Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@01:33:44 GMT

قارچ‌های سمی چه نشانه‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۶۷۹۹

قارچ‌های سمی چه نشانه‌هایی دارد؟

 دکتر «مهتاب شاهماری» با اعلام این هشدار، اظهار کرد: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر رویش قارچ خودرو طبیعتاً افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است، تصریح کرد: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند سمی است و هر ساله صد‌ها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنان مان در اثر مصرف این قارچ‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو و فله‌ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند و بدانند که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

شاهماری گفت: برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی تاکید کرد: هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، تصریح کرد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و … از علائم این نوع مسمومیت است و در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به صورت تأخیری بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، فرد را باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کرد.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: قارچ سمی علائم مسمومیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس امروز اظهار کرد: ۵ نفر از اعضای یک خانواده که از کوه‌های اطراف شهر شیراز اقدام به جمع آوری قارچ و استفاده از آن کرده بودند، دچار مسمومیت شدند.

او ادامه داد: این افراد برای اقدامات درمانی به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز مراجعه و تحت درمان قرار گرفته اند.

همه قارچ‌ها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک هستند و باید از چیدن، خریدن و خوردن قارچ‌های روئیده شده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی پرورش یافته در کارخانه‌های معتبر استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • خواص درمانی رازیانه
  • قارچ خودرو نخورید
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • رنگ در هر بطری آب معدنی نشانه چیست؟ (فیلم)
  • هک شده‌اید یا نه؟ نشانه‌ها و راه‌حل‌ها
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟