Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:32:56 GMT

بناهای تاریخی اصفهان از یادگارنوشته ها پاکسازی می شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۲۶۹۰

بناهای تاریخی اصفهان از یادگارنوشته ها پاکسازی می شود

اصفهان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از اولویت این اداره کل در مرمت و سامان بخشی بناهای تاریخی استان به ویژه پاکسازی آنها از یادگارنوشته ها خبر داد.

فریدون اله یاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از آثار تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و هرگونه یادگاری نویسی بر روی آثار تاریخی مورد برخورد جدی و قانونی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در این راستا بتازگی عملیات مرمت و سامان بخشی سی و سه پل اصفهان از خطوط رنگی و یادگار نویسی ها آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: این عملیات در 2 مرحله و برای مدت چهار ماه اجرا می شود که فاز اول شامل سامان بخشی آجرها، سنگ فرش ها و بندکشی های آسیب دیده است.
وی مرحله دوم را شامل امحا و پاکسازی بدنه پل از خطوطی که توسط برخی افراد ناآگاه کشیده شده است ذکر کرد و گفت: برای این منظور اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال تخصیص یافته است.
اله یاری یادآور شد: بنا بر شرایط تخصیص اعتبارات، به نوبت باقی آثار تاریخی اصفهان مورد مرمت و سامان دهی قرار می گیرد.
طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی رکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خسارت وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی 10 سال محکوم می شود.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
6994/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي بناهاي تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم

شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان واقع شده است. این شهر اماکن گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. با وجود اینکه گذر‌های تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد و اقدامات قابل توجهی جهت مرمت و بازسازی این گذرگاه‌ها انجام شده است اما برخی از این گذرگاه‌ها همچنان نیاز به مرمت و بازسازی دارند،.

گذر تاریخی ابولولو یکی از این اماکن تاریخی است. این مجموعه تاریخی شامل کوچه تاریخی، طاق‌های قوسی و مسجد تاریخی است، اما با وجود اینکه در مجاورت گذر تاریخی نقشینه قرار گرفته، از حال و روز خوشی برخوردار نیست و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

شهروندخبرنگار ما فیلمی از این گذر تاریخی را به نمایش گذاشت و از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: سید شهاب مرتضوی - اصفهان

بیشتر بخوانید:

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • آمار آتش سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته