Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@14:57:44 GMT

کاهش ۲۰ درصدی وثیقه مورد نیاز رفع تعهد ارزی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۱۱۱۳

کاهش ۲۰ درصدی وثیقه مورد نیاز رفع تعهد ارزی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، این روزها با عدم تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت ایران، نگاه‌ها بار دیگر به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برای رفع نیازهای ارزی بخش تولید و واردات دوخته شده است. مدت‌ها است که صادرکنندگان از طریق تشکل‌های خود، در حال چانه‌زنی با بانک مرکزی هستند تا بتوانند راهکارهایی بیابند که ارز حاصل از صادرات، با محدودیت‌های کمتری، توسط صادرکنندگان به کشور بازگردد و بتواند برای رفع نیازهای ارزی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کارشناسان و سیاستگذاران بر این باورند که اگرچه ایران به مرور زمان به منابع ارزی حاصل از فروش نفت، در قالب تهاتر کالا یا رسوب در حساب‌های بانک مرکزی دسترسی پیدا خواهد کرد و این منابع حاصل از فروش نفت جزو ذخایر ارزی کشور باقی خواهد ماند، اما به هر حال یک دلار نقد بهتر از صد دلار رسوب شده در حساب‌ها است و به همین جهت است که بانک مرکزی، تمام تلاش خود را به کار بسته تا با تسهیل شرایط برای صادرکنندگان، زمینه‌ساز بازگشت ارز صادرات غیرنفتی شود.

بر همین اساس است که هر هفته، جلسات منظمی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با مدیران بانک مرکزی برگزار می‌شود، تا گام به گام مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان برطرف و زمینه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تسهیل شود.

بانک مرکزی به تازگی تصمیم گرفته تا برخی شرایط را برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از محل ارزهای صادراتی تسهیل کند تا تولیدکنندگانی که نیاز به تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید دارند، از محل ارز حاصل از صادرات و یک تهاتر میان صادرکننده و تولیدکننده، بتوانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. بر این اساس، وثیقه مورد نیاز برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته و در عین حال، قرار بر این است که گواهی ثبت آماری نیز یک روزه از سوی بانک مرکزی صادر شود.

همچنین از سوی دیگر، مدت زمان مجاز جهت رفع تعهد ارزی از زمان صدور اعلامیه تأمین ارز، از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش یافته است.

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: رفع تعهد ارزی ثبت سفارش واردات کالا محمد لاهوتی بانک مرکزی ایران بازگشت ارز صادراتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد

مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی بازدید شعب خرم آباد، ضمن بیان نکات مهم در خصوص برنامه های سال جدید،تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد را دستاورد ارزنده بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی عنوان نمود.

تهران-ایسنا- محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در بازدید مدیریت شعب استان لرستان و شعب مرکزی و علوی خرم آباد، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شعار ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی بسیار مدبرانه و هوشمندانه می باشد، بانک توسعه تعاون به مسئولیت ها و ماموریت های خود برای اجرای این شعار و به نوعی فرمان راهبردی واقف است و بر همین اساس راهبرد ها و برنامه عملیاتی را تنظیم می کند.

وی افزود: نقش آفرینی بانکها در مسیر حمایت از تولید و اشتغال بسیار مهم است، دولت و دستگاه های اجرایی نیز باید با رفع موانع کسب و کار بنگاههای اقتصادی و تسهیل فرآیندهای تولیدی زمینه مشارکت‌ مردم را در فعالیت های اقتصادی فراهم نمایند.
شیخ حسینی تصریح نمود: تعاون ظرفیت و نقش بسزایی برای تحقق شعار ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب دارد، اتحادیه ها، شرکت های تعاونی و تعاونگران از مصادیق مشارکت مردم در عرصه فعالیت های اقتصادی و تولید هستند ، بانک توسعه تعاون نیز برنامه های متنوع خود را در رابطه با حمایت از بخش تعاون به عنوان بخش مردمی اقتصاد ، با راهبری معاون تعاون وزارتخانه به اجرا در می آورد.


این مقام بانکی با تبیین عملکرد بانک در سال گذشته گفت: رفع کامل ناترازی بانک توسعه تعاون در سال گذشته موجب تراز نقدینگی مثبت و همچنین سود دهی گردید و علیرغم اینکه سال ۱۴۰۲ یکی از سالهای سخت برای شبکه بانکی بود کارنامه مالی و عملیاتی بانک توسعه تعاون بسیار درخشان بود و ضمن بهبود چشمگیر در تحقق شاخص های عملکردی مانند کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، سوددهی، نسبت های مالی ، نقدینگی و پرداخت تسهیلات رکورد های بانک شکسته شد ، با تداوم این روند در سال جاری شاهد جهش عملکرد بانک خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: کاهش شاخص npl تا سطح ۳.۵ درصد در پایان سال گذشته محقق گردید و این شاخص دستاوردی ارزنده و کم نظیر در سطح شبکه بانکی است. بانک توسعه تعاون تمامی تکالیف را در حوزه اعتبارات و تسهیلات حمایتی، قرض الحسنه و همچنین ارائه خدمات تامین مالی از طریق ابزارهای نوین را به خوبی اجرایی نمود.
شیخ حسینی یادآور گردید: وصول بموقع و تجهیز منابع با هدف پرداخت تسهیلات و حمایت از تعاونی ها و بخش تولید در سال جاری در راس برنامه های عملیاتی واحدهای اجرایی قرار دارد، برای تقویت نقش توسعه ای بانک کماکان بر ارتقای این سه شاخص تاکید می ورزیم.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: آرزوی سلامتی و موفقیت همکاران در زمینه های زندگی و شغلی در سال ۱۴۰۳ را داریم، ماه مبارک رمضان فرصت مهم خودسازی و تزکیه نفس است، آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران را داریم.


در این بازدیدها که با حضور صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب، سید مسعود هاشمی نژاد مدیر شعب استان لرستان، فتحی بیرانوند و فرجی معاونین استان همراه بود، روسای شعب مرکزی و علوی خرم آباد درباره عملکرد سال پیشین و برنامه های پیش رو مطالبی را مطرح نمودند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • جریمه یک شرکت به دلیل عدم عمل به تعهد ارزی
  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه خمیرمایه نانوایان/ تامین نان یارانه‌ای با تعداد بالا در ماه رمضان امکان‌پذیر است
  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • دوره‌ تیره و تار بانک مرکزی آمریکا
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت