Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@23:06:27 GMT

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۹۵۳۳

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور

 

به گزارش جماران، سخنگوی جدید قوه قضاییه در ابتدای این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت ولیعصر و منجی عالم بشریت محضر همه عدالتخواهان و عدالتجویان جهان بشریت، همکاران قوه قضاییه که پرچمداران عدالت اسلامی هستند، اظهارداشت: خدای را سپاسگذارم که بر من این منت را نهاد و از ریاست قوه قضاییه حضرت آیت الله رئیسی تشکر می کنم که به این حقیر اعتماد کردند و باعث و بانی این شدند که توفیق دیدار شما بزرگواران و همنشینی مصاحبت با شما را داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره اهمیت کار رسانه ها و اطلاع رسانی اظهارداشت: حساسیت، سختی برای بسیاری از آحاد جامعه محرض و مسلم است و ما هم در دستگاه قضایی خیلی تلاش کردیم که به اثبات برسانیم سختی شغل قضاوت را و موفق نشدیم این را به کرسی اثبات برسانیم در جوامع حقوقی و قانون گذاری ما.

سخنگوی جدید قوه قضاییه افزود: قطعاً شغل رسانه ها جزء مشاغل سخت است و مردم تلاش ها و زحمات رسانه ها را در سیل اخیر در انعکاس اخبار ، نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسسیج، ججامعه مذهبی و مواکب اربعین حضرت اباعبدالله الحسین، همه آنهایی که به امداد سیل زدگان شتافتند نقش اصحاب رسانه در انعکاس این همبستگی و پیوند عمیق ملت ایران نقش بی بدیل بود و من هم به نوبه خود هم به سختی کار شما گواهی می دهم و هم از تلاش شما در پوشش مناسب خبری این اتفاقات کمال تشکر را دارم.

وی افزود: به نوبه خودم از استاد بزرگ و عزیر خودم حضرتح جت الاسلام اژه ای معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی سابق قوه که سالیان متمادی با درایت و تدبیر و به نحو احسن وظیفه سخنگویی قوه قضاییه را انجام دادند تشکر می کنم و آنچه که اتفاق افتاد بنا به درخواست شخص ایشان بود که محضر ریاست قوه قضاییه تقاضا کردند که ایشان را از مسئولیت سخنگویی معاف بدارند و ریاست قوه قضاییه هم ایشان را معاف کردند و کماکان به عنوان معاون اول قوه قضاییه توفیق حضور خواهند داشت.

وی بیان داشت: حضور بنده در جمع شما تقارنی با دهه پنجم انقلاب و آغاز چله دوم و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و هم آغاز مسئولیت جدید در قوه قضاییه و تغییر مدیریتی در عالی ترین سطح قوه و تقارن آن با ایام میلاد عدالت گستر جهان هستی پیدا کرد که اینها را به فال نیک می گیرم.

دکتر اسماعیلی افزود: ما در پایان سال 97 و آغاز دهه پنجم انقلاب ششاهد تغییر مدیریتی در صدر قوه قضاییه بودیم و حضرت آملی لاریجانی بعد از 10 سال خدمت در دستگاه قضا حسب الامر مقام معظم رهبری در تشخیص مصلحت نظام ، خدمت به نظام و انقلاب را ادامه بدهند و آیت الله رئیسی که از فرزندان دستگاه قضا و یک تجربه ممتد در دستگاه قضایی کشور و برخوردار از تجربه و تحصیلات عمیق حوزوی و دانشگاهی و آشنا به زوایای کار در قوه قضاییه بودند از ناحیه مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شدند.

وی افزود: تقارن این انتصاب با چند انتصاب قبلی این بود که رئیس دستگاه قضا از دل مجموعه و از داخل مجموعه ایجاد شد و هم نشاط ایجاد کرد برای همکاران ما و هم نیازمند دوره شناخت نبودند و از آغازین روز ماموریت کار را در دستگاه قضا آغاز نمودند.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر این بود که آیت الله رئیسی قبل از انتصاب برنامه پیشنهادی خود را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم نمودند و این برنامه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت. داشتن برنامه در مدیریت امروز مهمترین رکن برای موفقیت یک مدیر در سطوح عالی کشور است و این موضوع اثبات کرد که ریاست محترم قوه قضاییه با برنامه مسئولیت قوه قضاییه را عهده دار شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برنامه ای که آیت الله رئیسی به مقام معظم تقدیم کردند از آن به نام سند تحول می توان نام برد که با دیدن افق آینده جامعه بایست در دستگاه قضایی تحولی را رقم بزنیم. محوری ترین بخش های برنامه تحول قضایی که بعضاً در فرمایشات ریاست قوه قضاییه در ملاقاتهای اخیر اشاره شده عبارتند از بیانیه گام دوم انقلاب، اعتمادسازی در بخش های مختلف جامعه و افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم زیاد پرونده های قضایی و اتخاذ تدبیر مناسب برای کاهش ورودی پرونده ها و در کنار آن رسیدگی به پرونده های مسن، کاهش جمعیت کیفری، سلامت، عزت و کرامت قاضی و دادگاه، برخورد قاطعانه با مفاسد درون سازمانی و برون سازمانی، احیای حقوق عامه و تکریم مراجعان و بخش هایی متنوع دیگری که انشاالله ریاست محترم قوه قضاییه به تناسب در فرمایشات خود از اجزای مختلف برنامه سند تحول رونمایی خواهند کرد و حقیر هم در جلساتی که در خدمت شما باشم در حد توضیحات مقدماتی جلسه مطالبی را عرض می کنم.

اسماعیلی گفت: از بخش های ویژه سند تحول، می توان به ارتباط گسترده ارکان مختلف قوه قضاییه و به ویژه سخنگوی دستگاه قضا با جامعه، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات است که یک تعامل گسترده ضضابطه مند، اثربخش در جهت تبیین دستاوردهای نظام قضایی، در جهت بیان خدماتی که به مردم و جامعه ارائه می شود، در جهت پاسخگویی به افکار عمومی جامعه، ارتقا دانش عمومی مردم اشاره کرد.

وی افزود: اگر این اهتمام در این حوزه نبود شاید انتخاب سخنگو نسبت به بسیاری از انتخابات و جابجایی های دیگر در رتبه های بعدی قرار می گرفت. این بشارت را می دهم که نگرش دوره جدید قوه قضاییه تقویت بیش از پیش ارتباط با مجموعه رسانه ای و البته نخبگانی و همه اقشار مختلف جامعه است.

وی در ارتباط با تغییرات پیش روی قوه قضاییه بیان داشت: در قوه قضاییه ما بسیار خرسند و خوشحال هستیم که از بدنه ای بسیار کارآمد ، قوی و مفید در عرصه های مختلف خدمات قضایی برخورداریم، ما معتقدیم مجموعه عوامل انسانی ما البته همانند بخش های مختلف مانند جامعه نخبگانی ما، که سهم دستگاه قضایی نیز سهم قابل توجهی از نخبگان کشور را داراست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما در حوزه مدیران قضایی عزل و برکناری نداریم، یا به اقتضاء بازنشستگی است، یا ارتقا سمت، یا جابجایی مدیران بنا به ضرورت هایی که اتفاق می افتد و جابجایی اخیری که امروز ریاست محترم قوه قضاییه تصمیم گرفتند در اجرای اصل 162 قانون اساسی که رئیس دیوان عالی کشور را رئیس قوه قضاییه پس از مشورت با قضات عالی کشور انتخاب می نماید، و از آنجایی که آقای کریمی به افتخار بازنشستگی نائل آمدند، ریاست قوه قضاییه پس از مشورت های لازم با قضات دیوان عالی کشور، حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مرتضوی مقدم که از قضات باتجربه و روحانیان فاضل و اندیشمند دستگاه قضا هستند و از قضات قدیمی دیوان عالی کشور و رئیس دادگاه تجدید نظر قضات و دارای سمت رئیس کلی و معاون اول دادستانی کل کشور را در کارنامه خود دارند و بیش از 30 سال سابقه قضاوت دارند و از محبوبیت بسیار خوبی در جمع قضات هستند، امروز به عنوان رئیس جدید دیوان عالی کشور منصوب شدند و سایر انتصابات انشاالله هرگاه اتفاق افتاد و رقم خورد به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: نکته مهم این انتخاب رئیس دیوان عالی کشور از درون دستگاه و از مجموعه قضات دیوان عالی کشور انتخاب شده است. توجه به درون دستگاه قضا از ویپژگی های این انتخاب است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ضمن مجاهدت و پاسداری از زحمات قضات، بنا داریم کارنامه قضایی در هر سال برای قضات تشکیل می دهد و از ناحیه دادسرای انتظامی 6409 نفر از همکاران قضایی واجد این شرایط تشخیص داده شدند و فروردین و اردیبهشت امسال مورد تقدیر و تکریم قرار گرفتند به پاس عملکرد مناسب در سال 1397.

وی افزود: با عفوی که مقام معظم رهبری در 22 بهمن 1397 به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به محکومان اعطا فرمودند قریب به 100 هزار نفر از زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که حدود 60 هزار نفر آنها از زندان آزاد شده و حدود 40 هزار نفر دیگر محکومیت های حبس آنها با تخفیف و تقلیل مواجه شد و دوران محکومیت آنها کاهش یافت. و این یک عنایت از ناحیه نظام و اثبات پایداری و صلابت نظظام جمهوری اسلامی و برخورداری زندانیان و خانواده آنها از رأفت اسلامی بود.

وی بیان داشت: شعب رسیدگی کننده به پرونده های فساد اقتصادی با صلابت و اقتدار و بدون هیچ اغماضی امر رسیدگی به پرونده ها را ادامه می دهد، شعب ویژه ما بیش از 80 نفر از اخلالگران نظام اقتصادی، پولی، بانکی، ارزی و ارزاق عمومی را محکوم کردند و احکام قطعی آنها صادر شده و در مرحله اجرا است .

ادامه دارد...

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 دیوان عالی کشور 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در آیین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: آقای مصدق [معاون اول سابق قوه قضاییه] در طول بیش از ۳۰ سال خدمت در بخش‌های مختلف قوه قضاییه وسع خود را برای پیشرفت امور محوله گذاشتند.

بیشتر بخوانید: صحبت‌های اژه‌ای در رابطه با عفاف و حجاب

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی حجت‌الاسلام خلیلی، معاون اول جدید دستگاه قضا بیان کرد: حجت‌الاسلام خلیلی شخصیتی است که تمام مراحل و مراتب قضایی را طی کرده و اهل تدبیر، نوآوری، تلاش، هماهنگی و مشورت است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همه ما مسئولان قضایی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ لذا باید خیلی مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم؛ گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم.

رئیس عدلیه بیان کرد: توقعات به حقی از ما مسئولان قضایی وجود دارد؛ لذا باید با صبر و حوصله و بردباری در برابر موانع و مشکلات بایستیم و امور محوله را به نحو احسن به پیش ببریم.

قاضی‌القضات اظهار کرد: ما در سمت‌ها و مسئولیت‌های قضایی باید بیش از دیگران به حُسن‌ خلق توجه داشته باشیم و تمامی همکاران قضایی باید همواره تکریم ارباب رجوع و مراجعان را در زمره اولویت‌های خود قرار دهند.

اژه‌ای ادامه داد: امروز بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم؛ در این راستا نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن افکار و نظریات و سلیقه‌های مختلف هراسید؛ این هنر ماست که با شنیدن اقوال مختلف، اَحسن آنها را انتخاب کنیم و با متخصصین و اهالی فن و انسان‌های خبره در موضوعات مختلف مشورت کنیم.

رئیس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: تأکید من به مسئولان قضایی آن است که در نحوه تعامل با بخش‌های مختلف قوه قضاییه بر اساس تبیین و اقناع عمل کنند؛ چرا که پیشبرد برخی از امور و رفع برخی از مسائل صرفاً با رویکرد دستوری امکان‌پذیر نیست و باید پیوست‌های تبیینی و توجیهی نیز همراه دستور صادره باشد.

مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا حجت‌الاسلام خلیلی، معاون اول قوه قضاییه طی سخنانی گفت: از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق دهد تا بتوانم در مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه، در جهت بسط و گسترش عدالت، منشأ اثر باشم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام مصدق طی دو سال و نیم گذشته در مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه گفت: ما باید از تجارب حجت‌الاسلام مصدق به نحو احسن استفاده کنیم.

خلیلی افزود: همه ما باید توجه داشته باشیم که در طول دوران مسئولیت خود، نه تنها از ارتباط با خداوند متعال غافل نشویم بلکه دائماً این ارتباط را افزایش دهیم.

معاون اول قوه قضاییه همچنین گفت: اگر ما امروز از تحول در دستگاه قضا سخن می‌گوییم و می‌خواهیم به نقطه مطلوب در قوه قضاییه برسیم، باید ابتدا به این حقیقت بیرونی که می‌خواهیم تحول را به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی اجرا کنیم، باور داشته باشیم‌.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که همه ما دست به دست هم دهیم و تمام توان، ظرفیت، همبستگی، دلبستگی و انسجام خود را برای رسیدن به تحول و تعالی در دستگاه قضا و اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضاییه به کار بگیریم.

خلیلی با بیان اینکه مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است را نمی‌توان به‌تنهایی طی کرد، گفت: امروز زمان کوتاه است و ضرورت دارد که همه ما با مشارکت جمعی، تمام تلاش خود را صرف کنیم تا به هدف بزرگ تحول و تعالی در دستگاه قضایی نائل شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228349 برچسب‌ها قوه قضاییه

دیگر خبرها

  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • ما مسؤولان قضائی گاهی ناچاریم از یک امر مباح هم اجتناب کنیم
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • توضیحات اژه‌ای درباره معاون اول قوه قضاییه
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند