Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:02:27 GMT

محل سابق روستای صفی آباد برای سکونت خطرناک و نا امن است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۸۸۳۵

محل سابق روستای صفی آباد برای سکونت خطرناک و نا امن است

گنبدکاووس - ایرنا - رییس بنیاد مسکن شهرستان مینودشت گفت: از سال 83 و پس از کوچ روستانشینان صفی آباد به شهرک جدید، این محل به دلیل رانش زمین و نا امن بودن باید تخلیه می شد ولی برخی با وجود تحویل منازل خود، همچنان در این منطقه خطرناک ساکن هستند.

ابوالفضل رشیدیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در سال 83 و بر اساس توافق روستاییان صفی آباد، مقرر شد با در اختیار گذاشتن زمین برای ساخت و ساز واحد مسکونی و اعطای تسهیلات کم بهره، این روستا به دلیل رانش زمین به محل جدید منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ساخت و سازها تا سال 85 به پایان رسید و بر اساس توافق صورت گرفته، می بایست خانه های روستای قبلی تخریب و زمین های این منطقه برای کاشت درخت مورد استفاده قرار گیرد که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
وی گفت: در همان مقطع زمانی به دلیل کوچ روستاییان، انشعابات آب و تلفن این منطقه قطع شد ولی به دلیل فعالیت تعداد اندکی از روستاییان در این منطقه قطع برق از سوی اداره متولی تا روز گذشته صورت نپذیرفت.
رشیدیان بیان کرد: به دلیل بارش های اخیر، حرکت رانشی زمین در این منطقه شدت گرفته و سکونت در آن غیر قانونی و نا امن است و در همین راستا بر اساس تذکر بنیاد مسکن، روز گذشته اداره برق، انشعاب برق این منطقه را قطع کرد که با اعتراض چند نفر که در این محل مبادرت به نگهداری دام می کردند روبرو شد.
رشیدیان با اشاره به اعتراض برخی روستاییان که براساس توافق صورت گرفته، کوچ کرده اند، تصریح کرد: از آنجایی که 540 خانوار به محل جدید منتقل شده اند، به دلیل حضور 10 خانوار در محل قبلی، روستاییان کوچ کرده نیز خواهان استفاده از زمین های قبلی خود می باشند که این می تواند باعث بروز خطرات و حوادث جبران ناپذیر شود.
رئیس بنیاد مسکن مینودشت تصریح کرد: دستگاه های مربوطه باید تلاش کنند ضمن اجرای قانون، از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
وی افزود: از این موقعیت سوء استفاده هایی نیز شده و شاهد برخی ویلاسازی ها و فروش غیرقانونی زمین به شهرنشینان در منطقه رانشی هستیم که می تواند بستر حوادث جبران ناپذیری باشد.
در همین رابطه چند تن از افرادی که در محل قبلی روستای صفی آباد همچنان فعالیت می کنند صبح امروز با حضور در فرمانداری مینودشت به خبرنگار ایرنا گفتند: جابجایی روستا را قبول داریم ولی محلی برای نگهداری دام های خود نداریم و این موضوع ما را تحت فشار قرار داده زیرا منبع در آمدی جز دامپروری نداریم و انتظار داریم در این رابطه، چاره ای اندیشیده شود.
برخی از روستاییان در محل جدید روستای صفی آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعتراض به وضعیت کنونی بیان کردند: چرا باید تقریبا همه روستاییان به محل جدید کوچ کرده و دام ها را در خانه های خود نگهداری نمایند ولی تنها چند نفر ضمن داشتن واحد مسکونی در منطقه جدید، همچنان از زمین های قبلی خود هم بهره مند باشند.
این افراد گفتند: در صورت عدم جلوگیری از ادامه سکونت چند خانوار باقی مانده در محل سابق روستای صفی آباد، ما نیز برای استفاده از زمین های قبلی خود اقدام می کنیم.
روستای صفی آباد از توابع شهرستان مینودشت در سال 83 به دلیل رانشی بودن با درخواست خود روستاییان با اعطای زمین و تسهیلات ارزان قیمت به محل دیگری در همان حوالی انتقال یافت ولی با گذشت حدود 15 سال، حدود 10 خانوار ضمن بهره مندی از زمین و تسهیلات اعطایی همچنان در محل قبلی نیز سکونت دارند.
شهرستان مینودشت با 86 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان قرار دارد.
9433/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روستايي بنياد مسكن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن ۲ سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

 

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی روز پنجشنبه اظهار کرد: پس از بارندگی‌های شدید از روز گذشته در شهرستان زیرکوه، بند خاکی روستای سالک آباد این شهرستان تحمل فشار حجم آب را نداشت و در نهایت بامداد امروز شکسته شد.

وی افزود: شهرستان زیرکوه از روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی بود به طوری که با شدت گرفتن بارش‌ها در ساعات پایانی روز، حجم آب در سد ۱۲ امام این شهرستان بالا گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: نیرو‌های امدادی هلال احمر زیرکوه در حال انتقال و اسکان ساکنان روستای نوده در شهر آبیز بودند که تیم‌های ارزیاب خبر از شکسته شدن سد ۱۲ امام دادند.

وی بیان کرد: بنابراین به دستور فرماندار زیرکوه و با کمک امدادگران هلال احمر ۲۵۰ خانوار روستای بمرود نیز توسط امدادگران به شهر حاجی‌آباد منتقل و اسکان داده شدند.

کاوسی افزود: ساعاتی قبل نیز بند خاکی روستای سالک آباد بر اثر حجم بالای آب شکسته و آب آن در شهر حاجی‌آباد زیرکوه جاری شد. 

وی گفت: به منظور کمک‌رسانی به ساکنان شهر حاجی‌آباد، ۶ تیم کامل هلال احمر شهرستان زیرکوه در حال امدادرسانی هستند و ۱۰ تیم سیلاب نیز از تمامی شهرستان‌های استان با تجهیزات کامل برای کمک به شهرستان زیرکوه اعزام شده‌اند.

وی گفت: امدادگران هلال احمر اکنون در حال تخلیه آب از معابر و منازل مسکونی با لجن‌کش‌ها و موتور پمپ‌ها هستند.

شب گذشته به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی روستای نوده شهرستان زیرکوه و احتمال شکستگی آن و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها، دستور تخلیه این روستا صادر شد.

فرماندار زیرکوه هم اعلام کرد: امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه تمامی ادارات این شهرستان به جز دستگاه‌های خدمات رسان تعطیل است.

محمدرضا غیرتی افزود: حجم خسارت‌ها بالاست و نیازمند کمک شهرستان‌های استان هستیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق بیرجند است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب در سیل زیرکوه
  • شکسته شدن ۲ سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس
  • آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم
  • امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • از فرونشست زیرگذر امام حسین و انسداد راه ها تا آبگرفتگی منازل
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • جاری شدن سیل در روستای صالح‌آباد نطنز
  • روزجمعه ؛ قطعی برق درارومیه