Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@09:47:21 GMT

قیمت نفت خام رکورد زد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۹۶۸۴

قیمت نفت خام در روز سه شنبه و بعد از اینکه واشنگتن اعلام کرد کلیه معافیت‌های نفتی ایران از در پایان ماه می‌لغو خواهند شد، به بالاترین میزان خود در سال ۲۰۱۹ رسید.   به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، علیرغم این اقدام ایالات متحده، برخی تحلیلگران معتقدند که که بازار‌های جهانی نفت خام می‌توانند با مشکلات به وجود آمده از قطع صادرات ایران مقابله کنند، چرا که کشور‌های دیگر صادر کننده، گنجایش جبران این مقادیر را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نفت خام دریای شمال (برنت) در معاملات آتی در ساعت ۶:۲۸ به وقت گرینویچ، به قیمت ۷۴ دلار و ۵۸ سنت به ازاء هر بشکه معامله شد که حدود ۰.۷ درصد از آخرین معاملات افزایش داشته و بیشترین قیمت از تاریخ نوامبر ۲۰۱۸ را تجربه می‌کند.   هر بشکه نفت سبک WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی به قیمت ۶۵ دلار و ۱۰ سنت معامله شد که ۸/۰% از آخرین معاملات بیشتر بوده و همچنین بالاترین میزان از تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ است.   ایالات متحده در روز دوشنبه از کلیه خریداران نفت خام ایران خواست که از تاریخ اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) به واردات نفت از ایران خاتمه داده یا مورد تحریم واقع شوند و بدین ترتیب بر معافیت ۶ ماهه به ۸ کشور (که بیشتر آن‌ها کشور‌هایی آسیایی هستند) مبنی بر واردات محدود نفت خام از ایران، پایان داد.   قبل از اعمال تحریم‌های جدید در سال گذشته، ایران با تولید حدود ۳ میلیون بشکه در روز، رتبه چهارم را در بین کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) در اختیار داشت، اما طبق ردیابی حمل و نقل و داده‌های تحلیلی شرکت Refinitive، حجم صادرات این کشور در ماه آوریل به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.   ایالات متحده در سال جاری اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را به کمتر از یک میلیون بشکه در روز و حتی صفر برساند، و اقدامات جدید در این راستا از ابتدای ماه می‌صورت خواهد گرفت.   با این حال، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که ایالات متحده نسبت به کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از این اتفاق متحمل می‌شوند، اغماض بیشتری قائل شود.   بانک Barclays در پیامی در اینباره اعلام کرد که این بیانیه واشنگتن موجب غافلگیری بسیاری از اعضای بازار جهانی شده و چنین اقدامی منجر به ایجاد محدودیت بسیار شدید منابع در بازار نفت خام خواهد شد.   این بانک انگلیسی در ادامه افزود که هدف ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات نفت ایران این تهدید را به همراه دارد که پیشبینی قیمت فعلی ۷۰ دلار به ازاء هر بشکه برای نفت برنت، باز هم بالاتر برود، در حالی که از ابتدای سال تا کنون این مقدار تنها ۶۵ دلار بوده است.   این اقدام آمریکا که در راستای افزایش فشار بر ایران انجام شده، با تحریم‌های دیگر این کشور علیه ونزوئلا و همچنین تصمیم کشور‌های صادر کننده نفت خام (اوپک) مبنی بر کاهش میزان تولیدات خود از ابتدای سال جاری در راستای کنترل وضعیت بازار و افزایش قیمت جهانی نفت خام، همزمان شده است.   الن والد، یکی از اعضای ارشد مرکز انرژی جهانی در شورای آتلانتیک در اینباره گفت که به نظر می‌رسد ایالات متحده انتظار دارد که عربستان صعودی و امارات متحده عربی، سهم ایران از بازار نفت را جایگزین کنند. اما این لزوماً به این معنی نیست که عربستان صعودی نیز چنین نظری داشته باشد.   تحلیلگران شرکت انرژی Bernstein در روز سه شنبه در اینباره اظهار داشتند: عربستان صعودی توان جبران نفت تولیدی ایران را دارد، اما برای این کار باید میزان تولیدات خود رو از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز فعلی، مجدداً به حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز (که رکورد میزان تولید نفت خام توسط این کشور است) برساند. افزایش قیمت نفت منجر به افزایش تولید نفت توسط ایالات متحده نیز خواهد شد، در حالی که این کشور در طول سال جاری نیز با تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز بیشترین میزان تولید در تاریخ خود را داشته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت نفت معافیت های نفتی تحریم های ایران تحریم های ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

به گزارش قدس آنلاین، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این نظرسنجی نشان می دهد تنها ۳۳ درصد از آمریکایی‌ها از موقعیت این کشور در جهان امروز راضی هستند. این رقم در مقایسه با (۶۵ درصد) سال ۲۰۰۰، کاهش چشمگیری را نشان می دهد. از آنجایی که دونالد ترامپ و جو بایدن - دو کاندیدای پیر و نامحبوب ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر به صحنه مبارزات انتخاباتی آمده‌اند، درک چنین احساساتی از سوی آمریکایی‌ها، چندان هم دشوار نیست.

این نویسده تحلیل‌های سیاسی دو سوال اساسی را مطرح می کند: آیا رکود آمریکا صرفاً یک روند کاهشی در رویکرد طولانی پیشرفت غیرخطی و در عین حال اساساً صعودی است؟ یا اولین مرحله از انحطاط شدید و غیرقابل برگشت ملی است؟

این مقاله پاسخ به این سوالات را به واکنش مردم آمریکا منوط کرده و نوشت: «مانند همه ملت‌ها، آمریکا نیز آن چیزی است که مردمش هستند. این در حالی است که اوضاع آن ها روز به روز بدتر می شود. قبیله گرایی در این کشور شدت می گیرد. پلتفرم های رسانه های اجتماعی در دستکاری شناخت انسان هوشمندتر می شوند. نقایص نظام سیاسی در حال بدتر شدن و شکست های سیاست عمومی آمریکا در حال عمیق تر شدن هستند.»

نیوزویک در ادامه افزود: ارائه راه حل‌ها آسان است؛ بهبود آموزش مدنی در مدارس، افزایش آگاهی با سوگیری های شناختی در سراسر جامعه، شناخت بیشتر افراد سایر گروه‌های سیاسی، کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی، گستردگی ساختارهای سیاسی برای تقویت احزاب سیاسی بیشتر، افزایش آزادی بیان، حفاظت از یکپارچگی انتخابات. اما تاکنون در عمل دستیابی به این اهداف غیرممکن بوده است.

دو فرآیند جهانی گسترده، روند مسیر بهبودی آمریکا را سخت‌تر می‌کند. نخست آن که، تکنولوژی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و از سوی دیگر نکات منفی آن نگران کننده تر از دستاوردهای مثبت آن است. نوآوری‌های آنلاین مانند دیپ فیک معایب اینترنت را تشدید و امنیت سایبری ضعیف امنیت داده های شخصی و کنترل سیستم های رایانه ای را تضعیف کرده است. برنامه‌های محبوب مانند تیک‌تاک (متعلق به چین) به دولت‌های رقیب واشنگتن ‌امکان کنترل اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها را بیشتر می کند. از طرفی هوش مصنوعی (AI) بشریت را به خطر انداخته و اختراعات نظامی میدان های نبرد مانند هواپیماهای بدون سرنشین چهره جنگ را تغییر داده است.

این گزارش عامل دوم سخت تر شدن مسیر آمریکا برای جلوگیری از افول را پیچیدگی امور بین المللی معرفی کرده و افزود: آمریکا دو قرن کامل طول کشید تا به هژمونی جهانی دست یابد. دستاوردی که تنها در دو دهه آن را از دست داد.

نویسنده با اشاره به مقاله سپتامبر ۲۰۲۳ رابرت گیتس، رئیس سابق سیا و وزیر دفاع ایالات متحده در فارین افرز با عنوان «ابرقدرت ناکارآمد»، نوشت: تهدیدهای ژئوپلیتیکی علیه آمریکا در حال افزایش است. گیتس در این مقاله تاکید کرده بود: "ایالات متحده خود را در موقعیتی منحصر به فرد می بیند و آن مواجهه با دشمنان متجاوز با اشتباهات محاسباتی است. در حالی که خودش ناتوان از رسیدن به وحدت مورد نیاز برای مقابله با آن ها است و قدرت لازم برای منصرف کردن آنها از اشتباهاتشان را ندارد. ایالات متحده اکنون با تهدیدات جدی‌تری نسبت به دهه‌های گذشته برای امنیت خود مواجه است.»

ویلیام کوپر در پایان این مقاله افزود: بدترین سناریوی ناشی از ناکارآمدی آمریکا، سوءمدیریت داخلی نیست بلکه اشتباه محاسباتی این کشور در سیاست خارجی است. حقیقت قابل توجه این که آمریکا دقیقاً زمانی در حال افول است که چالش های پیش روی جهان در حال افزایش بوده و نیاز به حضور رهبری منطقی هرگز به این فوریت نبوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • روایت زندگی نخستین فرمانده یزدی/ پنجم اردیبهشت ماه، روز مفتضحانه‌ترین باخت نظامی ایالات متحده در تاریخ کشور ایران
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • افول تسلا؛ قیمت سه مدل از خودروهای برقی تسلا در آمریکا کاهش می‌یابد
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل