Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:57:30 GMT

سرمایه گذاری در کاهش خطر بلایا ضروری است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۰۹۸۳

سرمایه گذاری در کاهش خطر بلایا ضروری است

تهران- ایرنا- هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (APDIM) گفت: سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی برای پیشگیری و کاهش خطر بلایا برای تقویت تاب آوری اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی افراد جوامع محلی، کشورها، دارایی آنان و محیط زیست ضروری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا مصطفی محقق روز سه شنبه در دومین روز از برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا که با حضور متخصصان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور، وزارتخانه ها و سازمان های مسئول دولتی و کارکنان دفاتر سازمان ملل متحد در ایران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است، این مطلب را عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سرمایه گذاری برای پیشگیری و کاهش خطر بلایا هزینه اضافه و بی حاصل نیست بلکه بسیار سودمند است. بر اساس تحقیقات و محاسبات بین المللی تخمین زده می شود که هر یک دلار سرمایه گذاری در پیشگیری و کاهش خطر پیش از وقوع حوادث و بلایا موجب صرفه جویی معادل ٧ تا ١٠ دلار در هزینه های پاسخگویی و امدادی و بازسازی پس از وقوع حوادث می شود.
محقق ادامه داد: این سرمایه گذاری ها می تواند عامل نوآوری، رشد و نیز ایجاد اشتغال شود. این اقدامات مقرون به صرفه بوده و برای نجات جان، پیشگیری و کاهش خسارات و نیز بازسازی و توان بخشی مؤثر است.
وی گفت: این اقدامات‌ شامل تقویت تاب آوری سیستم سلامت، ترغیب بازنگری یا ایجاد مقررات و استانداردهای جدید ساخت و ساز، گسترش تلفیق ارزیابی، نقشه برداری و مدیریت خطر بلایا در برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی، تقویت تاب آوری در برابر خطر بلایا در اماکن کاری از طریق اقدامات ساختاری و غیرساختاری، حفاظت یا کمک به حفاظت از اماکن فرهنگی و دیگر اماکنی که دارای ارزش تاریخی، میراث فرهنگی یا دینی هستند و توسعه سازوکارهایی برای انتقال و بیمه خطر بلایاست.
محقق تصریح کرد: شواهد و آمار نشان می دهد که در همه کشورها سرعت مواجهه افراد و سرمایه ها در برابر خطر بلایا بیشتر از سرعت کاهش آسیب پذیری بوده است.
وی ادامه داد: خطرهای جدید به وجود آمده و خسارات ناشی از بلایا به طور مستمر افزایش یافته است. به گونه ای که تاثیرات شدید اقتصادی، اجتماعی، سلامت، فرهنگی و زیست‌محیطی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به ویژه در سطح محل و جامعه برجای گذاشته است.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه توضیح داد: رخداد مجدد بلایای کوچک مقیاس و بلایایی که به آهستگی رخ می دهد به طور خاص جوامع ذی نفعان، خانوارها و نهادهای اقتصادی کوچک و متوسط را در معرض وقوع خسارت های زیاد و گسترده قرار داده است.
محقق با اشاره به اینکه در تمامی کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه خسارات جانی و مالی ناشی از بلایا به طرز چشمگیری بالا رفته است، گفت: این کشورها در معرض هزینه‌های روبه رشد پنهان و محتمل و چالش های اقتصادی و دیگر موارد قرار دارند.
این مقام مسئول در سازمان ملل متحد، با تعریفی از مخاطره تصریح کرد: مخاطره یک رویداد و پدیده فیزیکی یا اقدام انسانی است که می تواند بالقوه خسارت بار باشد و در صورت وقوع در جوامع آسیب پذیر باعث مرگ یا جراحت و خسارت به دارایی ها، اختلال اجتماعی و اقتصادی یا تخریب محیط زیست شود.
وی اظهار داشت: مخاطرات می توانند شرایط نهفته و ناپیدایی داشته باشند که موجب تهدید در آینده شوند و خاستگاه های متفاوتی مانند مخاطرات طبیعی (زمین شناختی، آب و هوا شناختی و زیست شناختی) یا ناشی از فرآیند های انسانی (تخریب محیط زیست و مخاطرات مرتبط با فن آوری) باشد.
محقق با اشاره به تعریفی از آسیب پذیری نیز گفت: آسیب پذیری نیز شرایط ایجاد شده به وسیله عوامل یا فرآیندهای فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است که امکان تاثیرپذیری یک جامعه را در برابر آثار مخاطرات افزایش می دهد.
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه درک کافی از خطر حوادث و بلایا نخستین اولویت اقدام در چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا است، گفت: درک و اطلاع کافی از توزیع مکانی و زمانی زیان ها و خسارات ناشی از مخاطرات گوناگون نخستین گام برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی است که پایگاه های داده های ملی خسارات حوادث و بلایای کشورها را قادر می کند تا اهداف ملی خود را در کاهش بلایا پایش کنند و به تولید اطلاعات برای طراحی و اجرای راهبردها و برنامه های ملی کاهش خطر بلایا کمک کنند. امری که برای تحقق اهداف چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا مورد نیاز است.
چارچوب سندای (2030-2015) مهمترین راهبرد کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی سازمان ملل برای 15 سال آتی است. چارچوب سندای که بررسی های اولیه و کارشناسانه آن توسط کشورهای مختلف در فاصله سال های 2012 تا 2015 صورت گرفته است مورد حمایت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است.
به بیانی دیگر چارچوب سندای ابزاری است که جایگزین راهبرد هیوگو (2015-2005) تحت عنوان «برگشت پذیرکردن جوامع و ملت ها» در برابر خسارات بلایا و حوادث شده است.
آسیا و اقیانوسیه حادثه خیزترین مناطق جهان هستند و گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2017 که از طرف کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) منتشر شده است، حاکی از این است که سرعت رشد خطر بلایا در این منطقه بیش از سرعت ایجاد تاب آوری است.
این مساله به ویژه در کشورهایی که ظرفیت و توانایی های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا دارند، بیشتر است. بسیاری از این حوادث فرامرزی هستند و همچنان توسعه پایدار را با تهدید مواجه می کنند و ایجاد تاب آوری در برابر بلایا یک چالش اساسی توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.
کارگاه آموزشی تخصصی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا همزمان با تلاش های ملی برای مقابله با آثار سیلاب های گسترده اخیر در کشور در حال برگزاری است و خروجی های آن به توسعه ظرفیت ها و ابزارها برای ارزیابی زیان ها و خسارات حوادث و بلایا و نیز پایش اجرای چارچوب سندای برای کاهش خطر و بلایا کمک می کند.
این کارگاه آموزشی تخصصی به همت مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا که اخیرا در ایران تاسیس شده و با همکاری دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایا و برنامه عمران ملل متحد سازمان های برنامه و بودجه و مدیریت بحران کشور در حال برگزاری است.
شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی با «استانداردها و روش های نوین بین المللی برای ارزیایی خطر و آثار منفی حوادث و بلایا»، «ایجاد شبکه منطقه ای همکاری میان کشورها برای کاهش خطر و اثرات منفی حوادث فرامرزی مانند گرد وغبار و خشکسالی»، چارچوب های جهانی و منطقه ای کاهش خطر بلایا (UNISDR)، «اطلاعات ریسک برای تقویت درک ریسک حوادث»، نقش آمار و پایگاه های داده ای خسارات حوادث و بلایا (UNDP - UNISDR)، «تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادینه سازی پایگاه های اطلاعات خسارات حوادث و بلایا» و آموزش عملی ایجاد پایگاه های داده خسارات حوادث و بلایا براساس چارچوب سندای و مدل (Desinventar) آشنا خواهند شد.
به گزارش ایرنا، «اپدیم» (APDIM) یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور، با گذشت بیش از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی؛ سرانجام در تهران افتتاح شده است.
اجتمام**7029*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هلال احمر سازمان ملل مصطفي محقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۰۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

 پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است.   به گزارش ایسنا؛ بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهرها از جمله اصفهان خبر دادند.   این در حالی است که ایران در روزهای اخیر بارها درباره ماجراجویی دوباره اسرائیل هشدار داده است.   در همین حال خبرهای مربوط به نفوذ این ریزپرنده‌ها در آسمان کشور با واکنش‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.   خبرگزاری رسمی عمان این اقدام اسرائیل را محکوم کرد.   معاون وزیر خارجه فرانسه از همه طرف‌های در منطقه خواست تا تنش‌زدایی کنند.   یکی از مقام‌های دولت انگلیس گفت: امیدواریم هر اتفاقی که در ایران افتاده است، ماهیتی داشته باشد که تنش‌زدایی هنوز ممکن باشد.   وزارت خارجه ایتالیا خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.   وزیرخارجه کانادا اعلام کرد که امروز در نشست وزرای خارجه گروه ۷ درباره این حادثه گفت‌وگو می‌کنیم.   شرکت امنیتی انگلیسی امبری گفته است به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و اقیانوس هند غربی توصیه شده هوشیار باشند.   وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با هرگونه برخوردی که ممکن است باعث افزایش تنش در خاورمیانه شود، مخالف هستیم و به نقش سازنده خود برای تقویت آرامش در خاورمیانه ادامه می‌دهیم.   وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم. تحولات اخیر خاورمیانه نگرانی زیادی ایجاد می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لحظه هدف قرار گرفتن آنچه گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم) هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

دیگر خبرها

  • واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم
  • چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج
  • تلاش شهرداری خاش در کاهش خسارات ناشی از بارندگی در شهر
  • سیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد
  • جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید
  • افزایش شمار جان‌باختگان سیلاب در افغانستان
  • کاهش ۳۴درصدی مسمومیت با گاز مواکسید کربن درچهارمحال و بختیاری
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر