Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:18:25 GMT

اطلس حوزه های آبخیز کشور در قفسه خاک می خورد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۴۹۹۵

اطلس حوزه های آبخیز کشور در قفسه خاک می خورد

تهران-ایرنا- رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: نقشه ها و اطلس سیمای حوزه های آبخیز کشور توسط پژوهشکده تهیه شده است اما مسئولان از اطلاعات آنها استفاده نمی کنند و در قفسه ها خاک می خورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، داود نیک کامی عصر سه شنبه در «نشست تخصصی بررسی تحلیلی وقایع سیل اخیر در ایران » دردانشگاه بهشتی اظهار کرد: پهنه های سیل گیر در اطلس طراحی و تمامی اطلاعات کشور در حوزه اطلاعات سیل درباره مناطق ممنوعه ساخت و ساز مشخص شده است که با استفاده از این اطلاعات از بسیاری خسارات جلوگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس پژوهشکده آبخیزداری وزارت جهاد افزود: 195 پروژه در خصوص سیلاب در پژوهشکده انجام شده و اطلس سیمای حوزه های آبخیز نیز مدت هاست که تهیه شده است.
وی ادامه داد: در برخی مناطق توسط پژوهشکده وزارت جهاد کشاورزی ایستگاه های سیل گیری و آبخوان داری احداث شده که خسارات و مشکلات سیل را کاهش داده است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نقشه شدت سیل خیزی مناطق کشور نیز تهیه شده است، اظهار کرد: برای پیش بینی و کاهش خسارات نیاز است به صورت علمی از این نقشه ها استفاده شود.

نیک کامی ادامه داد: از دیگر طرح های پژوهشکده احیای مناطق کوهستانی و دشتی با سیلاب است. به عنوان مثال در هندیجان سیلاب مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد و مناطق گیاهی تثبیت می شود.
وی با اشاره به اقدامات موثر در جلوگیری از وقوع سیل و مهار آن، گفت: مسئله مدیریت جامع و یکپارچه حائز اهمیت است اما در کشور ما توجه خاصی به آن نمی شود. در کل دنیا بهره برداری از منابع و پتانسیل حوزه آبخیز با بررسی و برنامه انجام می شود.
رئیس پژوهشکده آبخیزداری افزود: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، مدیریت استفاده از آب، استفاده صحیح از پوشش گیاهی، جنگل ها و مراتع، استفاده از سدها و مخازن و احداث سیل بندها و حفر کانال های سیلاب بر از دیگر اقدامات موثر در پیشگیری از وقوع سیل و مهار آن است.
به اعتقاد وی برای مدیریت تخصصی حوزه آبخیز داری باید از معادلات ریاضی و نرم افزارهای روز دنیا استفاده کرد.
نیک کامی با اشاره به عوامل بروز سیل با نگاه آبخیزداری عنوان کرد: خاک و گیاه خاصیت اسفنجی داشته و مقدار زیادی از بارش را جذب می کند. زمانی که به طور طبیعی رودخانه کشش نگهداری آب را ندارد، رواناب ایجاد می شود و گیاهان و خاک از بروز سیل جلوگیری می کنند.
رئیس پژوهشکده آبخیزداری توضیح داد: با دخالت و بهره برداری بی رویه انسان و تخریب گیاهان و خاک رواناب ایجاد سیل می کند.
نیک کامی شخم زدن در جهت و عمود بر شیب زمین را از عوامل تخریب اراضی دانست و گفت: ه با شخم بی رویه رواناب ایجاد شده حاوی رسوب زیادی شده و تنوع زیستی نیز دستخوش تغییر می شود.
وی با اشاره به سیل لرستان عنوان کرد: در لرستان زمین لغزش های زیادی در منطقه اتفاق افتاد و سیل از نوع تند سیلاب بود. همچنین در این سیل 13 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت وارد شد و احتمال بروز شیوع بیماری های عفونی و انگلی نیز وجود دارد.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: میزان رسوب رودخانه ها در سیل لرستان 1. 2 میلیارد متر مکعب معادل 3 میلیارد تن رسوب برآورد شده است که بسیار خسارت زا است و لایروبی آنها نیازمند اقدامات تخصصی است.
**9465**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد خسارات سيل آبخيزداري سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان

معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه طرح "هر کلاس، یک قفسه کتاب"، ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان اهدا کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در امتداد اجرای طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» 45 قفسه کتاب به 10 استان کشور ارسال کرد.

معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیرو اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مورد پوشش محلات هدف دفاتر تسهیل‌گری و در امتداد اجرای طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» از طریق ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای تجهیز کلاس‌های درس به قفسه کتاب، در مرحله اول این طرح 80 جلد کتاب و یک تا دو عدد سرگرمی برای هر قفسه از طریق مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون به 10 استان ارسال کرد.

ارسال بیش از 66 هزار کتاب به مراکز کانون در کشور

برهمین اساس به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و یزد هرکدام دو قفسه، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان هرکدام چهار قفسه، آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان جنوبی هرکدام شش قفسه و آذربایجان غربی هفت قفسه ارسال شد.

تحویل قفسه‌های کتاب کانون پرورش فکری به مدارس با حضور مسئولان استانی و نماینده استانداری در مراسمی انجام می‌شود.

طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» در راستای برنامه‌های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و تأکید رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش بر تجهیز کتابخانه‌ مدارس صورت می‌گیرد. پیش‌تر صحرایی گفته بود: «مطلوب ما در آموزش و پرورش این است که هر کلاس درسی یک کتابخانه کوچک داشته باشد تا به بالندگی تربیتی دانش‌آموزان کمک شود.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان
  • طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
  • نسخه قدرتمندتر ربات انسان‌نمای «اطلس» معرفی شد
  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • ​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد
  • برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم
  • (ویدئو) اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان
  • اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان