Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت: ما اجازه نخواهیم داد کارخانه‌ها به یک طبقه رانتی واگذار و به املاک و مستغلات شخصی آقایان تبدیل شوند و آن‌ها از اخراج کارگران سود ببرند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، میثم مهدیار، عضو سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی و پژوهشگر اقتصادی امروز در تجمع اعتراضی به خصوصی سازی‌های افسار گسیخته که در مقابل وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، گفت: ما به خصوصی سازی‌های افسار گسیخته معترضیم و اجازه نمی‌دهیم این روند خصوصی سازی ادامه یابد، چون این شیوه خصوصی سازی بسیاری از کارگران را به خاک سیاه نشانده و کارخانه‌های بسیاری را تعطیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدیار با بیان اینکه این نحوه خصوصی سازی‌های افسارگسیخته باعث تخریب اقتصاد و مانع رشد اقتصاد ملی است، افزود: در سال ۹۷ که به نام حمایت از کالای ایرانی و در سال ۹۸ که به نام سال رونق تولید نامگذاری شده رئیس جمهور بر واگذاری‌های رانتی تاکید می‌کند؛ به گونه‌ای که شرکت هفت تپه را با یک دهم قیمت به کسانی واگذار می‌کنند که اهلیت و تخصص لازم را نداشته اند در هر حال سوال ما این است که واگذاری‌ها چگونه اتفاق می‌افتد.
عضو سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی با بیان اینکه در همه واگذاری‌ها تقریبا چند تخلف عمده دیده می‌شود که از جمله آن‌ها این است که واگذاری‌ها زیر قیمت انجام شده، تصریح کرد: تخلف دیگر این است که مشخص نیست قیمت گذاری‌ها توسط چه کسانی و با چه معیار‌هایی انجام شده به گونه‌ای که قیمت گذاری‌ها حتی شامل قیمت واقعی زمین کارخانه هم نمی‌شود.
مهدیار تصریح کرد: تعداد زیادی از خصوصی سازی‌ها برای تعطیل کردن کارخانه‌ها و تبدیل کردن اراضی آن‌ها به املاک و مستغلات خارج از فعالیت اقتصادی بوده؛ با این وجود معلوم نیست که خصوصی سازی‌ها براساس چه اولویت‌هایی انجام شده است.
وی با تاکید براینکه ما از پیگیری خصوصی سازی‌های رانتی دست نمی‌کشیم و خواستار استعفا و محاکمه پورحسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی هستیم، تصریح کرد: ما از این پیگیری‌ها خسته نمی‌شویم در هر حال آقایان فکر نکنند که اگر آب‌ها از آسیاب بیفتد می‌توانند علیه قول‌هایی که داده اند اقدام کنند ما اجازه نخواهیم داد تعداد بیشتری از کارگران با شیوه موجود خصوصی سازی بیکار شوند و به خاک سیاه بنشینند.   عضو سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی بیان کرد: ما اجازه نخواهیم داد کارخانه‌ها به یک طبقه رانتی واگذار و به املاک و مستغلات شخصی آقایان تبدیل شوند و آن‌ها از اخراج کارگران سود ببرند.   مهدیار بیان کرد: ما با مطالبه از دولت و با کمک دانشجویان و سندیکا‌های کارگری سعی می‌کنیم واگذاری‌های رانتی را متوقف کنیم.

همچنین حجت الاسلام زارع، نماینده جنبش قیام لله در جمع دانشجویان معترض به خصوصی سازی‌های افسار گسیخته گفت: نباید به بهانه فرار از اقتصاد کمونیستی و دولتی به دامن اقتصاد لیبرالی برویم.
وی با بیان اینکه ما در اعتراض به نابسامانی‌های موجود در روند خصوصی سازی که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده در مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی جمع شده ایم، تصریح کرد: شرکت‌ها و کارخانجات به افراد نااهل و فاقد تخصص واگذار شده اند شرکت‌ها به کسانی واگذار شده اند که جان انسان‌ها برایشان ارزشی ندارد؛ مثلا در هت تپه رئیس این کارخانه در پاسخ به کارگری که حقوق معوقه دارد و همسرش را نیز به علت بیماری از دست می‌دهد می‌گوید به جان بابکم که نام سگش بوده حقوق شما را می‌دهم.
نماینده جنبش قیام لله بیان کرد: با این وجود ما در اینجا جمع شده ایم تا جلوی این گونه خصوصی سازی‌ها را بگیریم.   وی خاطر نشان کرد: ما در تجمع گذشته که در مقابل سازمان خصوصی سازی برگزار شد مطالباتمان را خواستیم برخی تصور کردند که خواسته ما عزل رئیس سازمان خصوصی سازی است؛ در حالی که ما می‌گوییم نه تنها این شیوه خصوصی سازی غلط است؛ بلکه هر کسی باید پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشد؛ بنابراین رئیس خصوصی سازی باید عزل و محاکمه شود و تمام شرکت‌هایی که بی ضابطه و خلاف قانون واگذار شده مجدد قیمت گذاری و به صورت شفاف واگذار کنند.
زارع با اشاره به اینکه در این روز‌ها بدنه امت حزب الله و روحانیت در مناطق سیل زده حضور فعالی داشتند؛ به گونه‌ای که در خوزستان از وقوع یک سیل مهیب جلوگیری کردند؛ تصریح کرد: حرف ما این است در قضیه خصوصی سازی نیز یک سیل عظیم و مهیب در راه است به گونه‌ای که رئیس جمهور می‌گوید می‌خواهیم شرکت‌های شستا را در سال ۹۷ واگذار کنیم. همه کسانی که در خوزستان و لرستان دغدغه درد مردم را داشتند باید امروز نیز مقابل این سیل بایستند چرا که این سیل خسارت جبران ناپذیری به بیت المال و حقوق کارگران وارد می‌کند.
وی اظهار کرد: خواهش ما از نمایندگان این است در تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی تمام جزییات شرکت‌ها را بررسی کنند. در هر حال ما گمان می‌کنیم آنچه در گزارش دیوان محاسبات آمده بخشی از تخلفات سازمان خصوصی سازی است نه همه آن.   نماینده جنبش قیام لله گفت: هم چنین ما از رئیس قوه قضاییه می‌خواهیم که در موضوع خصوصی سازی‌های افسار گسیخته ورود پیدا کنند و به شکل جدی به مقابله با آن بپردازند. همان طور که آقای رئیسی در مناظرات انتخابات سال ۹۶ گفتند امنیت کشور در گروی مبارزه با مفاسد است اکنون زمان عمل به آن حرف‌ها فرا رسیده است و ما انتظار داریم به آن عمل کنند و با مفاسد به شکل جدی به مبارزه بپردازند.
همچنین اسکندری، عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی نیز گفت: حرف اصلی رهبر معظم انقلاب این است که واگذاری‌ها به افراد ناباب بوده و آن‌ها می‌خواهند زمین‌های کارخانجات را بفروشند و به جای آن برج بسازند و روی گرده کارگران سوار شوند.
وی با تاکید براینکه قوه قضاییه باید با تخلفات در واگذاری‌های افسارگسیخته به طور جدی ورود پیدا کند، افزود: رئیس جمهور و رئیس سازمان خصوصی سازی در رسانه ملی در چشمان مردم نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند پورحسینی می‌گوید هیچ بدهی در خصوص مجتمع گوشت اردیبل ندارد، اما روز بعد دادستان اردیبل ضمن تکذیب ادعا‌های او گفت: پورحسینی ۲۰ میلیارد بدهی دارد و آن را نمی‌دهد با این وجود سوال این است چرا کسی که دروغگو و بدهکار بوده و دارای پرونده است باید شاهرگ اقتصادی مملکت که همان تولید و کارخانجات است را در دست بگیرد.
عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی بیان کرد: رئیس جمهور نیز برخلاف بیانات رهبر معظم انقلاب که در سخنرانی نوروزی خود فرمودند: حواستان به افراد نابابی که کارخانه‌ها را می‌خرند باشد، مدعی شد که رهبری به طور صددرصد با این شیوه خصوصی سازی موافق هستند.
اسکندری بیان کرد: ما بار‌ها از پورحسینی رئیس سازمان خصوصی و دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی دعوت کرده ایم تا در دانشگاه پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند، اما برای این کار وقت نگذاشته اند و حاضر به دفاع از عملکرد خود نیستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زارع تحقیق و تفحص اعتراض قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک‌ها املاک بسیاری دارند و بار‌ها بار‌ها جدا از بحث قانونی بر این نکته تاکید شده که نباید بنگاهداری دارند بنگاهداری بانک‌ها که معایب مختلفی از جمله تحت تاثیر قرار گیری شاخص‌های کلان اقتصادی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: گاهی خود بانک‌ها تمایل به عرضه و فروش املاک خود دارند، اما به سبب شرایط و میزان مبالغ مورد نیاز متقاضی برای آنها وجود ندارد حالا صندوق املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند این املاک خود را به واحد‌های خرد تبدیل و به متقاضیان بیشتری با فروش برسانند.

خبری زاده افزود: در کل صندوق‌های املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کنند تا علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زمین با سرمایه‌های خرد خود هم بتوانند در این‌حوزه سرمایه‌گذاری کنند مسیری که می‌تواند به کاهش بنگاهداری داری بانک‌ها کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی هم به سبب همین موارد مطرح شده این اجازه را به بانک‌ها داده که بتوانند صندوق املاک و مستغلات تاسیس کنند تاسیس صندوقی که شاید کمی نادیده هم گرفته شده، اما در مجموع مسیری مناسب، شفاف و در دسترسی برای بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن
  • برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز
  • سرخآبی‌ها خصوصی شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • حمودی: دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد