Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: برنامه 30 دقیقه‌ای درس‌هایی از قرآن در طی این سال‌ها توانسته مخاطب خود را از اقشار مختلف جامعه به دست بیاورد. برنامه ای که با حضور یک روحانی کار کشته، پای یک تخته سیاه به بیان فرهنگ قرآنی در زمینه های مختلفی دینی و اجتماعی می پردازد. درس هایی از قرآن در عمر تقریبا 40 ساله خود مردم را به پای دیدگاه های قرآن کشانده و به جد می توان گفت همتایی برای خود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بخش دوم گفت و گو با حجت الاسلام «محمد موحدی نژاد» رئیس موسسه ترویج فرهنگ قرآنی درباره موضوعات مهمی چون پیدا کردن جایگزین برای حجت الاسلام محسن قرائتی پرداخته که در ادامه می خوانید. 

امیدوار هستیم که حضور عالمانی چون آقای قرائتی مستدام باشد، اما در عین حال آیا به دنبال جایگزین برای ایشان هستید که راه ایشان را در آینده ادامه دهد؟
روی این مطلب مطالعه می کنیم، بالاخره عمر انسان دست خداست و خود حاج آقا هم به این موضوع فکر می کنند. حتی رهبری هم به ایشان فرموده اند که آیا برای بعد از خود فکری کرده اید و ایشان به توصیه مقام معظم رهبری درگیر این مسئله نیز هستند. دوره هایی هم برای طلبه هایی که آمادگی پیمودن سبک و روش حاج آقای قرائتی را دارند در قم برگزارکردیم و امیدوار هستیم که برای آینده مشکلی پیش نیاید. ما تعصبی سر فرد یا افراد نداریم و اگر کسی را پیدا کنیم که بهتر از حاج آقای قرائتی و یا حتی هم سطح ایشان باشد طبیعتا ما هم به فکر این موضوع هستیم. 

آیا به نتیجه ای هم رسیدید؟

نه، تا الان به نتیجه خاصی نرسیده ایم و خدا عمر طولانی باعزت نصیب حاج آقای قرائتی کند و از خدا کمک می خواهیم که دست ما را خالی نگذارد.

فکر می کنید برنامه درس هایی از قرآن تا امروز چه خلاء ها، پیشرفت هایی داشته و نیاز به چه چیزهایی دارد؟

خلاء خاصی جز مسئله مالی و تبلیغات نداریم، امروز سن درس هایی از قرآن به جایی رسیده است که می توان گفت هم دوره انقلاب اسلامی شده است، یک نفر که چهل سال است با استقبال خوب مردمی مواجه است مطمئنا خلاء نداشته که این اتفاق رخ داده. صدا و سیما وقتی این موضوع را در افکار عمومی سنجیده که فلان برنامه با مخاطب خوبی مواجه شده است باید هم برای تبلیغات آن اهتمام بورزد و هم نوبت تکرار متناوب آن را در ساعت های مختلفی که برای اقشار مختلف مناسب است را افزایش دهد.

ممکن است یک برنامه تلوزیونی، سریالی و ... در طول هفته چندین بار از شبکه های مختلف تکرار شود اما برای برنامه ای مثل برنامه درس هایی از قرآن که همه شاهد و ناظر مخاطب عام آن هستند این اتفاق نمی افتد. ما منتظر این هستیم که انشاالله این برنامه 28 الی 30 دقیقه ای در فواصل مختلف روز تکرار و این مشکل برطرف شود.

البته این را باید عرض کنم که خلاء بسیار بزرگی که همیشه فکر ما و دست اندر کاران این برنامه را درگیر خود می کند و انشالله اتفاق نیافتد و خداوند به حاج آقا عمر طولانی عنایت بفرماید ، نبود خود حاج آقا است.

پیشرفت ها و نیازهای برنامه شما چه چیزی است؟
نیاز به اعتبارات و افرادی داریم که ما را در پیش بردن پروژه های موسسه یاری کنند، لذا ما برای پوشش دادن افراد بیشتر، نیاز مبرم به این داریم تا حمایت شویم.
ما مسابقه ای که بعد از پخش برنامه انجام می شود را به این بهانه برگزار می کنیم که مخاطب های شوخی تبدیل به جدی و جدی ها جدی تر بشوند، وقتی افراد درباره مسائل دینی جدی شدند چیز بیشتری عاید آنها خواهد شد. لذا ما اگر بتوانیم یک توانی پیدا بکنیم که افراد بیشتری را جذب برنامه خود کنیم مطمئنا موفق شده ایم.

به قول حاج آقای قرائتی، یک نفر را پیدا می کنند و یک کلید را به دهان او می دهند و به او می گویند که فلان صندقچه که در زیر آب قرار دارد را اگر باز کردی فلان جایزه به شما تعلق می گیرد، آنوقت اگر فردی به وسیله برنامه ما، یکسال سر سفره قرآن نشسته باشد تا مفاهیم قرآن را یاد بگیرد و در مسابقات شرکت کند به آنها اهمیتی داده نمی شود، معتقدیم که این نسل نسلی است که آینده انقلاب به دست او خواهد رسید.
تمام مسائلی که امروز ما درگیر آن هستیم از سر بی تقوایی است، اگر رنگ تقوا، خدا ترسی،
قیامت و تعهد بالا برود دیگر مملکت اسلامی دچار خیانت های امروزی نمی شود. فردی که تقوا ندارد اگر داخل کشور باشد خیانت می کند و اگر خارج از کشور باشد جنایت انجام می دهد و به دنبال این است تا ایران اسلامی را از بین ببرد.

ما برای اینکه این توان را بالا ببریم دستمان خالی است، همانطور که عرض کردم ما پول نمی خواهیم. به عنوان مثال عرض می کنم؛ ما به فلان موسسه، نهاد و خیر می گوییم برای فلان چاپ جزوه که می خواهد به تعداد 80 هزار عدد از آن منتشر شود ما را حمایت کند.

موسسه ما برای انتشار پاسخنامه که دانش آموزان را موظف به این می کند که به سوالات برنامه درس هایی از قرآن جواب دهد با مشکل مواجه است. همه این اتفاقات فقط به خاطر این است که نسل نوجوان و جوان امروز با معارف دینی انس پیدا کنند و به دنبال راه رسیدن به خدا باشند.
ما به نهادهای زیرربط قول می دهیم اگر از ما حمایت شود نسل نوجوان و جوانی که امروز به عدد سه میلیون رسیده است را در طی یکسال به ۲۰ میلیون نفر برسانیم.

آیا درس هایی از قرآن در خارج از کشور هم بازخورد خوبی داشته و شما به دنبال جذب مخاطب در خارج از کشور هم هستید؟
برنامه درس هایی از قرآن در شبکه ماهواره ای جام جم برای فارسی زبان های دنیا پخش می شود و همچنین خلاصه متن صحبت های حاج آقا به 22 زبان رایج و رسمی دنیا از جمله عربی، انگلیسی، اردو، ترکی اسنتابولی، اسپانیولی و... ترجمه و از طریق یک گوینده مطالب سخنرانی حاج آقا باز نقل می کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «محفل» در واکنش به تمجید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «شیوع تلاوت قرآن در بین اقشار مختلف مردم در سراسر کشور از همیشه درخشان‌تر و زیباتر جلوه کرد و رسانه ملی هم در ارائه پیشرفت بزرگ نقش ایفا کرد»، گفت: اگر کار معارفی مرتب انجام شود، اثرگذاری دارد. اینگونه نیست مردم ما با کارهای معارفی زاویه داشته باشند. اصلاً به کارهای معارفی اهمیت داده نمی‌شود. آن بودجه‌ای که تلویزیون به سایر حوزه‌ها اختصاص می‌دهد، به پای بودجه برنامه‌های معارفی نمی‌رسد. البته مسئله فقط بودجه نیست و به اولویت مدیران هم بر می‌گردد.

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های فارسی زبان این هجمه را راه انداختند، که مردم ایران ارتباطی با دین ندارند، توضیح داد: نمی‌توان این نظر را به کل مردم ایران تعمیم داد. فقط ۲۰ هزار نفر از مردم در تعطیلات عید بخاطر برنامه «محفل» به ورزشگاه آزادی رفتند. اگرچه این تعداد کل مردم ایران نیست، ولی تمام مردم ما دیندار هستند و به دین اسلام علاقه دارند. آنها به قرآن علاقه‌مندند.

این تهیه‌کننده درباره نقش برنامه‌های امثال «محفل» در معرفی مستعدان قرآنی به جامعه گفت: الان سوژه‌های ما به کشورهای مختلف دعوت شدند. خیلی خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم فلان شبکه سوژه قرآنی را به برنامه دعوت می‌کند. سلبریتی فقط بازیگران و مجریان تلویزیون نیستند. قاری قرآن، کارآفرین و استاد دانشگاه هم می‌تواند سلبریتی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دعوت صالح مهدی‌زاده، قاری نوجوان ایرانی به عربستان سعودی برای شرکت در مسابقه «عطر الکلام» صحت دارد؟ گفت: الان اسم مسابقه را نمی‌دانم، فقط می‌دانم عربستان از او دعوت کرده است. کشورهایی مانند عراق، اندونزی، فیلیپین و پاکستان سوژه‌های ما را دعوت کرده است. مثلاً آقای هادی اسفیدانی که در فصل قبل برنامه حضور داشت تعریف می‌کرد در طول یکسال گذشته به ۲۰ کشور دنیا دعوت شده است. تقریباً تلاوت الاخلاء ایشان بین‌المللی شده است. او تعریف می‌کرد که هر جا می‌رفتم به می‌گفتند الاخلاء را بخوان. حتی اسمش را با این تلاوت ذخیره کرده بودند.

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که در حالی که یک قاری ایرانی که در همان مسابقه عربستان شرکت کرده بود، تعریف می‌کرد که سعودی‌ها هنوز قاریان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند، تصریح کرد: در حالی که ما بهترین قاریان دنیا را داریم. امروز دیگر حضور در مسابقات کفایت نمی‌کند! مسابقاتی که به شدت تخصصی است و توده مردم نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. ما اگر می‌خواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم، باید قرآن را در بستر رسانه و زندگی مردم بیاوریم.

تهیه‌کننده برنامه «محفل» در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه سری جدید «حسینیه معلی» در دام یک سری انتقادات افتاد، ولی «محفل» از انتقادات به دور بود، گفت: ما خیلی چیزها را پیش‌بینی نمی‌کردیم، ولی خدا برکتش را داد. ما فکرش را نمی‌کردیم آقای مهدی‌زاده آنقدر خوب دیده شود. باور کردنی نیست یک فیلم ۱۰۰ میلیون بار دیده شود. به برنامه‌های طنز تلویزیون با پروداکشن عظیم نگاه کنید، حداکثر دو میلیون بازدید می‌گیرد. اینها برکتی است که خدا می‌دهد.

صدای زیبای یک روحانی در بازخوانی آهنگ شجریان روی آنتن تلویزیون |‌ببینید

کد خبر 845095 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها قرآن - فعالیت‌ها خبر مهم تلویزیون - برنامه تلویزیونی بازیگران سینما و تلویزیون ایران عربستان

دیگر خبرها

  • رزرو بلیت پاریس برای ۴ کشتی‌گیر و ابهام در ۵۷ و ۸۶ کیلو
  • ارتباط خوبی هم بین هیئت‌ها، قاریان و مجامع قرآنی برقرار شده است
  • برنامه محفل از نگاه خادمان قرآن
  • (تصاویر) عکسی تلخ از محسن قرائتی
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • پولتیکو: اوکراین احتمالاً بدلیل مشکلات روحی امسال شکست می‌خورد
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد