Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@08:42:15 GMT

نظام ارجاع بیماران در استان قم برپا خواهد شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۲۷۹۶

نظام ارجاع بیماران در استان قم برپا خواهد شد

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ظهر سه‌شنبه در نشست خبری که در آستانه هفته سلامت در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: دیدار با مراجع تقلید، پایش سلامت شهروندان با برپایی پایگاهی در نماز جمعه، افتتاح و بهره‌برداری از پایگاه و درمانگاه بهداشتی در شهرک امام حسن (ع) و روستای جنداب، برگزاری همایش خانوادگی نشاط و سلامتی در بخش دستجرد، همایش خانوادگی در یکی از بوستان‌های سطح شهر با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، همایش و سمینار آموزشی در مدارس، همایش سفیران سلامت و همایش مربی‌ها و مراقبان بهداشتی مدارس از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در قم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شعار امسال «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی» است، ادامه داد: نخستین روز هفته سلامت با شعار دسترسی عادلانه به خدمات سلامت آغاز شده و به ترتیب روز‌های بعد با نام آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت‌های اولیه بهداشت و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران‌ها، سبک زندگی سلامت‌محور و سلامت، جمعیت و خانواده نام‌گذاری شده است.

عملیاتی شدن سند جامع کنترل سوانح و حوادث

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: استانداران رئیس مجمع سلامت استان هستند و با توجه به اهمیت حوادث و سوانح در استان قم، محور کار را در سال ۹۸ این مهم قرار دادیم؛ در این راستا سند جامع و مطالعات پژوهشی تنظیم شده که در اولین جلسه شورای اداری استان این سند تصویب و سپس با محوریت حوادث داخل شهری عملیاتی می‌شود.

ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه شعار روز جمعه سبک زندگی است که به‌عنوان محوری‌ترین بحث در ارتقا سلامت نقش دارد، گفت: در دهه‌های اخیر بیماری‌های نوپدید شکل گرفته که ارتباط مستقیم با مسائل سبک زندگی و الگو‌های تغذیه‌ای دارد. پرفشاری و قند محور بیماری‌های نو پدید و سکته‌های قلبی، مغز و مسائل قلبی و عروقی است که دلایل آن عادات تغذیه‌ای نادرست می‌باشد.

وی با اشاره به شعار آخرین روز هفته سلامت با عنوان «سلامت، جمعیت و خانواده»، تصریح کرد: نگرش نامعقول محدود کردن جمعیت، بازنگری اساسی شد و برکات این بازنگری باعث رشد جمعیت و افزایش موالید شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: ۲۲۰۰ پزشک در عرصه سلامت در استان قم فعالیت دارند که تلاش کردیم در بیمارستان‌ها و بخش‌های خصوصی در ایام نوروز در خدمت مردم باشیم.

ایرانی‌خواه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایام نیمه شعبان، ادامه داد: انسجام ارائه خدمات امداد و درمان، استقرار بیمارستان سیار و مراجعه و مداوای ۱۲۰ بیمار اورژانسی در ایام نیمه شعبان از جمله خدمات ارائه شده به زائرین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم در حوزه بهداشت و درمان به‌عنوان معین و یاور سه استان لرستان، خوزستان و همدان تعیین شد که طبق درخواست استان خوزستان، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به این استان فرستاده شد.

فعالیت ۱۸۰ پایگاه و مراکز بهداشتی در استان قم

وی تأکید کرد: شاخص‌های سلامت را باید با توجه به مسائل محوری و مراقبت‌های اولیه بهداشتی بهبود بخشید که متأسفانه این فرهنگ غالب کشور نیست و در این زمینه نیاز به همت جمعی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: اصحاب رسانه و صدا و سیما باید طی یک برنامه حساب شده و منسجم با کمک متولیان سلامت به تبیین مراقبت‌های بهداشتی اولیه بپردازند.

ایرانی‌خواه عنوان کرد: در ۴ سال آینده شاهد هیچ کمبودی در استان از لحاظ تخت‌های بیمارستانی و نیروی انسانی نیستیم؛ در قم ۱۸۰ پایگاه و مراکز بهداشتی حضور دارد که نقش آن‌ها از بیمارستان‌ها هم مهم‌تر است.

وی با اشاره به راه اندازی نظام ارجاع در استان قم، گفت: نظام ارجاع بیماران به مراکز سلامت و پزشکان عمومی موجب دسترسی عادلانه و بدون هزینه مردم به خدمات درمان می‌شود، چرا که مراجعه به متخصص و فوق متخصص با نخستین بیماری ساده منطقی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظام ثبت سرطان و دیابت در استان قم، ادامه داد: تشکیل پرونده سلامت برای ۹۵ درصد مردم قم تا امروز انجام شده است.

افتتاح دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی قم

ایرانی‌خواه با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط برخی افراد در زمینه طب سنتی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی دانشکده طب سنتی را افتتاح کرده است؛ هم‌چنین به ۳۰ پزشک دوره دیده طب سنتی مدرک اعطا می‌کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، تعداد افرادی که در طب سنتی ورود غیررسمی کرده‌اند از تعداد افرادی که به صورت رسمی در این حوزه فعالیت می‌کنند، بسیار بیشتر است.

وی افزود: افرادی که بدون علم و مهارت کافی وارد حوزه طب سنتی شده‌اند که توسط مراجع قضائی و دادگاه ویژه روحانیت قم مورد تعقیب قضائی قرار گرفتند.

ایرانی‌خواه با اشاره به افزایش توریست درمانی در استان قم، ابراز کرد: در این زمینه بیمارستان فرقانی مجوز بین‌المللی دارد و بیماران را با تعرفه‌های مناسب و رسمی پذیرش می‌کند؛ بخشی از بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز با محوریت توریسم درمانی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: بیمارستان یک هزار تختخوابی خاتم از مصوبه‌های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال ۹۴ کلنگ‌زنی شد و قرار است این بیمارستان در هفت طبقه و با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود.

انتهای پیام/الف

پیاده‌سازی نظام ارجاع بیماران در استان قم/ افزایش توریست درمانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی توریست درمانی مراجع تقلید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ این طرح‌ها شامل ساخت زیست پزشک روستا‌های جنت آباد و قلعه چم، خانه بهداشت روستاهای الویرآباد و   ملک قلعه است که با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.   دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم افتتاح این طرح‌ها گفت: ساخت طرح‌های عمرانی در مناطق روستایی نشان دهنده توجه جدی مسئولان بهداشت و درمان به سلامت مردم روستاهاست.   دکتر اصغری رئیس مرکز بهداشت استان نیز در این آیین گفت: یکی از خدمات مراکز روستایی کنترل فشار خون و دیابت بود که در راستای سلامت و خود مراقبتی روستائیان نقش موثری داشت.

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان+عکس وفیلم
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است
  • طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجرا می‌شود
  • بهره برداری از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی
  • بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری
  • ۴۰۰بدهی میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری
  • آیین افتتاح برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهر زاهدان