Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان-ايرنا - استاد تمام گروه مهندسي آب دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: تخريب جنگل ها، مراتع و منابع طبيعي احتمال وقوع سيل را دستکم30 درصد بيشتر مي کند.

جهانگير عابدي کوپايي عصر سه شنبه در نشست تخصصي بررسي سيلاب هاي اخير ايران در دانشگاه صنعتي اصفهان افزود: از بين بردن پوشش هاي طبيعي و ايجاد ساختارهاي مصنوعي به جاي آن، از اصلي ترين دلايل سيل هاي اخير در ايران بود و اين نقص در صورتي که اصلاح نشود، در سال هاي آينده تبعات ديگري نيز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: سد کردن معابر طبيعي آب و بي توجهي به حقوق زيست محيطي، مانند آنچه در شيراز رخ داد، اثرات مخربي را به دنبال داشت و اين مقوله در ساير نقاط کشور نيز به چشم مي خورد.
اين پژوهشگر با بيان اينکه پايبندي به قانون در همه موارد از جمله آب ضروري است، خاطرنشان کرد: رعايت نکردن قانون توزيع عادلانه آب و ساخت و ساز در حريم رودخانه ها طي سال هاي اخير به وفور ديده شد و نتيجه آن تخريب ها و خسارات متعدد بود.
عضو هيات علمي دانشکده مهندسي کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان اضافه کرد: سيل و سيلاب 32 درصد از حوادث طبيعي کشور را شامل مي شود بنابراين از بلاياي اصلي ايران به شمار مي رود و اگرچه افکار عمومي، کشور ما را از مناطق خشک مي پندارد، اما احتمال وقوع سيل و سيلاب همواره وجود دارد.
به گفته اين محقق، انتشار بيش از حد گازهاي گلخانه اي و سوخت هاي فسيلي اثرات مُخرب خود را در تغيير اقليم و وقوع پديده هايي مانند سيل نشان مي دهد و توجه بيشتر به مباحث زيست محيطي را گوشزد مي کند.
عابدي با اشاره به اينکه هشت ميليون نفر از هموطنان هم اکنون درگير اثرات سيل هستند، تصريح کرد: 6.4 ميليون نفر از اين افراد را شهرنشينان و 1.6 ميليون ديگر را روستانشينان تشکيل مي دهند.
وي در باره جنبه هاي مختلف خسارات گفت: خسارات ناملموس سيل از جمله مباحث اجتماعي و فرهنگي بويژه روانشناسي مردم بايد مَد نظر مسوولان باشد و در کنار جنبه هاي زيرساختي و عمراني، به آن نيز پرداخته شود.
استاد گروه مهندسي آب دانشگاه صنعتي اصفهان به اهميت طراحي سازه هاي استاندارد عمراني براي جلوگيري از تخريب در زمان وقوع بلايا تاکيد کرد و گفت: براي مثال بسيار مشاهده شده که عرض دهانه هاي پل ها که نبايد کمتر از 3 متر باشد، کمتر از اين ميزان ساخته مي شود و همين امر گير کردن تنه هاي درختان و عدم عبور سيلاب را در پي دارد.
عابدي کوپايي با تاکيد بر ضرورت ساخت سدهاي آشغالگير در بالادست پل ها اظهار داشت: اين موضوع در کشور مغفول واقع شده که نيازمند توجه بيشتر مسوولان است.
*** پديده سيل در ايران جدي است***
همچنين عضو هيات علمي دانشکده عمران دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين نشست گفت: برنامه ريزي براي مديريت سدها و حفظ آمادگي براي هرگونه پديده احتمالي، بيش از گذشته بايد جدي گرفته شود.
عبدالرضا کبيري ساماني افزود:70 درصد از اعتبارات مربوط به جبران خسارات پديده هاي طبيعي، در سال هاي اخير براي سيل صرف شده است و اين مساله ضرورت توجه بيشتر به سيل و سيلاب را نشان مي دهد.
به گزارش ايرنا، سيلاب مهيب و طغيان رودخانه ها در يک ماه اخير سبب بروز مشکلات عديده در بسياري از استان ها از جمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان شده است.
نشست تخصصي بررسي سيلاب هاي اخير ايران، عصر سه شنبه با حضور محققان، استادان و دانشجويان در تالار اجتماعات دانشکده کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.
6027/6020
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهیز تردد شناورها در تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هواشناسی هرمزگان؛ طی امروز و روزهای آینده در استان هرمزگان آسمان صاف تا قسمتی ابری در ساعات بعدازظهر در مناطق شمالی، مرکزی و غربی استان رگبار موقتی باران و رعد و برق گاهی با تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب با رشد ابرهای همرفتی در پاره‌ای نقاط مرکزی نیز وقوع رگبارهای موقتی دور از انتظار نخواهد بود، ضمن اینکه تند باد لحظه‌ای و گردوخاک و کاهش موقتی دید افقی نیز محتمل خواهد بود.

دریا طی روز جاری تا ظهر سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه، با افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی متلاطم خواهد بود. همچنین در ساعات بعدازظهر و شب در محدوده تنگه هرمز با توجه به افزایش ابرناکی، افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود.

توصیه می‌شود شناورهای سبک احتیاط‌های لازم معمول دارند و در ساعات بعد از ظهر و شب از تردد شناورهای سبک در محدوده تنگه هرمز خودداری شود.

طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه سامانه همرفتی در ارتفاعات استان بویژه منطقه حاجی آباد تقویت خواهد شد و سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود.

به لحاظ دمایی، طی روز جاری و فردا در مناطق شرقی استان افزایش نسبی دمای بیشینه مورد انتظار است.

کد خبر 6085121

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • احتمال وقوع تندر و آذرخش در تهران
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • لحظه وحشتناک تخریب یک خانه بر اثر بارندگی و سیلاب! | ویدئو
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • وقوع سیلاب و بارش تگرگ در چند شهرستان استان اصفهان
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • پرهیز شناورها از تردددر تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا
  • پرهیز تردد شناورها در تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا