Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در جلسه ۷۴۱ به بررسی مسائل حادثه سیل در حوزه زنان و خانواده و اقدامات دستگاه‌های مختلف در این حوزه پرداخت.

اعضای شورا در این جلسه از اقدامات و تلاش‌های نیروهای سپاه، ارتش، جمعیت هلال احمر، بسیج، حوزه‌های علمیه و گروه‌های امام رضایی که صادقانه و پرتلاش به مردم سیل‌زده امدادرسانی کردند، تقدیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه نیز گزارشی از جزئیات اقدامات دستگاه‌های حوزه زنان در این زمینه ارائه شد که به شرح زیر است:

توصیه ائمه معصومین (ع) در نحوه برخورد با مصیبت، صبر بر آنکه باعث تعالی افراد مصیبت‌زده خواهد شد و همچنین کمک‌رسانی، برآوردن نیازها و نیکی کردن در حد توان به افراد نیازمند از سیره ائمه اطهار (ع) است. لذا بر این اساس همه مسئولیت داریم که در حد توان به کمک این مردم بشتابیم.

- سازمان بسیج خواهران با حضور فعال در مناطق سیل‌زده استان گلستان و اعزام ۳۰ گردان از گردان‌های «فرصت» که آموزش مقابله با حوادث غیرمترقبه را دیده‌اند، خانواده‌ها را به مناطق امن هدایت کردند و با همکاری جمعیت هلال احمر مردم را اسکان دادند.

- سپاه پاسداران با راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مجهز برای مراجعه مردم، حتی برای حل مشکلاتی که قبل از وقوع سیل داشتند، نقش مهمی در بالا بردن روحیه مردم داشت.

- بسیج با تشکیل مهدهای قرآنی موقت فضای خوبی را برای کودکان مهیا کرد.

- حوزه‌های علمیه در تمام مناطق سیل‌زده کشور در امدادرسانی به سیل‌زدگان فعال شدند و ساختمان‌های حوزه علمیه را به اسکان افراد سیل‌زده اختصاص دادند همچنین گروهی از خانم‌های آموزش‌دیده در حوزه‌های علمیه با عنوان «یاران کریمه» همراه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، پاسخگوی سوالات شرعی و احکام دینی بانوان بودند نیز به این مناطق اعزام شدند.

- نهادهای حوزوی جلسات بحران برای تأمین آرامش روحی-روانی مردم و پیشگیری از صدمات ناشی از آسیب‌دیدگی برگزار کرده و مشاورانی به این مناطق برای کنترل این مسائل اعزام کردند. همچنین برای پاسخگویی به سوالات مردم در مورد بلایای طبیعی جزوه‌ای تهیه و تدوین و در فضای مجازی و حقیقی منتشر کرد.

- صداوسیما با اطلاع‌رسانی سریع سعی بر انجام وظیفه ذاتی خود داشته، این اطلاع‌رسانی از طرفی هشدارهای لازم را به مردم داده و از وضیعت هواشناسی و بحران‌های مربوط به سیل مردم را آگاه می‌ساخت، و از طرفی مطالبات مردم را به گوش مسئولین می‌رساند و با اعزام واحدهای سیار در مناطق سیل زده گزارش‌های مناسبی از وضیعت مردم تهیه نموده‌اند که یکی از دلایل کمک رسانی سریع مردمی در سراسر کشور را می‌توان از اثرات این اطلاع‌رسانی دانست.

- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعطای تسهیلات و وام‌های مختلف از بانک‌های توسعه، تعاون و رفاه به افراد سیل‌زده، حتی برای افرادی که در این واقعه کارت ملی و شناسنامه آنها مفقود شده است را پیگیری کرد.

- صندوق بازنشستگی وام ۵ میلیونی به بازنشستگانی که از سیل خسارت دیده‌اند و بیمه بیکاری به کارگرانی که بیکار شده‌اند اختصاص داد.

- سازمان بهزیستی با همکاری سازمان‌های غیردولتی گروه‌هایی را با نام «گروه‌های محق» برای ارائه خدمات تاب‌آوری، مددکاری و روانشناسی در بلایا و بحران‌ها تربیت و به منطقه اعزام کرده است.

- وزارت ورزش و جوانان نیز با دستور مستقیم وزیر تمام ظرفیت‌های خود را در این استان‌ها اعم از هیأت‌های قایقرانی، نجات غریق، پزشکی، ورزش، اتومبیلرانی و کوهنوردی که همگی دارای گواهی امدادرسانی جهانی هستند به کار گرفت و سالن‌های ورزشی سرپوشیده خود را برای اسکان سیل‌زدگان اختصاص داد.

- اقدامات هلال احمر نیز در حوزه زنان مانند وجود لوازم پیشگیری از بارداری در بسته‌های هلال احمر که قابل تأمل بود. زیرا با توجه به کمبود بودجه در شرایط بحرانی وقوع سیل ضرورتی بر گنجاندن این لوازم در بسته‌های خانوار وجود نداشت.

در پایان این جلسه اعضا بر لزوم توجه مسئولین به مسائل فرهنگی در حاشیه سیل اخیر تاکید کردند و اعضا ضمن همدردی با زنان و کودکان در مناطق سیل زده از خداوند صبر و بردباری را برای ایشان درخواست کردند.

کد خبر 4597420

منبع: مهر

کلیدواژه: گزارش عملکرد شورای اجتماعی و فرهنگی زنان و خانواده سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط عمومی بسیج سازندگی خراسان جنوبی مهدی هنری به شعار سال جدید با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" اشاره و اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که سازمان بسیج سازندگی از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۹۲ که به حوزه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی ورود کرد، هدف اصلی را در راستای مردمی کردن اقتصاد گذاشت.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) افزود: بسیج با توجه به ارتباط و تعاملی که با شبکه‌های مردمی تا پایین‌ترین رده در روستاها در سراسر کشور دارد با استفاده از ظرفیت بسیج برای کمک به امر مردمی کردن در حوزه اقتصاد استفاده کرد.

وی بیان کرد: بسیج در این سال‌ها روش مختلف مردمی را با نقش‌های مختلف مردم در طرح‌های مختلفی که گذاشته به صورت عملی امتحان کرده است.

هنری عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در خراسان‌جنوبی با مشارکت مردم طرح‌های مختلفی را در حوزه اقتصاد مقاومتی دنبال کردیم.

وی اظهار کرد: با توجه به شعار سال جدید ان‌شاءالله در ابتدای سال طرح جامع اقتصاد به توان مردم را رونمایی خواهیم کرد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که طرح جامع اقتصاد به توان مردم مبتنی بر عمل طراحی شده، افزود: تجربیاتی که طی سنوات گذشته در امر مردمی سازی در استان، کار میدانی و مطالعاتی آن انجام شده و بر اساس نتایج به دست آمده، آماده شده است.

هنری ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام عظمای ولایت در بحث نقش مشارکت مردم باید گفت در خراسان‌جنوبی مردم همیشه آمادگی حضور در مناطق مختلف را داشتند.

وی با بیان این‌که مهمترین موضوع روش و نوع بکار گیری مردم در طرح‌های حوزه اقتصاد است، گفت: روش مشارکت مردم نیاز به جلسات هم اندیشی تبادل نظر و استفاده از ظرفیت‌های مختلف دارد که هم کار علمی و هم تجربی را انجام داد تا بر اساس تجربیات مردم بتوان کار را پیش برد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: امر مردمی کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نخواهد رسید و مطمئناً نیاز به این دارد که نیازهای هر منطقه بر اساس بوم منطقه برای نحوه مشارکت مردم در حوزه اقتصاد تعریف شود.

هنری افزود: طرح جامع اقتصاد به توان مردم در قالب زنجیره ارزش است و نقش مردم را در حلقه‌های مختلف این زنجیره از تأمین، تولید، توزیع، تبدیل و تجارت بیان کرده و برای هر موضوعی نحوه مشارکت مردم در طرح تعریف شده است.

وی اظهار کرد: این کار در حوزه‌های مختلف انجام شده و خروجی مطلوب بوده ان‌شاءالله بتوانیم این طرح را امسال در سطح استان نهادینه کنیم و الگویی برای توسعه و بسط در سراسر کشور شود و از این ظرفیت برای حضور و مشارکت بهتر مردم در حوزه اقتصادی استفاده کنیم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از موضوعات دیگری که قبلاً در حوزه بسیج سازندگی استان پیگیری شد، طرح‌های معیشت محور خانواده‌ها بود که در قالب خانواده‌هایی روستایی تعریف می‌شد.

وی ادامه داد: هدف از این کار تبدیل کردن روستاها به روستای مولد و تأمین مایحتاج اولیه توسط خانواده در روستا بود چراکه ابتدا روستاها تولید کننده بوده و بعداً مصرف کننده شدند.

هنری گفت: این امر ضمن کمک به تولید، خانواده‌های زیادی را مشغول به کار و تولید می‌کند و برای رفتن به سمت تولید محصولات سالم کمک خواهد کرد ضمن اینکه به سبک زندگی و سلامت خانواده‌ها کمک می‌کند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این طرح چون به صورت آزمایشی در استان انجام شده در صورتی که به صورت فراگیر در خراسان‌جنوبی انجام شود قطعاً می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز اساسی خانواده در بلند مدت ارتباط و تعامل خانواده‌های شهری با روستاها به عنوان منبع تولید و نیاز اساسی خانواده شهری شده و این ارتباط خود باعث پویایی روستا و تبدیل روستاهای مصرف کننده به مولد خواهد شد.

وی افزود: این طرح نیز با توجه به تجربه‌ای که در گذشته در استان داشتیم می‌تواند در این خصوص تأثیر گذار باشد و به صورت اندک اما در تعداد زیادی از خانواده‌هایی که شامل این طرح می‌شوند کمک بزرگی به تولید در سطح استان و به تبع آن در کشور خواهد داشت.

کد خبر 6079642

دیگر خبرها

  • توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • بررسی روند خدمات‌رسانی آبفا به مناطق سیل‌زده بلوچستان
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد
  • رفع مشکلات شهرک اصناف دلیجان در اولویت اقدامات قرار گیرد
  • کدام دستگاه‌های اداری پنج‌شنبه‌ها تعطیل شدند؟/ توضیح معاون سازمان اداری و استخدامی درباره تغییر تعداد تعطیلات آخر هفته
  • ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد
  • ثبت نام ۸۴۰ خانواده برای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل