تعداد بسیاری از ساختمان‌ها مربوط به دولت هست و زیاد در معرض تهدید مستقیم نیستند، اما آثاری که در اختیار بخش خصوصی هستند در معرض خطر قرار دارند.

حناچی با بیان اینکه اکنون نکته‌ای را در قالب شهردار تهران می گویم، عنوان کرد: در شهرداری تهران تلاش می‌کنیم تا با کمک به مالکین واحدها این آثار را حفظ کنیم. خوشبختانه جریانی در مرکز شهر برای تبدیل این موارد به کافه کتاب و فضاهای فرهنگی آغاز شده است؛ اخیراً نیز در کوچه لولاگر یکی از این ساختمان‌های بهبودیافته را افتتاح کردیم.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: یادآوری می‌کنم که امروز روز سه‌شنبه بود؛ ما مردم شهرمان را تشویق می‌کنیم تا به خاطر بهتر شدن هوای شهرمان، از خودروی شخصی کم‌تر استفاده کنند. خوشبختانه در سال ٩٧ موفق شدیم ٢٠ درصد از ذرات معلق هوای تهران را بکاهیم؛ امیدواریم با یاری مردم این مسیر را در سال جدید نیز ادامه دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: میراث مدرن کافه کتاب فضای فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹۱ میلیارد تومان برای تملک بنا‌های تاریخی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: بنابر آخرین آمارها، تا کنون ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی شده اند که از این میان، ۲هزار بنای تاریخی در مالکیت سایر دستگاه‌های دولتی و یک هزار و ۹۰۰ بنا نیز در اختیار اوقاف قرار دارد که وفق قانون حفظ، احیا و مرمت، مکلفند از این بنا‌ها حفاظت کنند.

دارابی با بیان این که اعتبارات در حوزه میراث‌فرهنگی جوابگوی نیاز‌ها نیست، تصریح کرد: از ۲۰هزار میلیارد تومان (۲۰ همت) که در سال ۱۴۰۲ نیاز داشتیم تنها ۹۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۶۰ میلیارد آن اوراق قرضه است.

او با اشاره به اقدامات مهم حفاظتی در دولت سیزدهم گفت: با وجود محدودیت‌ها، وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم برنامه‌ها و اقدامات مهمی را برای توسعه حفاظت از آثار دنبال کرده است که می‌توان به افزایش سواد میراثی جامعه با برنامه‌هایی از جمله برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای، اهتمام بر مرجعیت بخشی میراث فرهنگی، نهضت معرفی، آموزش و خوانش و روایتگری، اتکا بر آرای صاحب‌نظران و پیشکسوتان و تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، ارتقای جایگاه کشور در مناسبات فرهنگی جهانی و منطقه‌ای که ثبت «یلدا»، «افطار و سنت‌های وابسته آن» در حوزه میراث ناملموس و «۵۴ کاروانسرا» در حوزه میراث ملموس به عنوان نمونه‌هایی از این اقدامات هستند.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسعه و مردمی کردن حفاظت از میراث با تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی» (مردم نهاد) و «انجمن میراث فرهنگی» در سراسر کشور به ریاست استانداران، فرمانداران و حمایت از حقوق عامه و کمک بایسته به رشد و توسعه کشور از دیگر اقدامات مهم حفاظتی معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم عنوان کرد.

دارابی درباره برنامه‌های پیش رو معاونت میراث‌فرهنگی گفت: سال ۱۴۰۳ را در معاونت میراث‌فرهنگی «سال حفاظت از محوطه‌ها و مقاوم‌سازی بنا‌های تاریخی» اعلام کرده‌ایم. افزایش ضریب امنیتی در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی، تلاش برای اتمام مرمت‌های نیمه کاره، کیفیت بخشی به اقدامات و پروژه‌های مرمت بناها، نظام‌مند کردن و فعال کردن شورا‌های فنی استان‌ها، تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی، آیین‌نامه ارزشیابی میراث‌داران تمدنی از جمله برنامه‌های مهم در سال پیش رو است.

او در پایان افزود: امروز میزبان عزیزانی از خیل عظیم حافظان میراث فرهنگی هستیم و از استادان و هنرمندان تلاشگر، خیران و همه کنشگران و فعالانی که در قامت‌های مختلف اجتماعی حفاظت و احیای این میراث گرانبها را تحقق  بخشیده‌اند سپاسگزاری می کنیم.

 

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • روزی به نام بناهای تاریخی/ از آسیب‌های میراث فرهنگی غافلیم
  • دستگیری ۴۷ فرد مرتبط با تخلفات میراث‌فرهنگی در البرز
  • بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان
  • اختصاص ۹۱ میلیارد تومان برای تملک بنا‌های تاریخی در سال ۱۴۰۲