Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:17:46 GMT

اکوسیستم شکننده از ویژگی های مناطق خشک خاورمیانه است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۳۳۷

اکوسیستم شکننده از ویژگی های مناطق خشک خاورمیانه است

سنندج - ایرنا - یک پژوهشگر گفت: یکی از ویژگی های مناطق خشک و نیمه خشک خاورمیانه به دلیل کمبود آب، اکوسیستم های شکننده آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی روز سه شنبه در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که با محوریت آب، انسان‌ و طبیعت در سنندج برگزار شد، در مقاله خود به ارائه مطالبی با موضوع حقوق بین الملل و ‌دیپلماسی منطقه ای آب در خاورمیانه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 780 میلیون نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند و برآورد شد تا سال 2030 بیش از 47 درصد از جمعیت جهان در این وضعیت قرار خواهند گرفت.
فیروزی با بیان اینکه امنیت آب همدوش و هم راستای امنیت نظامی است، گفت: پیش بینی شده سرانه آب قابل دسترس تا سال 2050 در خاورمیانه و شمال آفریقا به نصف کاهش یابد.
وی تاکید کرد: امروزه 269 رودخانه مرزی بین 150 کشور مشترک است بنابراین امکان منازعه بر سر آب در آینده وجود دارد.
فیروزی اظهار داشت: پروژه گاپ مهمترین مخاطره پیش روی خاورمیانه است و بستن سد توسط ترکیه روی رودخانه های دجله و فرات بحران سیاسی ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه پروژه گاپ شامل ساخت 22 سد بر روی دجله و فرات است، اضافه کرد: تاثیر سد سازی ترکیه و ارتباط آن با پدیده گرد و غبار ایران یک نظریه است و باید فارغ از مرزهای سیاسی کشور بررسی شود.
این پژوهشگر افزود: بین عراق و سوریه هم بارها بر سر آب فرات درگیری های محلی پیش آمده است.
فیروزی یادآور شد: بررسی سازمان ملل نشان می دهد تعداد کشورهایی که تا سال 2025 کمبود آب خواهند داشت از 20 کشور به 30 کشور افزایش می یابد که از این تعداد 18 کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند.
وی اظهار داشت: باید کنواسیون چند جانبه بین کشورهای منطقه شکل گیرد و در چارچوب آن حقوق دولت های ذینفع به رسمیت شناخته شود.
به گزارش ایرنا، کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک حاصل همفکری و همراهی شخصیت های حقیقی و‌ حقوقی در راستای پیشبرد دانش روز و پر رنگ تر کردن مساله اجتماعی آب برگزار شده است.
95 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد 73 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و از تعداد مقالات پذیرش شده 42 مقاله بطور شفاهی و 31 مقاله هم در قالب پوستر ارائه می شود.
42 مقاله برگزیده در 6 نشست طی دو روز برگزاری این همایش ارائه می شوند علاوه بر این سه نشست تخصصی با عناوین هیدرولوژی وقایع حدی و تغییرات اقلیمی، هیدرولوژی اجتماعی، آمایش سرزمین و توسعه پایدار و اکوهیدرولوژی نیز برگزار می شود.
9936/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع آبي بحران سياسي سد سازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور است

به گزارش خبرآنلاین ،طبق اعلام مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹ هزار و۴۴۳ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است.

ایسنا در خبری نوشت:بر اساس این گزارش، از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۵۰ رویداد دوقلو، ۶۷۱ رویداد سه قلو، ۲۰ رویداد چهار قلو وتعداد ۲ رویداد پنج قلو بوده است.

مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: بر این اساس حدود ۳.۷ درصد ولادت‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ مربوط به چند قلوزایی بوده است که استان‌های تهران با ۵ هزار و ۷۸۷ رویداد، خراسان رضوی با ۳ هزار و ۸۴۷ رویداد و خوزستان با ۳ هزار و ۱۰۶ رویداد بیشترین تعداد چندقلوزایی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۲ بیشترین تعداد ولادت‌ها به میزان ۴۰۵هزار و ۹۳۳ نوزاد مربوط به دومین فرزند بوده است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896474

دیگر خبرها

  • بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • ۵ ارتش قدرتمند خاورمیانه بر اساس تجربه جنگی، تعداد پرسنل و تسلیحات نظامی (+عکس)
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • نقش هولدینگ‌های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری بررسی می‌شود
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور است
  • تعداد دام سنگین کشور به ۵.۵ میلیون راس رسید
  • تهران، رکورددار چندقلوزایی در کشور
  • کدام کشور با هوش مصنوعی بر خاورمیانه تسلط خواهد یافت؟
  • نمایش اقتدار ارتش در کرمان+ تصاویر