Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاتر شهر) پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت) در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد. آفتاب‌‌نیوز : سعید اسدی در نشست خبری خود از تغییر ساختار مجموعه تئاتر شهر در سال جدید، تعطیلی سالن اصلی برای تعمیر ماشینری، محصور شدن این مجموعه، تبدیل آن به یک کمپانی تولید تئاتر و برنامه‌های دیگر در قالب یک برنامه پنج ساله خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش آفتاب نیوز به نقل از ایلنا، نشست خبری سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاتر شهر) پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت) در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

اسدی در ابتدای این نشست گفت: مجموعه تئاتر شهر برای همه ما محور تولید تئاتر حرفه‌ای ایران است و انتظارات زیادی از آن می‌رود. یکی از مسائل ما مواجهه با جامعه هنری و مخاطبان است. در این راستا برای سال ۹۸ با تغییراتی روبرو خواهیم بود که این برنامه‌ها آغاز شده و بخشی از یک برنامه بلندمدت‌تر است که سعی کردم آن را پیگیری کنم.

او در ادامه به تشریح محورهای این برنامه پنج ساله پرداخت و گفت: تئاتر شهر همواره با دو اتفاق اجراها و رویدادها همراه بوده که امسال هم ادامه خواهد داشت اما با کیفیت متفاوت‌تر و برنامه‌ریزی مشخص‌تر.

اسدی با اشاره به حوزه اجراها، گفت: سالن اصلی فرصتی مناسب برای ارائه کارهای بزرگ‌تر است که امیدوارم با بهسازی در سال جدید شاهد اجراهای بهتری در آن باشیم. البته در سالن‌های دیگر هم تغییراتی در حال رخ دادن است و آنجا هم شاهد اجراهایی با اولویت فرهنگی و رویکرد اقتصادی خواهیم بود.

مدیر تئاترشهر با بیان اینکه برجسته کردن اولویت فرهنگی و اقتصادی برای ما در تئاتر شهر اهمیت دارد، گفت: این مجموعه اولویت فرهنگی را به درآمدزایی ترجیح می‌دهد و آنچه در سیاست انتخاب آثار به آن توجه شده، تمرکز بر رویکرد فرهنگی است.

اسدی با اشاره به اینکه تغییری در سالن پلاتو اجرا خواهیم داشت که آن را به ماهیت قدیمی خود برمی‌گرداند، گفت: میل داریم آن را به عنوان کارگاه نمایش معرفی کنیم که به فرصت‌سازی اجرا برای کارهایی می‌پردازد که به معرفی نسل جوان و ارائه دستاوردهای هنری منجر شود. در این راستا به زودی فراخوانی منتشر برای رویکرد پژوهش محور اجراها و کارهای مبتنی بر کنش‌ها و رویکردهای تازه هنرمندان در آن منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: پروژه قشقایی تئاترشهر قبلا در این راستا اجرا می‌شد اما در سال جدید چیزی شبیه آن پروژه که ترکیب ورک‌شاپ و نشست‌ها بود در کارگاه نمایش ارائه خواهد شد. تلاش داریم تا فضای تعامل و گفتگوی مناسب بین هنرمندان و همچنین با مخاطب، در مجموعه تئاتر شهر اتفاق بیفتد.

اسدی همچنین در تشریح رویدادها هم گفت: تئاتر شهر همیشه پذیرای رویدادهایی بوده که از بیرون پیشنهاد می‌شده است. امسال رویدادهای تئاتر شهر را متمرکز و جایگاهی در تئاتر شهر ایجاد کردیم که تمرکز آن بر فعالیت‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

او یادآور شد: در تغییر ساختار و بهسازی درونی تئاتر شهر هم ترکیبی اتفاق افتاده که مجموعه روابط عمومی علاوه بر کار ارتباطات، فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی را هم خواهد داشت؛ اقداماتی مانند رونمایی کتاب‌های پژوهشی و ایجاد پنل تخصصی، ورک‌شاپ‌های تخصصی و... در واقع متاثر از این رویدادها، تولید محتوا را هم به صورت محصولات فرهنگی و هم در فضای مجازی با عنوان تئاتر شهر شاهد خواهیم بود.

اسدی ضمن اظهارامیدواری مبنی بر اینکه توان‌افزایی و دانش‌افزایی درون مجموعه تئاتر شهر ماحصل این اتفاقات خواهد بود، گفت: قصد داریم فضای نقادی آثار نمایشی را در اینجا فراهم کنیم. همچنین برای هر اجرا در تئاتر شهر، یک نشست رسانه‌ای برای معرفی آثار به مخاطبان برگزار خواهیم کرد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه با اشاره به اینکه «تئاتر شهر فعلا در وضعیت سالن‌داری قرار دارد، یعنی باید منتظر درخواست اجرا بماند و در تولید نقشی ندارد»، گفت: چشم‌انداز آینده ما که نیازمند عظمی جمعی است، این است که تئاتر شهر از دادن خدمات اجرا به سمت تولید برود. این اتفاق مستلزم برنامه‌ای است که به استقلال نسبی نیاز دارد. در این راستا دفترهایی در تئاتر شهر تاسیس شده که قرار است در تعامل باهم این چشم‌انداز را دنبال کنند. یکی از آنها دفتر ارزیابی هنری است که در آینده بخش مهمی از مدیریت هنری و تولید نمایش را به عهده خواهد داشت تا تعدادی از آثار اجرا شده در اینجا تولید خود مجموعه باشد.

اسدی با بیان اینکه این اتفاق نیازمند جدب سرمایه است، گفت: در این راستا دفتری دیگر برای جذب حمایت‌های مالی دولتی و غیردولتی راه‌اندازی خواهد شد. برای این چشم‌انداز از امسال تلاش‌مان را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا دو سه سال آینده جواب دهد. این اتفاق می‌تواند اطمینان خاطری برای گروه‌های هنری ایجاد کند که در اجرا در این مجموعه، پشتوانه مالی و معنوی دارند. همچنین می‌توانیم در آینده تور استان‌ها هم برای آثار تولید شده در تئاترشهر برگزار کنیم و حتی در آینده چشم‌انداز تور بین‌المللی هم داشته باشیم. امیدوارم با حمایت کافی بتوانیم این اهداف را محقق کنیم چراکه می‌تواند تحولی در فضای کیفی و درون‌مایه‌ای و تنوع آثار ایجاد کند.

او با تاکید بر اینکه «پس مهم‌ترین اتفاقی که در تغییر ساختار تئاترشهر رخ داد، راه‌اندازی دفتر تولید و جدب منابع دولتی و غیر دولتی و دفتر ارزیابی هنری بود» گفت: در این ساختار جدید، فعالیت متمرکز اداری و رسیدگی به منابع انسانی مدیریت مجزا خواهد داشت و یک مدیریت اجرایی هم در کنار آن شکل خواهد گرفت.

اسدی یادآور شد: علاوه بر سالن‌ها، می‌خواهیم فرصت‌های اجرایی دیگری را در محوطه و پیرامون تئاتر شهر احیا کنیم که مجموعه روی آن دخالت بیشتری خواهد داشت و به تولید آثاری در کافه‌های تئاتر شهر بپردازیم. در پیرامون مجموعه هم باید برنامه‌هایی اجرا کنیم که در ساماندهی محوطه مجموعه و بهبود آن تاثیر خواهد داشت چراکه معتقدم رویکردهای سلبی در این زمینه جواب نمی‌دهد.

او ادامه داد: تصمیم داریم در اطراف تئاتر شهر به جای بساط گستران وستیل دیگر، کالاهای غیرفرهنگی فروخته شود؛ یعنی اگر قرار است بساطی هم گسترده شود، این بساط فرهنگی باشد. البته برای تحقق این هدف، نیازمند همکاری بینافرهنگی با بخش‌های مختلف هستیم. اما اگر این محوطه به عرضه کالاهای فرهنگی اختصاص داده شود می‌توانیم به تبدیل آن به یک گذر فرهنگی امیدوار باشیم.

اسدی تشریح کرد: یکی از اتفاقاتی که سال گذشته پیگیری شد بهسازی ساختمان و سالن‌های تئاترشهر بود؛ هرچند این رایزنی‌ها پیش از حضور من آغاز شده بود اما من هم از همان بدو شروع فعالیتم، تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای بهسازی و نوسازی تجهیزات و سازه تئاتر شهر را پی گرفتم. در سال ۹۶ بودجه‌ای برای تعمیر ماشینری سالن اصلی مصوب شد اما تخصیص نیافته بود که در پایان آن سال توانستند بخشی از آن بودجه را به سال ۹۷ انتقال دهند.

او ادامه داد: دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با یک شرکت دانش بنیان قراردادی برای تعمیر ماشینری بستند که برای انجام آن احتمالا باید مدتی سالن اصلی تعطیل می‌شد اما تلاش کردیم در حین اجراها، تعمیرات شروع شود که از سال گذشته در حال بازسازی و بهسازی آن هستیم؛ اما از ۱۵ اردیبهشت امسال سالن اصلی برای تکمیل بازسازی‌ها تعطیل می‌شود که در این بهسازی، برخی ادوات ماشینری تعویض، تعمیر و نوسازی می‌شود و با تکنولوژی روزآمدی روبرو خواهیم شد. ما تنها ایجاد کننده شرایط مساعد برای این اتفاق هستیم و امیدواریم پیمانکار و کارفرما که دفتر طرح‌های عمرانی است سریع‌تر این بهسازی را انجام دهند. امیدوارم سریع‌تر سالن اصلی را تعمیر کنند تا برای نیمه دوم سال برنامه‌های اجرا را از سر بگیریم.

مدیر تئاترشهر با اشاره به اینکه سالن چهارسو هم درحال نوسازی است و اجرای بعدی با صندلی‌های نو خواهد بود، گفت: در سالن اصلی هم صندلی‌ها تعویض می‌شوند.

اسدی همچنین خبر داد: همچنین دفتر طرح‌های عمرانی مشاوری می‌گیرد تا امکانات آکوستیک سالن اصلی را بررسی و مشکلات صدای آن را پس از از انجام مطالعات در آینده رفع کند.

او در ادامه با اشاره به فضای پیرامون تئاتر شهر گفت: این فضا آسیب‌هایی جدی به بدنه تئاتر شهر زده و معضلات اجتماعی اطراف آن آزاردهنده است. بافت اجتماعی ساکن در اطراف مجموعه، مخاطره‌ای برای مخاطبان و خود بنا ایجاد کرده است؛ از کاشی دزدی تا دزدی دستگیره‌ها همه خطراتی است که برای این بنا وجود دارد. شهرداری، وزارت ارشاد و میراث باید یک برنامه‌ریزی برای مرمت این بنا داشته باشند.

اسدی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه به زودی پژوهش و مستندسازی دقیقی که انجام شده عملیاتی شود تا شاهد بهسازی فضای بیرونی هم باشیم، گفت: امیدوارم فرصتی برای تغییر ساختار پارک دانشجو، مبلمان شهری و محصور کردن تئاتر شهر ایجاد شود؛ تا وقتی که تئاترشهر نتواند خود را از این مجاورت جدا کند حداقل سازه، با محصور شدن از گزندها حفظ شود.

اسدی با اشاره به اینکه سندی برای چشم‌انداز تئاتر شهر و سازماندهی آن نوشته شده است، از تدارک بخشی برای بازاریابی و تبلیغات در حوزه روابط عمومی و ایجاد فرصت‌هایی در فضای مجازی و واقعی خبر داد و گفت: یکی از امیدهای من تبدیل بیلبوردهای اطراف مجموعه تئاترشهر به تلویزیون شهری است و در این زمینه رایزنی‌هایی با شهرداری شده است. در کنار آن امیدوارم بتوانیم به زودی دوباره باشگاه مخاطبان را فعال کنیم.

او در پاسخ به سوالی، یکی از نکات مورد توجه خود را بهبود فرایند تعامل و پاسخ‌دهی به درخواست‌های اجرا خواند و گفت: وقتی از عنوان شورا برای انتخاب آثار در یک مجموعه تئاتری استفاده می‌کنیم با یک نهاد با اعضایی مواجهیم که مصوبه دارند اما در دوره فعالیت من شورا تشکیل نشده بلکه مشاورانی در کنارم هستند که این دو باهم تفاوت دارند. در شورا همیشه حرف و حدیث‌هایی هست که سلیقه اعضا محدودکننده تنوع آثار اجرایی است. اما استفاده از مشاوران امکان دخیل شدن سلایق متعدد را فراهم می‌کند.

مدیر مجموعه تئاترشهر با اشاره به تغییر ساختار درونی این مجموعه یادآور شد: آقای عباس اقسامی در دفتر شورای ارزیابی هنری فعلا مستقر شده و مدیریت آن را به عهده گرفته است.

اسدی تصریح کرد: بیشتر از ۳۰۰ درخواست اجرا به تئاتر شهر داده شده که حدود نیمی از آن مربوط به دوره پیش از من است. از این تعداد ۹۰ مورد جدا شد و از میان آنها هم تعدادی برای اولویت اجرا در سال ۹۸ انتخاب شد و از شهریور هم درخواست برای اجراهای جدید را می‌پذیریم.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی از تبدیل این مجموعه به فضایی خصوصی، گفت: قرار نیست تئاتر شهر تبدیل به سالن خصوصی شود، اما ساز و کار آن تغییر خواهد کرد.

مدیر مجموعه تئاترشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور و استقرار نیروهای انتظامی در محوطه تئاتر شهر، آن را به منظور برقراری امنیت در اطراف مجموعه خواند و گفت: این نیروها هیچ حق و نقشی در کنترل درونی فضای تئاترشهر ندارند و تنها حفظ امنیت پیرامونی را به عهده دارند. این اتفاق مصوبه‌ای فراتر از تئاتر شهر و خواست وزارتخانه برای حراست از بنا و پس از حملات تروریستی است.

اسدی درباره اتفاقاتی که پیرامون نمایشی به کارگردانی مریم کاظمی رخ داد و منجر به بازداشت او و کارگردان اثر شد، گفت: قطعا این اتفاق روی من تاثیر داشت اما اینکه بعد از آن ماجرا به کار برگشتم و استعفا ندادم به خاطر این بود که از ابتدا این مسئولیت را پذیرفتم تا به شهرام کرمی کمک کنم و در کنارش باشم. درباره مسئولیتم در بخش بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی هم از ابتدا تعهد کرده بودم تنها تا پایان جشنواره تئاتر فجر آنجا بمانم و ترک این مسئولیت ربطی به آن اتفاقات نداشت.

او ادامه داد: بودن من در تئاتر شهر عزمی است که در پذیرش مسئولیت داشتم. معتقدم ترک کار یا به معنای قهر کردن است یا حقانیت آن اتفاق؛ اما من خطایی نکردم و ماندم تا با همان چشم‌اندازی که داشتم پیش بروم.

مدیر مجموعه تئاترشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیریت تئاتر شهر مستقل نیست، گفت: درباره این موضوع، باید بگویم بله؛ در حرف‌هایم هم به آن اشاره کردم. شما باید حدود اختیارات آدم‌ها را در نظر بگیرید. وقتی مجبوریم با سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی پیش برویم معلوم است دیگر مستقل محسوب نمی‌شویم اما برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی داریم.

اسدی همچنین در پاسخ به انتقادی مبنی بر جولان موش‌ها در تئاترشهر و نبود راهکاری برای مقابله با آن گفت: مساله موش در تئاتر شهر مربوط به شهر تهران است از بین بردن آن نیازمند تدابیر خاصی بوده و اقداماتی هم شده و تعداشان کاهش یافته اما ریشه‌کن کردن آن زمان می‌برد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سعید اسدی تئاتر شهر سالن اصلی قشقایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات بازسازی مجموعه تئاتر محراب در سال ۱۴۰۳/ ۲ پروژه پلاتوسازی در شهریار و پرند به نتیجه رسید

علی فروزانفر مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: سال گذشته ظرف مالی که برای جشنواره هنر‌های نمایشی استان تهران در نظر گرفته شده بود، ۴۰۰ میلیون بود، اما اتفاقی که افتاد این بود که این مبلغ به ۸۶۰ میلیون افزایش رسید و برای جشنواره سال آتی نیز تصمیم به حداقل سه برابر شدن بودجه جشنواره داریم.

وی در ادامه افزود: جریان آموزش، استعدادیابی، تولید اثر و ... برای جشنواره استان تهران خیلی برایمان حائز اهمیت است.

فروزانفر درباره زیرساخت‌های فعالیت‌های هنری در استان تهران گفت: از ابتدای این چهار ماهی که خدمت شما در این استان هستم، ظرفیت‌هایی در قالب پلاتو‌ها در استان موجود بود، دو پروژه نیمه تمام داشتیم که یکی شهریار بود و دو هفته گذشته افتتاح شد و دیگری هم پلاتو در شهر پروند بود که امیدواریم در پایان سال و پیش از نوروز به بهره برداری برسد و اصحاب هنر پس از تعطیلات از این پلاتو استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اما علاوه بر اینها نیاز به ظرفیت‌های استانی مضاعفی هم برای تقویت جریان نمایش در استان تهران داریم که بهترین فضایی که در این زمینه در اختیار داریم مجموعه تئاتر محراب است. این مجموعه هم مستهلک و فرسوده شده و هم بازه زمانی طولانی است که بازسازی و به سازی نشده است. الان هم یک تخصیص خوبی از مجموعه شورای شهر تهران در مجموعه تئاتر محراب اعلام شده که آماده به سازی به مبلغ ۵ میلیارد تومان است این هم جزو مصوبات سفر آقای رییس جمهور به استان تهران به عنوان کلان پروژه بازسازی اساسی محراب است و منتظر هستیم تا مصوبه‌اش استخراج شود و ما با یک پردیس تئاتر نوسازی شده و به روز مواجه شویم.

فروزانفر با اشاره به نگرانی‌هایشان در زمینه اعتبارات روی کاغذ گفت: اگر این مشکل حل شود الباقی تلاشمان این است که این اعتبارات امکان تبدیل به عمیات شود، این پروژه اگر کلنگ بخورد ما ظرفت عملیاتی اجرایی برای سال ۱۴۰۳ برای جشنواره هنر‌های نمایشی استان تهران در مجمونعه تئاتر محراب نخواهیم داشت، اما این مسئله‌ای نیست که راجع بدان نگران باشیم، بهرحال می‌توان یک سال هم کار‌ها در این سالن‌ها تعطیل کرد به این امید که انشالا ما با یک مجموعه تئاتری کامل و نوسازی شده به عنان محراب در آینده روبه رو باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی برج میلاد در روز ۱۳ فروردین
  • تعطیلی برج میلاد در روز طبیعت
  • تعطیلی مجموعه تفریحی و گردشگری دربند صحنه در شب‌های قدر
  • اسکان ۸ هزار زائر در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • جزئیات بازسازی مجموعه تئاتر محراب در سال ۱۴۰۳/ ۲ پروژه پلاتوسازی در شهریار و پرند به نتیجه رسید
  • رضا اسدی از پرسپولیس به AFC شکایت کرد
  • شکایت از باشگاه پرسپولیس به AFC | ستاره رقیب دست به کار شد
  • رضا اسدی از پرسپوليس به AFC شکایت کرد
  • پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های پاییز ۱۴۰۲