Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@17:28:52 GMT

هر کرمانشاهي يک جنگلبان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۴۵۰

هر کرمانشاهي يک جنگلبان

خبرگزاري آريا - هفته نامه ميلکان چاپ کرمانشاه در شماره 88 هفته اول اردي بهشت 98 مطلبي را با عنوان «هر کرمانشاهي يک جنگلبان» به قلم بهزاد خالوندي منتشر کرده است.

در اين يادداشت آمده است: هر ساله و با آغاز فصل گرما و خشک ‌شدن پوشش گياهي منطقه، ترس از وقوع آتش سوزي‌هاي گسترده‌ در جنگل‌هاي بلوط، دوستداران طبيعت را دچار اضطراب مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال هم با توجه به بارش‌هاي مداوم و گسترده‌ي ماه‌هاي اخير، طبيعت يک خرمي و سرسبزي بي‌سابقه‌يي را به خود ديده است. اين شرايط، دلهره‌ها و واهمه‌ها راچند برابر کرده ‌است.
هر لحظه بيم آن مي‌رود اين حجم انبوه از علف‌هاي خشک با يک سهل‌انگاري ساده و يا بي‌مسئوليتي عامدانه، شعله‌ ور شوند و صدها هکتار جنگل‌ بلوط را تبديل به خاکستر کند.
متاسفانه طي چند دهه‌ي اخير به دليل در پيش گرفتن برنامه‌هاي غلط و ضد توسعه پايدار، دامپروري سنتي و هزاران ساله‌ي استان کرمانشاه تقريبا نابود شده و عملا‌ چرخه‌ي طبيعت به‌هم خورده است.
تا اواخر دهه 60، چراي دام‌هاي روستائيان و عشاير در فصل بهار، باعث تعديل علف‌هاي دامنه‌ها مي‌شد و امکان آتش‌سوزي‌هاي گسترده کاهش مي‌يافت.هرچند جمعيت دام‌ها چندين برابر بود ولي جنگل‌ها هم بسيار گسترده‌تر بودند.
بخش دولتي با اينکه چرخه‌ي طبيعت را به هم زده است ولي امکانات چنداني هم براي مهار اين آتش سوزي‌هاي گسترده فراهم نکرده است و آن‌ها عملا از مهار به موقع آتش ناتوان هستند.
در اين شرايط گروه‌‌هاي مردم نهاد و دهياري‌ها نقش برجسته‌اي مي‌يابند.
خوشبختانه طي يکي 2 سال اخير شاهد حضور پررنگ گروه هاي مردم نهاد در مهار آتش سوزي‌ها هستيم. البته اين ميزان از مشارکت همچنان ناکافي است و بايد بخش‌هاي گسترده‌تري از جامعه احساس مسئوليت کرده و وارد عمل شوند.
در اين شرايط ويژه، هر کس در حد توان خود بايد به حفظ منابع طبيعي کمک کند. به عبارتي هر کرمانشاهي بايد به عنوان يک جنگلبان به حفظ طبيعت کمک کند.
فراموش نکنيم بخش مهمي از سيلاب‌هاي وحشتناک بهار امسال، حاصل آتش سوزي‌هاي چند سال اخير، قطع گسترده‌ي درخت‌ها و از بين رفتن پوشش گياهي است.
اگر بشر دوستدار تداوم حيات خويش است چاره‌اي جز کمک به حفظ چرخه‌ي طبيعت ندارد‌. جنگل‌ها که نابود شوند با هر بارش سيل آسايي بخش هاي گسترده‌اي از کشور دچار ويراني و خسارت مي‌شوند و بسياري بي خانمان مي‌شوند‌.
8066
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان

به گزارش خبرگزاری تقریب، در بیانیه حزب‌الله آمده است که در حملات رژیم صهیونیستی به شهرک‌های "طیر حرفا" و "الناقوره" در جنوب لبنان چهار رزمنده آن به شهادت رسیدند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در این حملات همچنین ۲ امدادگر و یک غیرنظامی نیز به شهادت رسیدند.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسماً به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریباً ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده مردم از اماکن تاریخی در یک تصویر هوایی | حجم خودروها را ببینید
  • تصاویر هوایی از حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهید مدافع وطن گلستانی
  • تصاویر هوایی از حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهید مدافع وطن گلستانی + فیلم
  • حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان
  • حضور گسترده نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی
  • ۱۷۱۷۶ کرمانشاهی در طرح پیامکی «زندگی با آیه‌ها» شرکت کردند
  • آکادمی گردشگری خوراک در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود
  • افطار روزه‌داران روی پل طبیعت
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • طغیان آبشار واشیان لرستان؛ ابعاد گسترده آب