Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@08:15:40 GMT

تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۸۲۰۱

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، به دنبال اعلام تصمیم آمریکا برای لغو معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، مسئولان عراقی به دلیل ارتباط گسترده بخش انرژی این کشور با صادرات گاز ایران به شدت نگران شده و با سختی‌هایی برای جبران کمبود این ماده در صورت پایبندی به تصمیم آمریکا مواجه هستند. 

«رزاق محیبس» عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق در این باره گفت: «دولت خواستار اقدام سریع در قبال پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در ادامه افزود: «تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست و واشنگتن باید بداند که عراق روابط تجاری،‌ اقتصادی، جغرافیائی و امنیتی با ایران داشته و هرگز نمی‌تواند از انرژی این کشور بی‌نیاز باشد». 

این نماینده عراقی ابراز امیدواری کرد که عراق از این تصمیم آمریکا مستثنی شده و از معافیت‌های ماه‌های گذشته برخوردار شود تا انتقال گاز و برق ایران به عراق میسر و هموار باشد.

یک مقام بلند پایه عراق روز گذشته- دوشنبه- و کمی پیش از اعلام تصمیم آمریکا گفته بود که کشورش از واشنگتن می‌خواهد در این باره شرایط خاص عراق را در نظر بگیرد و این کشور را برای مدتی طولانی ‌تری تا مرحله خودکفائی از گاز و برق ایران معاف کند. 

این مقام عراقی در ادامه افزود: «مقام‌های عراقی با مسئولان آمریکایی تماس گرفته‌اند. واشنگتن نسبت به عراق در مقایسه با هند و ترکیه نرم‌تر است». 

وی تأکید کرد که گزینه جبران کسری این میزان انرژی از طریق عربستان صرف حرف است و برای دریافت اعتماد یک کشور از کشور دیگر به ماه‌ها زمان نیاز است. 

عراق روزانه حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز مصرفی خود را برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های جنوب و مرکز این کشور وارد می‌کند. همچنین بر اساس توافق امضا شده با ایران هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طریق خطوط بصره و ‌دیاله وارد می‌کند. 

وزارت برق عراق روز گذشته اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند جایگزینی برای گاز ایران بیابد و توقف واردات، عراق را از چهار هزار مگاوات برق محروم می‌کند.

همچنین منبعی در وزارت برق عراق گفت: «گاز ایران همچنان از طریق نیروگاه‌های برق در جنوب عراق وارد می‌شود و هیچ نشانه‌ای دال بر توقف آن وجود ندارد. اجرای تصمیم آمریکا به مفهوم توقف چهار نیروگاه برق کشور است که در این صورت کشور در بخش انرژی در حالت هشدار قرار می‌گیرد».

«ولید العبسی» کارشناس نفت عراق نیز گفت:‌ «دولت‌های تحریم کننده نمی‌توانند پرونده انرژی در عراق را به این بهانه که سود فراوانی برای ایران دارد، کنار گذارند».

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که معافیت مشتریان نفت ایران را تمدید نمی‌کند. این اعلام قیمت نفت خام را سه درصد افزایش داد و موجب شد به بالاترین سطح از آغاز سال جاری برسد. 

رویترز به نقل از «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور به توافق اوپک برای کاهش عرضه جهانی پایبند است و هر نوع تصمیمی برای افزایش تولید یا کاهش آن به تصمیم گروهی اوپک مشروط است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی ایران دولت آمریکا عراق گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۸۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن

عراق و آمریکا در بیانیه مشترک پس از دیدار السوانی با بایدن  بر همکاری های دوجانبه بر اساس توافقنامه چارچوب استراتژیک تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عراق و آمریکا پس از دیدار محمد شیاع السودانی نخست وزیر و جوبایدن رئیس جمهور آمریکا بیانیه مشترکی صادر کردند.

بر اساس بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عراق «واع» آن را منتشر کرده سران دو کشور بر تعهد خود به مشارکت راهبردی پایدار بین عراق و ایالات متحده تاکید کردند و رویکرد خود را برای همکاری دوجانبه بر اساس توافقنامه چارچوب استراتژیک 2008  مورد بحث  بررسی قرار دادند.

دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری مشرک برای ارتقای ثبات منطقه و احترام به حاکمیت، ثبات و امنیت عراق تاکید کردند. 

سفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق

دیدار السودانی با وزیر دفاع آمریکا 

محمد شیاع السودانی که به آمریکا سفر کرده با  لوید آستین وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. 

نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد که نیروهای امنیتی ما امروز در سطح بالایی از آمادگی قرار دارند. 

از سوی دیگر، سخنگوی دولت عراق گفت: در دیدار نخست وزیر عراق با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا موضوعاتی از جمله حضور نیروهای ائتلاف در عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی رسمی دولت عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق موضوعی است که با واشنگتن مطرح شده است.

وی افزود: هدف ما افزایش همکاری امنیتی و اطلاعاتی با ایالات متحده است.

سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که عراق به دنبال پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی است که تامین کننده منافع ملی باشد.

وی گفت این کشور خواهان عدم گسترش درگیری در منطقه است.

عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است