Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@23:23:43 GMT

بستر قانونی و حریم رودخانه‌ها کجاست؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۷۴۳۷

ساعت24 -بستر قانونی رودخانه‌ها جزو منابع و اموال «ملی» محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد اما حریم کمّی رودخانه، پهنه‌ای با عرض دو تا ۲۰ متر در دو طرف بستر قانونی رودخانه است که برای دسترسی و انتفاع کامل از بستر رودخانه در نظر گرفته شده است.

بعد از وقوع سیل‌های اخیر در تعدادی از شهرهای ایران، اصطلاحاتی مثل بستر رودخانه، حریم کیفی و حریم کمّی رودخانه بارها توسط کارشناسان و مسئولان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آگاهی دقیق‌تر از تعریف و معنای این اصطلاحات تکرارپذیر، محمدابراهیم بنی‌حبیب - استاد دانشگاه تهران و مهندس منابع آب- در گفت و گو با ایسنا به بیان نکاتی در این زمینه پرداخته است.

تعریف بستر قانونی رودخانه

* بستر قانونی رودخانه با بستر طبیعی رودخانه الزاماً یکی نیست. با اینکه بستر طبیعی رودخانه تعریف مشخصی ندارد، بستر قانونی رودخانه به آن بخش از «پهنه سیلابی» رودخانه گفته می‌شود که طی فرآیند فنی و قانونی مشخص می‌شود. معمولاً بستر قانونی، پهنه سیلگیر سیلاب برای دوره بازگشت ۲۵ ساله است البته دوره بازگشت سیل می‌تواند بر اساس نظر کارشناسان وزارت نیرو کمتر یا بیشتر از ۲۵ سال باشد. بستر قانونی رودخانه‌ها، جزو منابع و اموال «ملی» محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد.

حریم کمّی رودخانه

* حریم کمّی رودخانه، پهنه‌ای با عرض دو تا ۲۰ متر در دو طرف بستر قانونی رودخانه است که برای دسترسی و انتفاع کامل از بستر رودخانه در نظر گرفته شده است. این بخش می‌تواند تملک خصوصی داشته باشد ولی محدودیت‌هایی در کاربری و استفاده از آن از سوی وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای تابعه آن اعمال می‌شود. فراموش نکنیم که کاربری ایجاد شده نمی‌تواند دسترسی دولت را به بستر رودخانه از جمله برای لایروبی محدود کند.

*مفهوم حریم، مفهومی است که از فقه اسلامی به قوانین کشور ما راه پیدا کرده است. در کشورهای دیگر معادل دیگری دارد. برای مثال در آمریکا، از «پهنه سیل ۱۰۰ ساله» برای تعیین مجموع بستر و حریم رودخانه استفاده می‌شود.

حریم کیفی رودخانه

* حریم کیفی رودخانه‌، ۱۵۰ متر از مرز بستر رودخانه در طرفین این عرصه آبی است و جهت حفاظت کیفی منابع آب تعیین می‌شود.

مبانی قانونی برای تعیین بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها

* مبنای قانونی تعیین بستر قانونی و حریم کمّی و کیفی رودخانه‌ها، بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ است بنابراین نه تنها قانون برای تعیین بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه‌های کشور وجود دارد بلکه «آئین‌نامه تعیین بستر قانونی و حریم کمّی» در سال ۱۳۷۹ به تصویب دولت رسیده و «دستورالعمل تعیین حریم کیفی» نیز در سال ۱۳۸۲ در دولت مصوب شده است. حتی راهنمای استاندارد پهنه‌بندی سیل و تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها را در سال ۱۳۸۴ برای دفتراستاندارد و معیارهای آب و آبفا تهیه کردم که در همان سال توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای اجرا ابلاغ شده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد

اکبر ایزدی بخشدار یزدان آباد گفت: بنا به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی، به شهروندان توصیه می‌شود، علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه و خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، به دلیل امکان وقوع سیل از استقرار یافتن در مناطق مرتفع و اتراق و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، طی این مدت خودداری کنند.

وی افزود: بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی، بخش وسیعی از کشور و از جمله استان کرمان تا پایان هفته جاری تحت تاثیر سامانه بارشی جدیدی قرار می‌گیرد که پیامد آن بارش‌های سنگین و جاری شدن سیل در این مناطق خواهد بود.

ایزدی تصریح کرد: هر چند مردم و مسئولان از آمادگی بیشتری برای اقدامات پیشگیرانه برخوردار هستند، اما وضعیت برخی از مناطق بخش یزدان آباد به گونه‌ای است که واهمه بروز خسارت بر اماکن و زیرساخت‌ها همچنان وجود دارد.

وی بیان کرد: با توجه به آماده باش همه دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری، بخشداری، شهرداری، راهداری، نیروی انتظامی، بسیج، هلال احمر و جهادکشاورزی برای مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هموطنان از نواحی حادثه‌خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • شناسایی و رفع 132 تعدی به حریم راههای گلستان انجام شد
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد
  • هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید
  • پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود
  • هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه