Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-16@11:44:22 GMT

افزایش نرخ ارز در سایه عدم تمدید معافیت‌های نفتی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۰۲۲۹

افزایش نرخ ارز در سایه عدم تمدید معافیت‌های نفتی

با اعلام عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی ایالات متحده آمریکا، بازارساز امروز از طریق صرافی‌های بانکی تلاش کرد تا نرخ دلار را نسبت به هیجاناتی که در بازار وجود دارد کنترل کند.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: بعد از اعلام عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی ایالات متحده آمریکا برخی انتظار داشتند که بازار امروز با هیجانی فوق العاده جهش قیمت را تجربه کند اما با تدبیر و دخالت بازار ساز این اتفاق رخ نداد و هم اکنون نرخ به منظور کاهش آربیتراژ، تحت کنترل بازارساز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و برای فروش ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و هر یورو برای خرید ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و برای فروش ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان است.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DWE برچسب ها: اخبار قیمت ، قیمت دلار ، دلار ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اخبار قیمت قیمت دلار دلار بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد

یک کارشناس اقتصادی نوسانات نرخ ارز در طول هفته‌های اخیر را به دور از واقعیت اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد که تغییر قیمت دلار مقطعی است و به شرایط قبل خود بازخواهد گشت.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت دلار به دلیل وقایع سیاسی و غیر اقتصادی ناپایدار است، زیرا بعد از مدتی به روال عادی خود برخواهد گشت. بعضی از اتفاقات جنبه روانی دارند که موجب رشد انتظارات تورمی و در نتیجه جهش نرخ ارز می‌شوند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر تمام نیاز‌های ارزی کشور در زمینه واردات توسط بانک مرکزی و از طریق مرکز مبادله و ارز ترجیحی پاسخ داده می‌شود؛ به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بیش از سال ۱۴۰۱ برای پاسخ به این نیاز‌ها از سوی بانک مرکزی ارز تخصیص داده شده است.


وی با اشاره به عدم تبعیت بازار و کالا‌ها از نرخ رسمی بانک مرکزی، گفت: چرایی وقوع این امر را نباید در سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین نحوه تامین و تخصیص ارز توسط این نهاد جستجو کرد. استدلال افزایش نرخ ارز بر اساس وقایع سیاسی به معنای دخیل بودن این عامل در جهش نرخ ارز نیست، بلکه به این معناست که افزایش نوسانات در این بازار و به تبع آن بالا رفتن قیمت دلار ریشه در عوامل اقتصادی ندارد.


مهرپور توضیح داد: زمانی که فضای روانی جامعه با شرایط خاصی مواجه و به دنبال آن انتظارات تورمی هم تشدید می‌شود، طبیعی است که نرخ‌ها در همه بازار‌ها از جمله ارز افزایش پیدا کند.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: نوسانات ارزی چند هفته اخیر با عناوین مختلفی مانند دلار تلگرامی و یا بازار غیررسمی در حال تاثیر گذاشتن بر بازار کالا‌ها بوده و این مسئله یک امر غیرطبیعی است، زیرا همانگونه که در ابتدا ذکر شد میزان تخصیص ارز به برخی از کالا‌های اساسی با افزایش همراه بوده است.


وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱ میلیارد دلار در قالب ارز ترجیحی و مرکز مبادله برای واردات گوشت قرمز تخصیص داده شد. مضاف بر این موضوع تقریباً ۴.۳ میلیارد دلار و همینطور بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار به ترتیب برای واردات دارو و ملزومات پزشکی و همچنین گوشت مرغ تامین ارز شده بود. همه این ارقام نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است


مهرپور اضافه کرد: بنابر گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ دلار تلگرامی برای کالای قاچاق و فرار سرمایه است. افزایش قیمت در بازار‌های دارایی یک امر طبیعی به حساب می‌آید، اما تاثیر پذیری قیمت کالا‌ها از نرخ غیررسمی ارز مسئله ناخوشایندی است که برای حل آن باید به سایر موارد مرتبط با آن رجوع کرد.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پافشاری بر این نکته که جنگ باعث نوسانات ارزی شده است اثری جز تضعیف جریان مقاومت ندارد. قیمت دلار به دلیل جنگ نیست، بلکه علت آن به فشار‌های روانی کاذبی بازمی‌گردد که باعث تشدید انتظارات تورمی می‌شود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی ایران در تامین ارز در وضعیت کاملاً معقولی به سر می‌برد، افزایش ۷۰ میلیارد دلاری تخصیص ارز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل خود گواهی برای تصدیق این گزاره است.


مهرپور در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در طول هفته‌های گذشته پایدار نخواهد بود چرا که ریشه در واقیعت‌های اقتصاد کشور ندارد؛ لذا وضعیت آن مقطعی بوده و به شرایط قبل بازخواهد گشت.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: ارز ، دلار ، قیمت دلار ، نوسان ارزی ، بانک مرکزی ، مهرپور لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T8r

دیگر خبرها

  • مسیریابی دلار با خروج احساسات
  • جنگ در راه نیست ،در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد
  • جنگ در راه نیست ،در همچنان بر همان پاشنه میچرخد
  • "جنگ" در راه نیست ، "در" همچنان بر همان پاشنه میچرخد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • دلار ۶۶ هزار تومان شد
  • رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی