Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور می‌شود، گفت: برای اینکه آمریکا نتواند از ابزار ارز برای فشار آوردن به ایران استفاده کند باید این محصولات در کشور تولید شود. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی در نشست خبری درباره نحوه واردات و توزیع گوشت تنظیم بازاری اظهار کرد: زمانی که بنده وزیر بودم موضوع واردات گوشت قرمز و تنظیم بازاری مطلوب به درستی مدیریت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین کار مصرف گوشت صنعتی از گوشت خانوار جدا شد.

وی افزود: بر این اساس ما مجوزها را به خود انجمن‌های صنفی دادیم و قیمت گوشت را نیز در آن مقطع رصد و اعلام کردیم تا با یک قیمت مشخص وارد کشور شده و به فروش برسد. برای همین منظور به اعضای استفاده کننده صنفی نیز اعلام شد که گوشت مورد نیاز خود را در چه مسیری و با چه قیمتی تهیه کنند.

اسکندری ادامه داد: در بخش خانوار نیز این محصول به نحوی توزیع شد تا در بازار کنترل صورت گیرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت آبخیزداری در کشور گفت: در زمان بنده مطالعه 300 طرح آبخیزداری در محدوده سدهای کشور صورت گرفت و 15 مورد آن نیز اجرا شد اما مابقی به دلیل عدم تامین اعتبار محقق نشد.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر نیز اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی داده‌اند و 850 هزار هکتار آبخیزداری انجام شده است اما باید توجه داشت که نیازمند انجام این عملیات در سطح وسیع‌تری هستیم.

به بهانه سیل می‌خواهند همه اعتبارات را به جای آبخیزداری به سمت سدسازی ببرند

اسکندری گفت: در وضعیت فعلی نیز به بهانه سیل می‌خواهند همه اعتبارات را به سمت سدسازی ببرند و اینطور می‌گویند که اگر سدها نبود شهرها زیر آب می‌رفتند این درست است که سدها به اندازه خود تاثیرگذار است اما اگر آبخیزداری به درستی انجام می‌شد اصلا سیلی رخ نمی‌داد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی اظهار داشت: سدها تا حدودی می‌توانند جلوی سیل را بگیرند و مقداری مشخص آب را در خود نگه دارند اما وقتی که پر می‌شوند خطرات بیشتری ایجاد می‌کنند؛ آبخیزداری هزینه کمتری نسبت به سدسازی دارد.

وی افزود: در ایستگاه دهلران با آبخانداری که انجام شد، علاوه بر اینکه سیل کنترل شد یک منطقه بیابانی را تبدیل به یک منطقه سرسبز کردیم.

15 میلیارد دلار صرف محصولات کشاورزی می‌شود

اسکندری با بیان اینکه در سازمان اقتصادی کوثر، کمیته مقابله با تحریم ایجاد شده است گفت: ما وظیفه حاکمیتی و حتی اختیاری در این زمینه نداریم اما تلاش می‌کنیم که مثمر ثمر باشیم؛ 10 تا 15 میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی می‌شود که در این کمیته مطرح شد قابلیت تولید آنها در داخل فراهم شود تا آمریکا نتواند از این ابزار برای فشار به ایران استفاده کند.

وی یادآور شد که در بخش روغن و کنجاله سویا بیشترین میزان واردات را داریم به طوریکه سالانه 3 تا 3.5 میلیارد دلار صرف واردات این محصولات می‌شود و در صورتی که بتوانیم از اراضی کشت دوم بعد از برنج و آیش در شمال کشور استفاده کنیم و زمین‌ها را برای آیش خالی نگذاریم می‌توان نیاز کشور را به این محصولات به این شکل تامین کرد.

وزیر اسبق کشاورزی گفت: در این ارتباط موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که در بخش دانه‌های روغنی موسسه اقتصادی کوثر می‌تواند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند. به همین منظور 740 هکتار کشت انجام دادیم اما بعد از آن دیگر گفتند بذر نداریم.

اسکندری ادامه داد: 1.5 میلیون هکتار باید کشت کلزا داشته باشیم تا در این بخش به خودکفایی برسیم که برای تحقق این امر نیازمند 10 هزار تن بذر کلزا هستیم که هزینه واردات آن بسیار کمتر از هزینه واردات روغن است.

وی گفت: در صورتی که مسئولان در این ارتباط همکاری داشته باشند و مسائل را گردن هم نیندازند ظرف مدت 4 سال می‌توانیم به خودکفایی روغن برسیم.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: 70 تا 100 میلیون قطعه بچه ماهی در این موسسه تولید می‌شود.

انتهای پیام/

R1342/P/S7,83/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت

محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت در سفر یک روزه خود به استان قزوین در بازدید از یک واحد تولیدی شهرستان آبیک گفت: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را از حالت واردکننده به صادرکننده تبدیل کرده است.

برادران اضافه کرد: تراز تجاری صنعت شوینده در حوزه صادرات به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که تنها ۲۵ میلیون دلار واردات مواد اولیه شوینده داشتیم.

وی با بیان اینکه قزوین قطب تولید شوینده در کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: یکی از تولیدکنندگان عمده شوینده در این استان به تولیدکننده مواد اولیه شوینده تبدیل شده است.

معاون وزیر صمت در ادامه به مباحث مربوط به قاچاق و تقلب کالا‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ۳۰ نمونه تقلبی از یک نام تجاری برخورد شد که انجام این مساله بیانگر افزایش فعالیت متقلبان صنعتی دارد.

برادران گفت: متاسفانه امروزه سوداگران عرصه تولیدات صنعتی به مجهزترین وسایل چاپ و بسته بندی مجهز شده‌اند و حتی به حوزه آرایشی و بهداشتی نیز ورود پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه به آخرین تفاهمنامه این وزارتخانه با بانک مرکزی در راستای تامین ارز تولیدکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: تصمیم گرفتیم که ارز تامین شده برای صنایع با نرخ سال قبل را در اختیار کارخانجات و واحد‌های تولیدی قرار دهیم.

برادران با بیان اینکه ۸۰ درصد بازار ارز در اختیار تولید کنندگان اصلی قرار دارد، ادامه داد: علی رغم اختلالات ارزی در بازار، تلاش شده تا رقابت در صنایع نساجی و صنایع عمومی همچنان به ثبات و مسیر خود ادامه دهند و عرصه را بر سوداگران ارز تنگ‌تر کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: در حوزه صنایع بسته بندی نیز واحد‌های فعال و بسیار مناسبی داریم که رشد صعودی هم داشته اند تا جایی که در همین حوزه ۸۵ تا ۹۰ درصد صنعت بسته بندی ما به محصولات غیر فرهنگی اختصاص پیدا کرده که نشان از توسعه این صنعت دارد.

به گفته برادران، یکی از دغدغه‌های وزارت صمت همواره این بوده که با بسته‌بندی آسان و با قیمت مناسب بتواند محصول نهایی را با قیمت پایین به دست مشتریان برساند.

وی افزود: یکی از شرکت‌های مطرح صنعت بسته بندی کشور در همین استان قزوین توانسته از نظر طراحی و چاپ متناسب با نیاز بازار فعالیت درخشانی را از خود برجای بگذارد.

معاون وزیر صمت در ادامه بازدید خود، ۲ دستگاه چاپ سیلک را با اعتباری معادل ۵۰۰ هزار یورو در راستای چاپ روزانه ۵۰ هزار برگه در داخل خط تولید، افتتاح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل