Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی ۱۱۲ نماینده مجلس از پاسخ های زنگنه نسبت به دلایل از دست رفتن سهم ایران در تجارت جهانی گاز قانع شدند که در پاسخ های وزیر نفت اشاره ای به این دلایل نداشت.

در نشست علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی، وزیر نفتبرای پاسخگویی به سوال نماینده ایذه در خصوص اینکه چرا سیاست های گاز کشور چه در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش های مختلف کشور و چه در گرفتن سهم بازار گازدنیا غیرعادلانه و ضد منافع ملی بوده است حاضر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا خادمی نماینده ایذه این طور شروع کرد که مطابق پیش بینی آژانس بین المللی انرژیتجارت گاز از سال 2017 تا سال 2040 با رشد 70 درصدی مواجه خواهدشد. همچنین گاز در این میان به عنوان دومین منبع تامین انرژی شناخته خواهد شد. از این رو اگر ایران بخواهد از اهرم انرژی برای ارتقای امنیت ملی خود استفاده کند باید در بازار جهانی رو به رشد گاز حضوری فعال داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران با برخورداری از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، حدود 18 درصد از سهم کل گاز دنیا را به خود اختصاص داده است که این رقم برابر با سهم روسیهاست. این درحالی است که تنها 2 درصد از سهم صادرات گاز دنیا به کشورمان تعلق دارد و این نشان می دهد وضعیت نامطلوبی در تجارت گاز جهانی داریم.

خادمی گفت: ما می توانستیم همچون روسیه، مشتریان گازی را به خود وابسته کنیم و مطابق با سند چشم انداز 1404، سهم 10 درصدی از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهیم ولی نخواستیم و نخواهد شد. وی تاکید کرد: راهبرد اصلی اروپا و آمریکا، حذف و کاهش وابستگیکشورهای منطقه به گاز روسیه و ایران بود که در مورد روسیه موفق نشدند اما در مورد ایران خودمان به آن ها کمک کردیم. در نتیجه هم خودمان را از بازار گاز منطقه حذف کردیم و هم بازار را به رقبایی همچون روسیه و قطر تقدیم کردیم. 

خادمی در ادامه از زنگنه خواست تا با عدد و رقم و به صورت کمی اعلام کند تا با بازار گاز چه کرده است. نیاز بازار گاز منطقه چقدر است و چه میزان از ان را ما تامین می کنیم. وی همچنین از زنگنه خواست تا توضیح دهد چرا قرارداد گاز با پاکستان را اجرایی نکرده و چرا قرارداد گاز با ترکمنستان را متوقف کردید و چرا قرارداد گاز با عمان را رها کردید؟ وی همچنین از زنگنه خواست تا در مورد موضوع کرسنت و خروج توتال توضیح دهد.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود گفت: عربستان با تولید ۱۰ میلیون متر مکعب هشت میلیون متر مکعب گاز می‌سوزاند ولی ما ۴۵ میلیون متر مکعب گاز را می‌سوزانیم. در این شرایط هنوز وزارت نفت عوارض آلایندگی را نپرداخته است که نمونه آن عدم پرداخت عوارض آلایندگی به خوزستان می‌باشد که نتیجه آن ظلم به مردم محروم خوزستان است.

خادمی همچنین گفت: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق کمتر از ۲۵ میلیون متر مکعب است گفت: باید صادرات معادل ۶۰ میلیون متر مکعب باشد که این اتفاق رخ نداده است آن هم در شرایطی که عربستان به دنبال تأمین برق عراق است تا عراق از گاز ایران بی نیاز شود.

خادمی با بیان اینکه نباید بی جهت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخدوش شود گفت: ترکمنستان با هدف دسترسی به اروپا خط لوله از بستر دریای خزر را شروع کرد که روسیه هم چراغ سبز نشان داد ولی هنوز قرارداد ترکمنستان اجرایی نشده است. وعده اجرایی شدن قرارداد گازی با عمان تا پایان سال ۹۷ داده شد اما آن هم اجرا نشد.

وی در پایان در واکنش به بخشی از صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه ۲۸۰ رفیق در مجلس دارد گفت: آقای زنگنه فکر نکن که در مجلس برای پاسخ به سوالی می‌آیی اما بعد سراغ موضوعات دیگر می‌روی و در آخر هم می‌گویی که ۲۸۰ نماینده رفیق داری و اینکه با خود فکر می‌کنی که هر جور بخواهی به سوالات نمایندگان پاسخ دهید.

اما زنگنه در پاسخ به سوال خادمی، موضوع را نه با میزان صادرات بلکه با مقدار تولید گاز شروع کرد. وی گفت: در سال 91 متوسط تولید گاز 620 میلیون مترمکعب بوده که در سال 97 به 750 میلیون مترمکعب یعنی 30 درصد افزایش رسیده است.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون مترمکعب بوده که در سال97 به532 میلیون مترمکعب رسیده، عنوان کرد: این میزان 2.2 برابر شده و از 39 درصد به 62 درصد رسیده است. همچنین پوشش گاز روستایی از 54 درصد در سال 92 به 79 درصد در سال 97 رسیده است.

زنگنه در خصوص قراردادها نیز گفت: یک قرارداد با ترکیه تا سال 2026 داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه 60 میلیون مترمکعب است، یک قرارداد باارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آنها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران خان در این باره گفتیم و آنها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات قرار دارند.

وزیر نفت ادامه داد: قراردادی با عمان داریم که جدی است و به هم نخورده است فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبرو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش 9 برابری قیمت گاز نرفتیم لذا آنها باید به قراردادها احترام بگذارند.

زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار داشت: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.

  اما در نهایت به دلیل اینکه وزیر نفتی هیچ پاسخ روشنی در خصوص دلایل از دست رفتن بازار تجارت جهانی گاز و به نتیجه نرسیدن قراردادهای گازی با کشورهای همسایه نداد، نماینده سوال کننده بیان داشت که از توضیحات وزیر قانع نشده است. به همین دلیل پاسخ‌های وزیر به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با 112 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DWt برچسب ها: مجلس شورای اسلامی ، نفت ایران ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نفت ایران بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: از حذف ژاپن ناراحت شدم/ بازی سختی با قرقیزستان خواهیم داشت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید شمسایی در نشست خبری پیش از بازی با قرقیزستان گفت: من به عنوان بازیکن و مربی روبروی قرقیزستان بازی کرده‌ام، اما به خاطر تفکری که مربی جدید این تیم اضافه کرده، این تیم تغییرات اساسی کرده است و ما بازی سخت و پرهیجانی مقابل آنها خواهیم داشت.

وی گفت: آنها تیم خوب و فیزیکی هستند، تیمی که ژاپن را حذف کرده حتماً تیم قابل احترامی است. من از بازیکنانم راضی هستم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که بهترین عملکردمان را داشته باشیم، شعار اصلی تیم ما این است که به شکلی بجنگیم که شرمنده خودمان نباشیم. 

سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به سوالی در مورد سایر تیم‌های تورنمنت گفت: من از حذف تیم ژاپن ناراحتم، آنها جام جهانی را از دست دادند و نمایش سایر تیم‌ها هم نشان داد که در این مسابقات هیچ مسابقه آسانی وجود ندارد، کافی است به سایر بازی‌ها نگاه کنید و پیشرفت فوتسال را در آسیا ببینید.

شمسایی گفت: مهمترین بخش جام ملت‌های امسال موضوع انتخابی جام جهانی است، همین موضوع باعث می‌شود تمام تیم‌ها بدون توجه به نام رقیبان بجنگند و نتایج غیرمنتظره رخ بدهد. 

او در پاسخ به این سوال که مصدومیت حسین طیبی چه تاثیری روی عملکرد تیم ایران داشته است، گفت: حسین بازیکن بزرگی است و ما دوست داشتیم اینجا کنارمان باشد اما در ورزش حرفه‌ای پذیرفته‌ایم که مصدومیت و اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد. ما در دو سال گذشته تغییراتی ایجاد کردیم و جوان‌ها را به تیم اضافه شدند، خوشحالم که علی‌اصغر حسن‌زاده که یک رهبر واقعی است در کنار محمدرضا سنگ‌سفیدی به خوبی نظم تیمی را حفظ می‌کنند و جوانترها کنار آنها می‌آموزند.

گفتنی است ایران روز چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ در استادیوم بانکوک آره نا به مصاف قرقیزستان می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • شمسایی: بازی پرهیجانی خواهیم داشت
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحت شدم/ بازی سختی با قرقیزستان خواهیم داشت
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی