Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:23:57 GMT

خشونت پلیس انگلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۰۳۱

خشونت پلیس انگلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی است

تهران- ایرنا- ستاد حقوق بشر با انتشار بیانیه ای سرکوب و بازداشت هزار شهروند انگلیسی از سوی پلیس این کشور را مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی دانست و آن را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: آخرین اخبار حاکی از دستگیری و بازداشت حداقل هزار شهروند و محاکمه بیش از 40 شهروند انگلیسی فقط به بهانه اعتراض صلح آمیز و انتقاد از سیاست های دولت این کشور است و خبر تاسف بار سرکوب، بازداشت و محاکمه صدها شهروند معترض در لندن توسط بیش از هزار و500 نفر از نیروهای پلیس و دولت انگلیس موجب نگرانی گسترده جامعه جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این بیانیه آمده است: خشونت گسترده نیروی پلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی خصوصاً حقوق عرفی و تعهدات بین المللی دولت انگلیس در حمایت و ارتقا از حقوق بشر از جمله ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر، مواد 21 و 22 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ماده هشت میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ماده پنج اعلامیه مدافعان حقوق بشر و در نهایت نقض آزادی و حقوق ملت ها در برگزاری تجمعات صلح آمیز است.
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار نگرانی شدید از روند جاری در برخورد با تجمعات مدنی در انگلیس، بکارگیری خشونت توسط پلیس این کشور بر علیه معترضان را محکوم کرده و همچنین ضمن یادآوری ضرورت تضمین تعهدات بین المللی و رعایت حقوق شهروندی توسط دولت انگلیس از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می خواهد تا در راستای وظایف و ماموریت خود موضوع نقض آشکار حقوق بشری فوق را بررسی و گزارشی در این خصوص تهیه کند.
به گزارش ایرنا پلیس لندن اعلام کرد: آمار بازداشت فعالان محیط‌ زیست که از دوشنبه گذشته در اعتراض به تغییرات آب و هوایی در لندن دست به تظاهرات زده‌اند، به هزار و 65 نفر رسیده است.
در این نافرمانی مدنی که در ابتدا قرار بود مسالمت‌آمیز برگزار شود، معترضان به ایجاد بی‌نظمی در شهر ازجمله اخلال در حرکت مترو، شکستن شیشه دفتر مرکزی شرکت نفتی شل و ایجاد راهبندان متهم هستند. آنها همچنین جمعه گذشته قصد داشتند تا در فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن با کشیدن فنس های فلزی اخلال ایجاد کنند که با دخالت مأموران پلیس موفق به این کار نشدند. تاکنون 40 نفر گناهکار شناخته‌ شده و سایرین پس از پایان تعطیلات عید پاک محاکمه می‌شوند.
فعالان محیط‌ زیست از دوشنبه گذشته پنج نقطه پرتردد پایتخت انگلیس ازجمله مقابل پارلمان را قرق کرده و دورنمایی از پایان این حرکت اعتراضی وجود ندارد. پلیس لندن با 200 نیروی کمکی از پاسگاه‌های شهرهای اطراف لندن، در تلاش است تا تظاهرات را به یک نقطه محدود و از گسترش بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند، اما تاکنون موفق نبوده است.
برخی تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مأموران پلیس، دست و پای معترضان را گرفته و با خشونت به داخل خودروهای ون می‌کشانند. در همین حال، برخی گزارش‌ها از احتمال ورود ارتش برای پایان دادن زوری به تظاهرات فعالان محیط ‌زیست حکایت دارد.
گروه قیام علیه انقراض به‌ عنوان برگزارکننده اصلی و رهبری این تظاهرات سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن تا سال 2025 میلادی را به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.
اجتمام*1003*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ستاد حقوق بشر قوه قضاييه انگليس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است

استاندار زنجان گفت: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله و باید و نبایدهای حقوق شهروندی است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، محسن افشارچی امروز _سه‌شنبه، دوم اردیبهشت_ در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و پیگیری مداوم امور در دستور کار مسئولان این دستگاه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشأ خیر و به نفع مردم است، افزود: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم، اما در این میان کتابخانه‌های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد، چون کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله و باید و نبایدهای حقوق شهروندی است، اضافه کرد: در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

وی اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

افشارچی ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان، عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان مکان‌های ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافران ایجاد کرد.

کد خبر 747280

دیگر خبرها

  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • تصاویر عجیب از یورتمه اسب‌های زخمی در خیابان‌های لندن!
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • آتش سوزی مرگبار در انگلیس
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!