Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی «چگونه فیلم خود را در آب‌های متلاطم سینما رهیابی کنیم» با حضور رزا بوش، تهیه‌کننده اسپانیایی برگزار شد. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز دوشنبه (2 اردیبهشت ماه) میزبان رزا بوش، تهیه‌کننده اسپانیایی بود تا کارگاه تخصصی «چگونه فیلم خود را در آب‌های متلاطم سینما رهیابی کنیم» را برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که ریاست شرکت B&W فیلمز در لندن را به‌عهده دارد از حضور در کشور ابراز رضایت کرد و گفت: امیدوارم هیچ فیلمنامه‌نویسی در این کارگاه حضور نداشته باشد چون این کارگاه برای آنها نیست.

این عضو آکادمی فیلم بفتا خاطرنشان کرد: سی سال پیش قائم‌مقام جشنواره فیلم لندن بودم که به‌خاطر دارم در همان زمان سینمای ایران بسیار درخشان شد. در حال حاضر که به اینجا آمدم مثل این است که بعد از سال‌ها تماشای عکس‌های خانه دوست، برای دیدن خانه‌اش از نزدیک آمده‌ام.

رزا بوش درباره سینمای ایران تصریح کرد: با قدم زدن در خیابان می‌توان صحنه‌های موجود در فیلمها را دید.

وی در مورد سابقه فعالیتهای خود گفت: من عادت داشتم چند کار را با هم انجام دهم اما در نهایت تصمیم به تولید و تهیه‌کنندگی فیلم گرفتم و در این زمینه با مکزیکی‌ها و کوبایی‌ها همکاری کردم. آن زمان کسی حاضر به همکاری با آنها نبود اما من یک کار بین‌فرهنگی انجام دادم و فیلم تولیدشده را به‌شکل جهانی پخش کردم و با کسب موفقیتم در این زمینه شبکه HBO مرا استخدام کرد. اما بحث امروزم جادوی پخش منطقه‌ای است.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بعد از ساخت فیلم نوبت به پخش آن است و نمی‌توان برای آن در گوشه‌ای نشست و به تولید پرداخت پس باید مانند سربازان به میدان آمد. یک کارگردان علاقه‌مند است با بهترین عوامل کار کند ولی برای عرضه بین‌المللی نیاز به یک متخصص هست. سالها بود که مناسبات مرتبط با مدیربرنامه‌ها و توزیع‌کننده‌ها مسائل مشخصی بود اما مناسبات امروز فرق کرده است.

رزا بوش توضیح داد: جشنواره‌ها در ابتدا به‌عنوان یک پدیده توریستی شناخته شدند. جشنواره‌هایی مانند برلین و ونیز در پایتخت کشورها نیستند بلکه در شهرهای توریستی برگزار می‌شوند. البته جشنواره‌ها بازار هم نیستند اما امکان دادوستد فیلم در آنها وجود دارد. در مورد خرید و فروش فیلم هم باید گفت با خرید و فروش خودرو متفاوت است.

وی به پیشینه سینمای جهان اشاره کرد و سینمای غیرانگلیسی را در دستان کشورهای ایران، مکزیک و دانمارک اعلام کرد و ادامه داد: البته سینما فرانسه هم در این بین راه خود را رفته است. در آسیا سینمای چین و کره هم قابل بررسی است و با این تفاسیر می‌توان گفت سینمای ایران علاقه‌مندان زیادی دارد. پس برای موفقیت باید به کار تیمی پرداخت.

این تهیه‌کننده سینما در مورد عدم موفقیت در فیلم هم تصریح کرد: جادوگر شهر اُز بعد از 20 سال به موفقیت رسید و ممکن است فیلم شما هم این‌گونه شود. مهم این است که شما ظرفیت شکست داشته باشید و بعد از آن به‌دنبال راه‌های دیگر بروید. داوران جشنواره انسان هستند و ممکن است در انتخاب یک فیلم اشتباه کنند به‌عنوان مثال خوب نخوابیده باشند، مهم این است که در دنیای توزیع فیلم متحدانی داشته باشید.

وی افزود: نباید به نظرات غیرمسئولانه توجه کنید. آنها وقتی فیلم را می‌بینند از آن تعریف می‌کنند اما در زمان سختی پشتتان را خالی می‌کنند، مهم توجه به توزیع است و مسائل مرتبط با آن مانند پوستر و تریلر و... فیلمهای خوب زیادی بوده‌اند که بد ارائه شده‌اند. بعد از معرفی فیلم باید تصمیم بگیرید فیلم را به‌صورت ملی یا بین‌المللی ارائه کنید.

من تضمین می‌کنم که اگر شما یک پرس بوک، عنوان و بقیه متریال رسانه‌ای خوب را داشته باشید هر کارگردان جشنواره‌ای دوست دارد فیلم شما را ببیند. پس شما با استفاده از همه این‌ها قدرت زیادی برای ارائه فیلم خودتان دارید و این امکانات، فکر کردن برای همه مسائل را از ذهن شما برمی‌دارد.

بوش با اشاره به طراحی پوستر گفت: وقتی شما به جشنواره‌ها می‌روید، می‌بینید که اکثر پوسترها شبیه همدیگر هستند. منطق این است که شما دوست دارید فیلمتان مانند وقتی که برای فروش در سینماها می‌رود، دیده شود. یک پوستر سینمایی با سه شخصیت اصلی طراحی می‌کنید، ولی این اشتباه است. شما وارد جشنواره شده‌اید و قرار نیست فیلمتان را در جشنواره‌ها بفروشید. شما مثل موتوری هستید که تصمیم می‌گیرید فیلمتان را چطور ارائه دهید. آن موقع است که متوجه می‌شوید چیزی برای از دست دادن ندارید بنابراین تخیلتان را برای کارهای نامعمول به‌کار می‌اندازید.

وی در ادامه توضیح داد: موفقیت فیلم به ارتباطات بستگی دارد، بنابراین وقتی فیلمسازی انگلیسی صحبت نمی‌کند باید چه‌کاری انجام داد. اگر قوانین همیشه ثابت بودند، ما دیگر انسان نبودیم، ماشین‌ لباس‌شویی بودیم که همه‌چیز را تکرار می‌کند. از بین تمام چیزهایی که گفتم مهم‌ترین عنصر، عنوان فیلم است.

بوش در پایان تأکید کرد: کنار پوستر و متریال رسانه‌ای، عنوان فیلم کلیدی است که مخاطب را به فیلم شما می‌رساند. همیشه با خودم یک تست انجام می‌دهم، فرض می‌کنم در یک پنجشنبه عصر می‌خواهم با شخص محبوبی بروم و فیلمی را ببینم و تصور می‌کنم که آیا عنوان فیلم مرا جذب می‌کند. بسیاری از تکنیک‌های موفقیت در عرصه بین‌المللی خسته‌کننده است.

انتهای پیام/*

R1356/P/S4,34/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عکس تکان دهنده اسطوره سینمای جهان چه بود؟

دختر «آلن دلون» در چند روز اخیر، تصویری از این ستاره گذشته سینمای فرانسه در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایسنا، در ابتدا وقتی این تصویر را در فضای مجازی می‌بینی شک می‌کنی که نکند هوش مصنوعی باشد، اما گویا این تصویر واقعی است.

در این تصویر که «آنوشکا دلون» در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده آلن دلون سالخورده با چهره‌ای متفاوت از آنچه در ذهن داریم دیده می‌شود.

«آنوشکا» همزمان با انتشار این عکس نوشت: «صبح جمعه از پدرم عکس گرفتم. به نظر من خاطره‌ای از لحظات‌مان بود. از صرف صبحانه با او بی‌نهایت شکرگزارم و این لحظه‌ای بی‌نظیر و شیرین در دنیای بی‌رحمانه من است. من او را خوش تیپ یافتم. با نگاه همیشگی و آبی فولادینش، سرزنده، مثل یک مبارز، که به من قدرتی غیر قابل تصور می‌دهد».

دلون پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۹ در وضعیت نامناسبی قرار داشت و اخیرا اختلافات خانوادگی میان فرزندانش به رسانه‌ها دزر کرده است. آنتونی، آنوشکا و آلن فابین سه فرزند آلن دلون بر سر نظرات مخالفشان در مورد سلامتی و آینده پدرشان اختلاف دارند.

پسرش آنتونی دلون در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ مدعی شد، دلون در حال مرگ است و عنوان کرده: «او ضعیف و خسته است. او زیاد صحبت نمی‌کند، وقتی او را مجبور به تکرار می‌کنیم خسته می‌شود و برایش آزار دهنده است، زیرا صدایش دیگر مثل گذشته واضح و قابل شنیدن نیست».

آنتونی در مورد خواهر ناتنی‌اش انوشکا دلون نیز اظهار کرده بود: «خواهرم هرگز به من و برادرم اطلاع نداد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، پدرم در حین بازدید از کلینیک در سوئیس تحت پنج آزمایش شناختی قرار گرفته است و هیچ یک از آنها را با موفقیت نگذرانده است».

آلن دلون به سرعت از طریق وکیلش «کریستوف آیلا» واکنش نشان داد و گفت که به شدت از جو رسانه‌ای که توسط پسرش آنتونی سازماندهی شده شوکه شده و نمی‌تواند پرخاشگری پسرش آنتونی را که مدام به او می‌گوید که سالخورده است تحمل کند.

دلون از دهه ۱۹۹۰ به ندرت روی پرده ظاهر شده است و آخرین حضور عمومی او دریافت نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۹ بود. با این حال، او در مراسم تشییع دوست و ستاره همکار خود «ژان پل بلموندو» در سپتامبر ۲۰۲۱ شرکت کرد.

آلن دلون که بازی در ۸۰ فیلم از جمله چندین شاهکار سینمایی را در کارنامه دارد، اولین بار در سال ۱۹۶۰ و زمانی که ۲۵ سال داشت با بازی در فیلم «ظهر بنفش» توسط «رنه کلمنت» کارگردان فیلم کشف شد.

بسیاری از فیلم‌ها با بازی «آلن دلون» تبدیل به کلاسیک‌های سینما شدند و وی در طول دوران حرفه‌ای خود با کارگردانان نامداری، چون «آنتونیونی»، «ویسکونتی»، «ملویل» و «گدار» همکاری کرد و در کنار بازیگران بزرگی، چون «ژن گابن»، «عمر شریف»، «لینو ونتورا»، «کلودیو کاردیناله»، «مونیکا ویتی» و… مقابل دوربین رفت.

دلون نخستین بار در سال ۱۹۶۱ با فیلم «لذت زندگی» قدم به جشنواره کن گذاشت و سپس با فیلم‌های «خسوف» (۱۹۶۲)، «یوزپلنگ» (۱۹۶۳) و «آقای کلین» (۱۹۷۶) حضور در جشنواره کن را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۹ جایزه نخل افتخاری کن را دریافت کرد.

tags # سینما ، هالیوود سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ماجرای عکس تکان دهنده اسطوره سینمای جهان چه بود؟
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟