Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@13:15:20 GMT

واکنش اعضای جامعه حقوقی به درگذشت «بهمن کشاورز»

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۲۹۵۰

واکنش اعضای جامعه حقوقی به درگذشت «بهمن کشاورز»

پایگاه خبری جماران: صبح امروز، بهمن کشاورز«وکیل و حقوق دان» برجسته کشور به دلیل سکته قلبی در سن 75 سالگی درگذشت.

کشاورز رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران است که از سال های 84 تا 90 و 92 تا 96 عهده دار این سمت بود. درگذشت این چهره حقوقی مطرح باعث ناراحتی جامعه حقوقی شده که واکنش برخی از اعضای آن در ادامه می آید:

کامبیز نوروزی: از درگذشت بهمن کشاورز بسیار متاسفم، وی انسانی شریف و وکیلی با اخلاق بود و نقش مهمی هم در این حرفه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه بهمن کشاورز داشت و کمتر کسانی در این حرفه آن را دارند، مسئولیت اجتماعی بود. متاسفانه از ضعف های بزرگ حرفه وکالت در ایران این است که کمتر کسی در آن بدون داشتن منافع شخصی برای خود مسئولیت اجتماعی قائل شده و نسبت به مسائل جامعه، واکنشی علنی نشان می دهد.

وی افزود: بهمن کشاورز در مسائل حقوقی جامعه ایران خودش را نشان می داد، حرف می زد و روشنگری می کرد. همین مسأله باعث می شود تا نبودن کسانی چون او به فضای حقوقی جامعه ایران آسیب بزند.

مصطفی ترک همدانی:  بهمن کشاورز پس از انقلاب اسلامی که سیستم وکالتی کشور به دلیل ضرورت های انقلابی تعطیل شده بود به اعتقاد من شخصیتی بود که توانست وجهه حقوق، قضاوت و وکالت را نزد مردم عیان کند و اگر بخواهم صریح تر بیان کنم وقتی صداوسیما در پرونده معروف شهردار اسبق تهران، آقای کشاورز را که وکالت متهم را بر عهده داشت، به تصویر کشید. آقای کشاورز توانست از این فضای رسانه ای به حداعلی خود استفاده کرده و ملاک قضاوت و وکالت را به تصویر بکشد.

وی افزود: شاید بعد از آن بود که صداوسیما دیگر حاضر نشد پرونده هایی را که در آن وکیل وجود دارد را به طور رسانه ای نشان دهد و اگر هم این اتفاق افتاده تنها در حد بیان دوجمله از سوی وکیل بوده و نه بیشتر. بعد از آن، مردمی که یا شناختی از وکالت نداشتند یا نظری منفی نسبت به آن داشتند توانستند پی ببرند که می شود با احاطه بر دانش و سواد و فرهنگ و ادبیات بومی هر کشوری به ویژه زبان فارسی، امتیاز را به شغل وکالت بازگرداند.

ناصر زرافشان: زنده یاد بهمن کشاورز هم دانشکده ای، همکار و دوست من بود. پدر ایشان از چهره های فرهیخته ایران بود، بدین ترتیب بهمن کشاورز از یک محیط فرهنگی و با سنت مردم دوستی می آمد. شاخص ترین وصفی که من می توانم درباره او بیان کنم، استقلالش در برابر مرجع قدرت بود. چه در رژیم گذشته زیرا ما پروانه وکالت خود را در آن رژیم گرفتیم و چه در نظام کنونی، وی در برابر مرجع قدرت استقلال خود را حفظ کرد.

وی افزود: حفظ استقلال شرط ذاتی و ضروری وکالت است و به نظر من برجسته ترین خصلت زنده یاد بهمن کشاورز نیز همین بوده و وکلای جوان ما می توانند یاد بگیرند. در دوره زندان من که ایشان ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز را برعهده داشت، با خانواده من در ارتباط کامل بود و در زمانی هم که فریبرز رئیس دانا به عنوان دوست مشترک ما به دلیل اعلام نظرات انتقادیش  به سیاست های جاری اقتصادی بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفت، آن زنده یاد برای همکاری در زمینه دفاع از رئیس دانا با من تماس گرفت و اعلام تمایل کرد در صورتی که کاری از دستش برمی آید انجام دهد.

این حقوق دان ادامه داد: با توجه به اینکه شاهد روند انحطاط در زمینه اخلاق حرفه ای و استقلال وکالت هستیم، فقدان امثال بهمن کشاورز تأسفش دوچندان می شود. من درگذشت این دوست و همکار عزیزم را به خانواده آن زنده یاد و تمامی وکلای مستقل در کشور تسلیت می گویم.

محمد صالح نیکبخت: درگذشت ناگهانی آقای کشاورز ضایعه غم انگیزی بود که در روزهای اخیر در جامعه حقوقی برای دومین بار تکرار شد. زیرا یک هفته قبل نیز آقای مصباح که ایشان نیز یکی از وکلای برجسته دادگستری بود درگذشت و همه ما متاثر شدیم و اکنون نیز خبر درگذشت بهمن کشاورز بسیار غم انگیز و ناراحت کننده است. 

وی افزود: ایشان اگرچه در ردیف افراد مسن قرار گرفته بود اما هنوز عمرش به 80 سال نرسیده بود و متولد 1323 بود. من در هفته گذشته که او را دیدم بسیار سرحال بود و کسی باور نمی کرد که این حادثه بدین شکل و به این زودی اتفاق بیفتد. کشاورز مردی متخلق به اخلاق حرفه ای خود بود و هر چه در توان داشت برای دفاع از جامعه وکالت و همچنین برای دفاع از موکلین خود انجام می داد. او به لحاظ حرفه ای متمایز از دیگران بود و به لحاظ علمی نیز ایشان فردی بسیار توانمند بود. بسیاری از کارآموزانی که ایشان در دوره وکالت داشتند، بعدها جزو وکلای حاذقی شدند و نقش مهمی در جامعه وکالت ایفا کردند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 بهمن کشاورز کامبیز نوروزی مصطفی ترک همدانی بهمن کشاورز درگذشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا مهاجر گفت: ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی مربوط به حوزه زراعت است و این معاونت در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نقش هدایت، برنامه‌ریزی و پشتیبانی را با سپردن کار به دست مردم ایفا می‌کند.

وی اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را مشارکت حداکثری مردم در امنیت غذایی کشور دانست و گفت: در این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بیشترین محصول اساسی از مزارع دیم کشور برداشت می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: در این طرح ۴۵۰ هزار کشاورز سراسر کشور با همکاری کارشناسان و فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی در سطح ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم، انواع محصولات اساسی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه کشت می‌کنند.

مهاجر بار دیگر بر نقش بی‌بدیل مردم در انجام امور اشاره کرد و گفت: جهش در کشاورزی یعنی افزایش چشمگیر و این جز با حضور و مشارکت مردم فابل دست یافتن نیست.

دیگر خبرها

  • فروش تضمینی سوالات آزمون های استخدامی و کنکور با رمزارز؛ با پرداخت ۲۰ میلیون تومان وکیل شوید | سوالات کنکور تجربی و انسانی چند؟
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است
  • بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
  • ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزارها مشارکت دارند
  • مشارکت ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزارها
  • مشارکت ۴۵۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها
  • ارائه بیش از ۹۸ هزار ساعت آموزش به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان
  • استمرار ادعا‌های غیر واقع کانون وکلا/ سرانه وکیل در ایران نصف استاندارد جهانی
  • واکنش تمام‌حرفه‌ای بایرن به قهرمانی بایر
  • واکنش اعضای شورا به گزارش رئیس سازمان بهزیستی