Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@23:47:29 GMT

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۹۲۹۱

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان آغاز شده است، گفت: برداشت این محصول تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ کلزا، یکی از باکیفیت ترین دانه های روغنی با مصرف خوراکی بوده که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی در مناطق معتدله رشد کرده و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازکاری اقلیمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیاست که از آن به عنوان نقطه ثقل طرح های افزایش تولید دانه های روغنی نام برده می شود و علاوه بر اینکه حاصلخیزی خاک را به دنبال دارد و در کنار کشت گندم  بسیاری از آفات و بیماری های آن را حذف می کند.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار بوده و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

محل رویش کلزا در ابتدا کرانه شرقی دریای مدیترانه بوده و با شناخت این گیاه در کشورهای مختلف از جمله ایران نیز کشت آن آغاز شده و سابقه ای طولانی دارد؛ دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

این گیاه بسیار مفید و در آمدرا در سال های اخیر در مزارع هرمزگان رونق فراوانی داشته و شهرستان های حاجی آباد، رودان، بستک و پارسیان با درارا بودن آب و هوای معتدل مناطق بکر کشت این گیاه هستند.

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان

سیدرضا امیری زاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برداشت کلزا در هزار و دویست هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان آغاز شد، گفت:  پیش بینی می شود امسال دو هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

امیری زاده افزود: شرایط آب و هوایی مناسب  سال جاری کاهش سطح زیر کشت، بهره گیری از بذر مرغوب، مدیریت تغذیه، اجرای تاریخ دقیق کشت و مدیریت آب موجب افزایش عملکرد این محصول شد.

وی با بیان اینکه کلزا بیشتر در شهرستان‌های حاجی آباد، رودان، بستک و پارسیان کشت می‌شود، تصریح کرد: برداشت دانه روغنی کلزا تا پایان خرداد ادامه دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: تامین بذر یارانه‌ای، خرید تضمینی و پرداخت بموقع به بهره برداران، از بسته‌های حمایتی سال جاری دولت به کلزا کاران است.

امیری زاده خاطر نشان کرد: کلزا از دانه‌های روغنی مهمی است که بعلت داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده، بدون کلسترول کیفیت تغذیه‌ای بالایی دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باتوجه‌به اینکه کشاورزی استان ۱۰۰ درصد به‌صورت مشارکت مردمی انجام می‌شود در این زمینه سه برنامه در اولویت کاری برای کشت‌هایی که در سال گذشته انجام‌گرفته و امسال برداشت می‌شود در نظر گرفته‌ایم.
شاهرخی افزود: اولین برنامه افزایش تولید کشت در پاییز سال گذشته انجام شده که با به‌کارگیری همه امکانات بتوانیم با تغذیه و مبارزه به‌موقع با آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز افزایش تولید داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، به دومین برنامه در این زمینه اشاره کرد و گفت: دومین برنامه ما برای کشت محصولات بهاره است که با انجام تاریخ کاشت مناسب، استفاده از بذور اصلاح شده با عملکرد و همچنین توسعه روش‌های نوین آبیاری امیدواریم شاهد افزایش تولید در این محصولات که عمدتاً آبی است باشیم.
وی به سومین برنامه سازمان در توسعه کشت محصولات پاییزه اشاره کرد و گفت: سومین برنامه ما در توسعه کشت محصولات پاییزه امسال انجام می‌شود و در این زمینه با برنامه‌ریزی لازم که باتوجه‌به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و با اولویت جدی ادوات مناسب کشت دیم توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات داشته‌ایم، امیدواریم شاهد افزایش تولید باشیم.
شاهرخی افزود: همچنین امسال در زمان برداشت محصولات با انجام کنترل ریزش کمباین‌ها به‌وسیله گروه‌های ناظر برداشت ضایعات محصولات به‌خصوص گندم و دانه‌های روغنی به حداقل خواهیم رساند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان