Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@05:44:12 GMT

50 درصد آب کشتزارهاي پاياب سد شيروان تامين شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۰۱۸۱

50 درصد آب کشتزارهاي پاياب سد شيروان تامين شد

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- مدير امور آب و خاک و فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: با بارندگي هاي اخير، نيمي از آب زراعي مورد نياز براي کشتزارهاي پاياب سد بارزوي شيروان تامين شده است.

سيدابراهيم سيدي روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا، ميزان بارندگي ها از اول مهر 97 تا 17 فروردين امسال در شيروان را 189 ميلي متر عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: سد بارزو 5 هزار و 760 هکتار از کشتزارهاي پايين دست را مشروب مي سازد که نيمي از آن عرصه زراعي و نيمي باغي است.
وي با اشاره به افزايش حجم آب مخزن سد بارزو در مقايسه با پارسال، گفت: هم اکنون حجم آب سد به 35 ميليون مترمکعب رسيده که در مقايسه با وضعيت تنش آميز پارسال، بهبود يافته است.
سيدي با بيان اينکه بارش ها وضعيت رودها و چشمه سارهاي منطقه را نيز تقويت کرده است، افزود: سهم آب کشاورزي از سد بارزوي شيروان 44 ميليون مترمکعب است که پارسال تنها 20 درصد آن تامين شد.
مدير امور آب و خاک و فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: براي کشتزارهاي پاياب سد بارزو، اکنون مطالعه اجراي 2 هزار هکتار سامانه نوين آبياري در برنامه است که هزار هکتار آن در دست اجرا است.
سيدي افزود: عملکرد آبياري در مزارع سنتي 45 درصد است که با اجراي سامانه هاي تحت فشار اين ميزان به 75 درصد افزايش خواهد يافت.
شهرستان شيروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزي و باغي و 12 هزار بهره بردار کشاورزي دارد.
7186/5132
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان

حجت الله رئیسی مدیر جهاد کشاورزی سامان گفت: مساحت کل اراضی شهرستان ۴۵ هزار و ۴۵۲ هکتار می‌باشد که از این میزان، ۴۵ پلاک به مساحت ۲۷ هزار و ۷۰ هکتار شامل رفع تداخلات می‌شود.

وی افزود: مجموع ۳۳ پلاک سوادجان، حرمی، چشمه سنگ، چلوان، قریه صادق آباد، چم نار، قوچان، قارقوش، برمه، لره، چم عالی، چم کاکا، کراب، گرکاچی، ایلبگی، لاغدنبه، یالانچی، چم خرم، چم زین، خلیل آباد، محمد آباد، گردکان، دولابی و بنکلو، یاسه چاه، یاشولجه، نیسانیه، چم چنگ، گلستان، فولاد آباد، مزارع صادق آباد، گرایلی، شهری جان و حسین آباد جمعاً به مساحت کل ۱۴۸۸۸٫۲۴ هکتار مطرح، تحت بررسی و جهت اخذ مصوبه نهایی به دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات استان ارسال شد که بر اساس مصوبات اخذ شده از کمیسیون مذکور ماهیت حدوده ۵۰ هکتار از اراضی دارای سابقه کشت و احیاء در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، از ملی به غیر ملی تغییر و به زارعین و کشاورزان ذینفع واگذار گردید به طوری که از کل مساحت اراضی مطرح شده در کارگروه رفع تداخلات شهرستان ۲۲۳۴٫۴۳ هکتار به عنوان اراضی غیرملی (مستثنیات) و ۱۲۶۵۴٫۲۹ هکتار نیز به عنوان اراضی ملی تثبیت گردید. 

رئیسی اظهار کرد: از ۳۳ پلاک مصوب شده، تعداد ۲۰ پلاک نیز توسط مدیریت امور اراضی استان در سامانه CMS سازمان امور اراضی کشور جهت بهره برداری و اقدام لازم بارگذاری شد.

بیشتر بخوانید

صدور ۱۶۱ مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

وی گفت: پلاک‌های باقی مانده شامل ۱۲ پلاک کهرداش سوادجان، کاهکش، گرمدره، مارکده، شوراب کبیر، موات یاسه چاه، موات پلنگستان، موات هوره، کمربر ایلبگی، کوه شیراز، یالانچی و گاوچر می‌باشند که ۵ پلاک در حال رسیدگی در کارگروه رفع تداخلات شهرستان می‌باشد و مابقی نیز در حال رسیدگی جهت طرح کارگروه شهرستانی می‌باشد.

رئیسی اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی ما تثبیت مالکیت و رفع تداخلات اراضی و صدور اسناد کشاورزی می‌باشد که خوشبختانه شهرستان سامان توانسته نزدیک به ۷۰ درصد از اراضی را رفع تداخل کند و این فعالیت را با کیفیت به اتمام برساند و ۳۰ درصد باقیمانده نیز جز برنامه‌های سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون