Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با هفته سلامت امسال (اول تا هفتم اردیبهشت ماه)، طرح تحول سلامت را نقطه عطفی در ارائه خدمات سلامت روان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی اعلام کرد.

به گزارش گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان احمد حاجبی گفت:در هفته سلامت سال ۹۸ که از اول تا هفتم اردیبهشت با شعار «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» برگزار می‌شود، روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت با عنوان «مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامت روان» تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خدمات سلامت روان، ۳۰ سال پیش در شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی ادغام شد و در سال ۱۳۶۹ سلامت روان به عنوان جزء نهم خدمات بهداشتی اولیه در نظر گرفته شد.

حاجبی با بیان اینکه در ابتدا خدمات براساس شرح وظایفی که برای بهورزان طراحی شد شامل چهار وظیفه اصلی تحت عنوان شناسایی، ارجاع، آموزش و پیگیری در حوزه سلامت روان، در نظر گرفته شد، افزود: به طور عمده تمرکز بر روی پنج گروه از اختلالات بود؛ اختلالات روانی خفیف، شدید، صرع، عقب ماندگی ذهنی و سایر اختلالات (عمدتا مشکلات دوران کودکی).

وی ادامه داد: ارزیابی اثربخشی ادغام این خدمات در سال‌های پس از ادغام نشان داد که ساده کردن خدمات تخصصی و تفویض این وظایف به نیرو‌های غیر تخصصی از قبیل: بهورز با موفقیت و اثربخشی همراه بود، ولی با گذشت زمان و به ویژه از اوایل دهه ۸۰ به دلیل تغییر نیاز جامعه و از طرفی تغییر شکل مشکلاتی که نظام سلامت با آن‌ها روبرو بود از قبیل: آسیب‌های اجتماعی، نظام سلامت را به این واداشت که خدمات نوینی جهت ارائه به عموم جامعه طراحی کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در همین سال‌ها رویکرد‌های پیشگیری اولیه در دستور کار حوزه سلامت روان قرار گرفت، به گونه‌ای که آموزش‌های مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فرزندپروری که به نوعی در راستای ارتقای سلامت روان و پیشگیری اولیه از مشکلات موثر خواهند بود، به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: این رویکرد، یعنی فراهم کردن خدمات نوین در حوزه سلامت روان با توجه به تغییر نیاز جامعه تداوم پیدا کرد و حوزه سلامت روان در سال‌های دهه ۸۰ تلاش کرد که علاوه بر افزایش پوشش کمی، ارتقای کیفی این دسته از خدمات را به مرحله اجرا درآورد.

حاجبی افزود: نکته‌ای که در این سال‌ها همواره در خدمات رسانی حوزه سلامت روان مشهود بود، بکارگیری افرادی با تحصیلات مرتبط در این حوزه و آمادگی بیشتر برای ارائه خدمات تخصصى‌تر بود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان داشت: در واقع این نیاز احساس می‌شد که حضور افرادی با تحصیلات در حوزه روانشناسی بالینی و بکارگیری آن‌ها تحت عنوان کارشناس سلامت روان به نیازی مبرم تبدیل شده است؛ چراکه ارائه خدمات تخصصی در حوزه سلامت روان با رویکرد پیشگیری اولیه می‌تواند به عنوان یک راهبرد در کاهش بار بیماری‌ها و مشکلات حوزه سلامت روان تاثیرگذار باشد.

حاجبی خاطرنشان کرد: می‌توان ار طرح تحول سلامت به عنوان نقطه عطفی در بکارگیری این گروه از کارشناسان یاد کرد. به دنبال حمایت یابی و توجیه نیاز به جذب این گروه از کارشناسان، وزیر و معاون وقت بهداشت با بکارگیری کارشناسان سلامت روان موافقت کرده و این امر منجر به جذب بیش از ۱۷۰۰ روانشناس تاکنون در نظام ارائه خدمات بهداشتی شده است.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین وظیفه این کارشناسان تلاش برای ارتقای سطح سلامت روان جامعه و پیشگیری اولیه از بروز اختلالات روانپزشکی است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر، این کارشناسان در حوزه آموزش‌های روانشناختی، آموزش مهارت‌های فرزندپروری، آموزش مهارت‌های زندگی، مداخلات روانشناختی در حوزه مصرف مواد، حمایت‌های روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا، پیشگیری از خودکشی و سایر موارد فعالیت می‌کنند.

حاجبی اعلام کرد: خوشبختانه نتایج ارزیابی‌های اولیه نشان دهنده خدمات در گروه‌های هدف و رضایتمندی گیرندگان خدمات پوشش قابل قبولی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بهداشت سلامت وزارت بهداشت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان از فعالیت ۳۰۸ خانه بهداشت، ۹۴ پایگاه سلامت، ۱۳۱ مرکز خدامات جامع سلامت و ۲۴ مرکز شبانه‌روزی در مناطق شهری و روستایی استان خبر داد.
علی‌ضامن صالحی‌فرد گفت: سلامت خانواده و جوانی جمعیت دو اولویت مهم استان در حوزه بهداشت است که در این رابطه برنامه‌‎های متنوعی در طول سال اجرا می‌شود.
وی افزود: راه‌اندازی سه شبکه بهداشت و درمان نوپا در شهرستان‌های خانمیرزا، فلارد و فرخشهر، افتتاح دو مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی در لردگان و اردل، افزایش ۳۵ درصدی ارائه خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اجرای نظام ارجاع و نسخه‌نویسی الکترونیک در برنامه پزشکی خانواده از جمله برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته بود.
صالحی فرد از افزایش یک درصدی موالید در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه‌های جوانی جمعیت در استان در سال جاری با شدت بیشتری اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه شاخص دقیقی از میزان سطح سواد سلامت مردم استان در دسترس وجود ندارد، گفت: مقرر شده تا امسال ارزیابی در این خصوص انجام گیرد.
صالحی فرد میزان دسترسی مردم به شاخص‌های سلامت را بیش از ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: تمامی جمعیت استان تا حد زیادی به امکانات بهداشتی دسترسی دارند و امسال هم هشت کانکس بهداشتی برای عشایر استان پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان در سال گذشته، افرود: در این پویش بیش از ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند که در آگاهی افراد از وضعیت سلامت و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها هچون دیالیز کمک کننده بوده است.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲ طرح بهداشتی در جوین
  • آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند
  • مردمی سازی سلامت در مهریز
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد