Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:15:48 GMT

نقدینگی و درس همبستگی مردمی در سیل

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۱۴۱۶

نقدینگی و درس همبستگی مردمی در سیل

رییس بانک ملی در پیامی با توجه به وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور، به نقش مردم در جلوگیری از وقوع مشکلات و نقش پررنگ مردم در نقدینگی کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، متن پیام محمدرضا حسین‌زاده، رئیس بانک ملی ایران در ادامه آمده است که می‌خوانیم:

از ابتدای سال جدید، مناطق زیادی از کشور درگیر مسئله سیل شده است و آسیب‌های فراوان ناشی از آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گر چه این سیل برکاتی هم داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به پر شدن سدها، سیراب‌شدن تالاب‌ها و تقویت منابع آب زیرزمینی اشاره کرد، اما یکی از مهم‌ترین جلوه‌هایی که در این حادثه با شدت و حدت هر چه تمام‌تر بروز و ظهور کرد، همبستگی مردم برای مهار خسارات ناشی از حادثه بود.

در بسیاری از مناطق سیل‌زده، مردم با حداقل امکانات تلاش کردند گل‌ولای ناشی از ورود سیلاب را خارج کنند و وضعیت را به حالت سابق برگردانند. بیش از همه اما «سیل بند انسانی دهلاویه» بازتاب فراوانی داشت. تصاویری که نشان می‌داد عده‌ای با دست خالی، خودشان را در ورودی سیلاب قرار داده و نمی‌خواهند اجازه دهند که ورود آب، خسارت بیشتری ایجاد کند. از این تجربه موفق باید یاد بگیریم و با تکیه به مردم بر مشکلات فائق آییم.

نقدینگی موجود در کشور، پیوسته در حال افزایش است. نقدینگی یک سکه دوروست که در صورت استفاده صحیح می‌تواند انقلابی در اقتصاد کشور ایجاد کند، اما عدم هدایت آن می‌تواند همچون سیلابی ویرانگر، زیرساخت‌های اقتصاد کشور را تخریب کند.

آثار منفی سرریز کردن سیل نقدینگی سرگردان به بازارهای دلالی و سفته‌بازی یا خرید و فروش کالا و مسکن با نیت تأثیرگذاری بر قیمت تا مدت‌ها در کشور خواهد ماند و همه از آن آسیب خواهند دید.

اما این سیل را چگونه می‌توان مهار کرد؟ آیا راهی برای کنترل آن وجود دارد؟ آیا می‌توان روشی را انتخاب کرد که آثار مثبت این حجم نقدینگی را افزایش دهد؟

واقعیت این است که نقش مردم به عنوان مالکان این نقدینگی در مهار و هدایت آن بسیار مهم است. مردم می‌توانند به درستی تصمیم بگیرند که این حجم بزرگ از پول را به سمت کدام بازار هدایت کنند تا هم آسیبی به آن بازار وارد نشود، هم تبعات منفی برای اقتصاد کشور ایجاد نکند و هم دیگران را به ورود به آن بازار تشویق کند.

سفته‌بازی، گرچه ممکن است در کوتاه مدت سودهای اندکی نصیب بازیگران این بازار کند، اما در میان‌مدت و بلندمدت اثرات مخربی برای همه جامعه خواهد داشت. با اتکا به سیاست‌های راهبردی بانک مرکزی و نیز با تحلیل درست آثار مخرب سفته‌بازی، سیل نقدینگی را هم مردم می‌توانند مهار کنند.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بانک بانک ملی ایران نقدينگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش نوکیای تقلبی حرام است!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عرضه نوکیای تقلبی گفت: فروش این نوع موبایل در بازار به دور از انصاف و حرام است. سازمان بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کند.

«سید کاظم موسوی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما پیرامون حواشی به وجود آمده درباره تولید تلفن همراه نوکیا در داخل کشور بدون اخذ مجوز از این شرکت خارجی اظهار کرد: عرضه این نوع موبایل‌ها به منزله تضییع حقوق مصرف‌کنندگان است. 

در چنین شرایطی مردم می‌توانند به دلیل خسارتی که از این محل شامل حالشان شده از عرضه کننده آن شکایت کنند.

نایب رئیس کمیسیون مجلس اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: کالا‌هایی باید در بازار عرضه شود که از تایید استاندارد‌های داخلی و بین المللی برخوردار باشد. اخیرا در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شده که تلفن همراه تقلبی با عنوان نوکیا در بازار فروخته می‌شود که از اصالت کافی برخوردار نیست. خرید این موبایل صرفاً باعث هدررفت پول مردم می‌شود؛ لذا، فروش این نوع تلفن‌های همراه را دور از انصاف و حرام می‌دانم.

وی تاکید کرد: نهاد‌های نظارتی کشور مانند سازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات حکومتی باید به این موضوع ورود کنند. وزارت صمت هم به عنوان متولی بازار باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد. مگر مردم ایران افراد متقلبی هستند که اکنون بخواهند از گوشی تقلبی استفاده کنند.

موسوی در پایان تصریح کرد: مردم در بازار پول یک کالای اصل را پرداخت می‌کنند، اما در نهایت یک محصول تقلبی را دریافت می‌کنند. بروز مسائل مشابه با این موضوع صرفا باعث بی اعتمادی مردم به بازار و مخدوش شدن ذهنیت آنها نسبت به فضای اقتصادی کشور می‌شود.

منبع: بازارنیوز

tags # موبایل سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر رئیس جمهور آلمان به ترکیه
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • مهار آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محدوده بازار
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس