Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@09:15:03 GMT

«اخلاق» و «برنامه‌ریزی» گمشده تئاتر مشهد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۸۷۳۰

«اخلاق» و «برنامه‌ریزی» گمشده تئاتر مشهد

تئاتر مشهد سال ۹۷ را در حالی به پایان رساند که می‌توان گفت، سال پررونقی و پر اتفاقی برای تئاتر بوده است، در این میان واکاوی برخی گلایه‌ها مانند نبود برنامه‌ریزی یا لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در مناسبات این رشته هنری می‌تواند به شکوفایی هنرهای نمایشی در مشهد منجر شود.

به گزارش قدس آنلاین ، تئاتر مشهد سال ۹۷ را در حالی به پایان رساند که می‌توان گفت، سال پررونقی و پر اتفاقی برای تئاتر بوده است، در این میان واکاوی برخی گلایه‌ها مانند نبود برنامه‌ریزی یا لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در مناسبات این رشته هنری می‌تواند به شکوفایی هنرهای نمایشی در مشهد منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید سال‌ها همه اهالی تئاتر مشهد منتظر شرایطی بودند که امروز شاهد آن هستیم، شرایطی که استقبال مردم از نمایش‌ها رونق نسبی دارد، در و دیوار شهر با تئاتر تزیین شده و درخشش اهالی این هنر هم روز به روز در جشنواره‌ها بیشتر می‌شود، این به معنی نبود هیچ اشکالی در فضای تئاتر نیست، اما نباید رشد برخی شاخص‌ها را نادیده گرفت.

طبیعی است که پای این هنر زحمات زیادی کشیده شده و همین شرایط مطلوب نصفه و نیمه هم نتیجه کار همه اهالی خاک صحنه خورده است، حالا که ارشاد هم از ساخت «بلک باکس‌های جدید» برای اجرا و تمرین خبر می‌دهد، باید سریع‌تر به سمت شرایط مطلوب قدم برداشت و اشکالات را بررسی کرد، مشکلاتی که اگر امروز آن‌ها را نبینیم، فردا باید به عنوان معضل به فکر چاره برایشان باشیم.

ساعت انجمن هنرهای نمایشی کوک نیست!

کارگردان تئاتر "باغ خونی" در گفت‌وگو با فارس معتقد است: یکی از معضلاتی که برای نمایش‌ها وجود دارد به نظر نبود برنامه‌ریزی صحیح برای سالن اصلی تئاتر شهر مشهد است، در سالن‌های مربوط به انجمن هنرهای نمایشی نحوه رزرو سالن شیوه صحیحی ندارد.

امیر بشیری نقدش به شیوه اختصاص زمان برای نمایش‌ها را این‌گونه توضیح می‌دهد: نمایشی که هنوز بازبینی نشده، مجوز اجرا ندارد و حتی آماده نیست، چه طور به آن زمان اجرا اختصاص داده می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: حتی نمایشی که بعضا در شورای نظارت رد می‌شود یا ممیزی‌های زیادی دارد، نوبت اجرا می‌گیرد! این اتفاق موجب می‌شود آن کارگردان برای خودش حقی قائل شود.

این کارگردان تئاتر نبود یک سازوکار مشخص را مشکل اصلی اختصاص زمان نمایش در سالن تئاتر شهر می‌داند و تاکید می‌کند: این سازوکار باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان صادرکننده مجوز برای نمایش‌ها آغاز شود و انجمن هنرهای نمایشی براساس مجوز و آمادگی اجرا از سوی گروه‌ها زمان را به آن‌ها اختصاص دهد.

تنبلی یا بی‌برنامگی انجمن، هرچه هست باید تدبیر شود

محمد جهان‌پا نیز در گفت‌وگو با فارس مشکل سالن اصلی تئاتر شهر را جدی می‌داند و این طور آن را بیان می‌کند: سال 97 ترافیک کاری مناسبی برای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر داشتیم که مقداری موجب اختلال شد، اختلال از این جهت که تعداد نمایش‌ها بیشتر از ظرفیت استاندارد سالیانه بود و بی‌برنامگی در این باره دیده شد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر همه تقصیر این ماجرا را متوجه انجمن نمایش نمی‌داند، اما این طور منظورش را بیان می‌کند: دوستان قبل از اینکه وارد سال 97 شوند، درخواست اجرای عمومی در سالن اصلی تئاتر شهر را می‌دهند و زمانی که اسامی آن‌ها ثبت شد تازه کار خود را شروع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اکران در سالن تئاتر شهر مشهد به صورت غیررسمی در اختیار انجمن هنرهای نمایشی است، متذکر می‌شود:  این انجمن نتوانسه است یک سازوکار مناسبی برای اجراها به وجود بیاورد، از طرفی پتانسیل تئاتر این شهر دیگر با سالن‌های موجود رفع نمی‌شود.

تئاتر آدم جنگنده می‌خواهد

"جهان‌پا" خاطرنشان می‌کند: به نظر من انجمن نمایش در این چند سال اخیر یک انجمن به شدت ضعیفی بوده است، دلایل مختلفی برای این ضعف هم دارم، به عنوان نمونه در نشست شهردار با بچه‌های تئاتر احسان اصولی و شهردار درباره سه مثلث پول، سالن و تبلیغات صحبت کردند و برای گزینه تبلیغات گفتند که ما حدود 6 ماه است به دوستان گفتیم دو تابلوی بزرگ برای این کار اختصاص می‌دهیم و انجمن نمایش نیامده تا این‌ها را تحویل بگیرد.

وی انتقادش را از انجمن هنرهای نمایشی این طور ادامه می‌دهد: از انجمنی که این قدر تنبل است و حتی برای رفتن و گرفتن دو تابلویی که خیلی به درد بچه‌های تئاتر می‌خورد اقدامی نمی‌کند چه انتظاری می‌توان داشت؟

این کارگردان تئاتر نمونه دیگر این رویه انجمن را این طور توضیح می‌دهد: در دیدار پیشکسوتان تئاتر در خانه هنرمندان هم یوسفی، مسؤول خانه هنرمندان شهرداری مشهد گفت، از روزی که من آمدم و سکان‌دار مدیریت امور هنری شدم، دوستان حتی تشریف نیاوردند یک سری بزنند و اینجا بنشینند تا یکسری مسائل را پیگیری کنیم یا بتوانیم یکسری قراردادها را بگیریم، به عنوان مثال همین ایام نوروز می‌تواند تمام صفر تا صد آن به دست انجمن باشد و انجمن می‌توانست بچه‌های تئاتر را از نظر درامدی، مالی و شغلی خیلی کمک کند.

"جهان‌پا" تاکید می‌کند: ما به یک آدمی احتیاج داریم که برای تئاتر جنگنده باشد و بدود.

گروه‌گرایی در تئاتر؛ هم داریم هم نداریم!

سال‌ها اهالی تئاتر از راه سخت پیش روی بازیگران نمایش برای ورود به سینما و تلویزیون گلایه داشتند و گروه‌گرایی و زد و بندهایی که استعدادهای بازیگری را نادیده می‌گرفت مورد انتقاد آن‌ها بوده است، اما حالا زمزمه‌های گروه‌گرایی در میان گروه‌های تئاتر شنیده و گوشه و کنار از انحصارگرایی گروهی صحبت می‌شود، پدیده‌ای که راه ورود استعدادهای جدید را سخت می‌کند.

امیر بشیری در این باره معتقد است: یک گروه تئاتر حرفه‌ای طبیعی است که همیشه اولویتش با تیم خودش باشد، چون این تیم به یکدیگر تعهد اخلاقی و اجرایی و حتی تعهد مالی دارند.

وی برای جلوگیری از سرخوردگی استعدادهای جدید پیشنهاد می‌دهد: در کنار کارهای گروه‌های تئاتر ما نیاز به سیستم آموزشی داریم، یک سیستم آموزشی که به مرور دروازه تئاتر را باز کند، نباید توقع داشت کسی که 6 ماه در حال گذراندن دوره آموزشی است، نقش اول یک گروه حرفه‌ای را اجرا کند.

این کارگردان تئاتر وقتی این موضوع را نگران‌کننده می‌داند که به باندبازی منجر شود و می‌گوید: اینکه عده‌ای از هنرمندان به دنبال باندبازی باشند و سمت یک یا چند هنرمند یا بازیگر خاص نروند یک کار غیراخلاقی است.

اتفاق تلخ این روزهای تئاتر

"جهان‌پا" نیز وقتی صحبت به باندبازی در گروه‌های نمایشی می‌رسد، آن را فراگیر نمی‌داند، ولی تصریح می‌کند: بحث تفرقه‌انگیز این است که بچه‌های مشغول به کار در حوزه‌های مذهبی مانند نمایش‌های دفاع مقدس متاسفانه از طرف برخی گروه‌ها و فعالان تئاتر با این تلقی روبه‌رو می‌شوند که سطح کارشان پایین بوده، این اتفاق تلخ و اشتباه است که آن‌ها از سوی دیگران پذیرفته نشوند.

وی هشدار می‌دهد: نباید بگذاریم این تفرقه‌ها به وجود بیاید، همه اعضای یک خانواده هستیم و نباید بگذاریم اخلاقیات از تئاتر شهر مشهد رخت ببندد.

وی ادامه می‌دهد: حلقه مفقوده امروز تئاتر مشهد شاید سالن یا نمایش‌نامه باشد، ولی مهم‌ترین آن اخلاق است، یعنی ما تا اخلاق هنری را در خودمان سامان ندهیم، متاسفانه روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های آینده ترس من این است که جوان‌ترها رو در روی پیشکسوتان بایستند و سبب شود که اتفاقات تلخی در هنر این شهر رقم بخورد.

کلید دست اهالی تئاتر است

شرایط امروز تئاتر خراسان رضوی هرچند بی‌تاثیر از کمک‌های مسؤولان فرهنگی نیست، اما نباید فراموش کرد که اهالی هنرهای نمایشی موثرترین نقش را در صحنه تحولات تئاتر دارند.

اگر بخواهیم از توفیقات تئاتر در سال‌های گذشته بگوییم، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد، اما گاهی نیاز است تا نارسایی‌ها را باهم مرور کنیم، چرا که اگر مشکلی نیز وجود دارد، ابتدا باید با اراده تئاتری‌ها حل شود.

اردیبهشت تئاتر در مشهد و شرق کشور دارد، آغاز می‌شود، «آرام‌باش! چه نوری است که از آن پنجره می‌تابد؟ آنجا مشرق است و ژولیت خورشید تابان»

منبع : فارس

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تئاتر تئاتر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری/ از کاخ سعدآباد تا کانون

به گزارش قدس آنلاین، قطب‌الدین صادقی هنرمند شناخته‌شده تئاتر ایران درباره برنامه‌های خود در زمینه تولید و اجرای تئاتر در سال جاری گفت: چند پروژه تئاتری را برای تولید و اجرا در سال جاری مدنظر دارم. هم‌اکنون در حال تمرین نمایش «چنور» برای ضبط در قالب تئاتر تلویزیونی هستیم. این نمایش قرار است در مرکز «سیمرغ» تلویزیون که در آن تله‌تئاترهایی با حضور ۱۰ نویسنده و ۱۰ کارگردان ساخته می‌شوند، ضبط و تولید شود.

وی درباره بازیگران این تئاتر تلویزیونی، افزود: نمایش حدود ۶ نفر بازیگر اصلی دارد که همگی از بازیگرانی هستند که در سال‌های اخیر با آن‌ها کار کرده‌ام.

صادقی درباره موضوع تئاتر تلویزیونی «چنور»، توضیح داد: «چنور» نمایشی عاشقانه است و روایت‌گر سرخوردگی‌ نسلی است که زندگی‌شان را به باد دادند. این نمایش روایت‌گر زندگی مردی است که بعد از ۲۰ سال به سراغ عشقش می‌رود و متوجه می‌شود که او مرده است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با سابقه تئاتر، درباره دیگر برنامه‌های خود اظهار کرد: قرار است در شهریور و مهر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را که در واقع تئاتری ملی است و بزرگترین نمایشی است که در ژانر تئاتر روحوضی و کمدی ایرانی نوشته‌ام، در کاخ سعدآباد روی صحنه ببرم.

وی درباره احتمال اجرای اثری نمایشی در مجموعه تئاتر شهر نیز یادآور شد: سال گذشته قرار بود در تئاتر شهر اجرا داشته باشم که این امر میسر نشد. اگر بشود، ترجیح می‌دهم نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرم و در کاخ سعدآباد نمایش «میرزاده عشقی» را که بر اساس زندگی میرزاده عشقی و آثارش نوشته‌ام در کاخ سعدآباد اجرا کنم.

صادقی با اشاره به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از او برای اجرای اثری نمایشی، گفت: به دعوت کانون قرار است نوبت اجرایی برای به صحنه بردن یک اثر نمایشی داشته باشم. قصد دارم نمایش «تله موش» را که یک کمدی بسیار زیبای خاص نوجوانان است و به نظر من شور و تصاویر و پیام‌های قشنگی دارد، در کانون اجرا کنم.

این هنرمند شناخته‌شده تئاتر در پایان تاکید کرد: صحبت‌ها برای تولید این پروژه‌ها خیلی جدی است و باید دید که شرایط برای اجرای آن‌ها فراهم می‌شود یا نه.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واکنش رامبد جوان به «دشمن خدا»
  • رامبد جوان: با تماشای «دُشمنِ خدا» از ته دلم خندیدم
  • رامبد جوان از ته دل خندید!/ باید به جامعه امید بدهیم
  • تجهیز ۱۰ سالن و آماده‌سازی ۳ هزار صندلی تئاتر در فرهنگسرا‌ها
  • تجهیز ۱۰ سالن و آماده‌سازی ۳ هزار صندلی تئاتر در فرهنگسراها
  • میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش/ رکوردشکنی بهرام افشاری
  • میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش در سال جدید
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری/ از کاخ سعدآباد تا کانون
  • آغاز همایش تئاتر خیابانی «هفته هنر انقلاب» در اصفهان