Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@06:01:18 GMT

ابتکارات یک مسجد برای رونق تولید در مناطق محروم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۴۵۷

ابتکارات یک مسجد برای رونق تولید در مناطق محروم

فعالان مسجد حضرت ولیعصر (عج)شهرک شهید محلاتی با حرکتی خودجوش، طرح ها و ایده های ابتکاری را در منطقه محرومی در کرمان انجام می دهند تا گامی در جهت رونق تولید، اشتغال و رفع محرومیت فرهنگی در این منطقه بردارند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره نقش فعالی در جوامع داشته اند، به گونه ای که در زمان پیامبر(ص) این پایگاه عبادی سیاسی در بخش های اجتماعی، اقتصادی و رسیدگی به مشکلات مردم نقش مهمی ایفا می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز هم هستند مساجدی که همان کارکردهای صدر اسلام را دارند و نه تنها قطب فرهنگی اجتماعی یک محله بلکه در رفع محرومیت در مناطق دور افتاده فعال هستند.

 

از جمله این مساجد، مسجد حضرت ولیعصر(عج) در شهرک شهید محلاتی  است. این مسجد که بیش از ۲۰ سال است در این شهرک بنا شده است به کمک امام جماعت فعال این مسجد در عرصه کارآفرینی، ایجاد اشتغال و نیز رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی به عنوان مسجد معین در مناطق محروم برای رفع محرومیت، فعالیت های گسترده و طرح های ابتکاری انجام می دهد و مصداق بارزیک مسجد طراز اسلامی و پویا  است.

 

فعالیت های گسترده این مسجد  را در گفت وگو با حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده که بیش از شش سال است، امام جماعت  آن است، جویا شدیم، مشروح این گفت و گو را ادامه می خوانید:

 

حجت‌الاسلام«ابوالقاسم علیزاده»  در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مسجد حضرت ولیعصر(عج) از چهارسال پیش در جهت رفع محرومیت از مناطق محروم فعالیت های جهادی  را در دستور کار قرار داده است،گفت: مساجد به عنوان کانون رشد و ارتقای جامعه محسوب می شود، به همین جهت اولین انتظاری که از آنها می توان داشت، این است که به عنوان یک دانشگاه و مدرسه نقش تبیین کننده در پیرامون مسجد داشته باشند.

 

 امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج)  ادامه داد: با توجه به اینکه استعدادهای مختلف و گوناگون در نمازهای جماعت در مساجد اجتماع می کنند، می توان از آنها در جهت توانمندسازی، کارآفرینی و محرومیت زادیی بهره گرفت، این موضوع در مسجد حضرت ولیعصر(عج) مورد توجه است، به طوری که فعالین مسجد به صورت خودجوش در منطقه جازموریان در شهرستان رودبار جنوب شرقی کرمان که بالغ بر 58 هزار جمعیت دارد و به دلیل محرومیت زندگی مردم این منطقه کپری است، اقدام به فعالیت های جهادی و کمک رسانی به مردم محروم این منطقه کرده ودر حال حاضر فعالیت های ابتکاری و جهادی فعالین این مسجد برای این منطقه ادامه دارد.

 

وی بیان کرد: برخی مواقع کمک رسانی مساجد به مناطق مختلف کشور به صورت مقطعی یعنی در حد رفع نیازهای فوری و یا کمک به توانمندسازی فرهنگی و اقتصادی آن منطقه محروم است که ما موضوع دوم را مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم که با توانمندسازی آنها خودشان بتوانند شرایط زندگیشان را به بهترین شکل اداره کنند و از این طریق از حاشیه نشینی و یا مهاجرت آنها جلوگیری شود.

کمک های مادی و معنوی

امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر(عج) شهرک شهید محلاتی با اشاره به فعالیت های این مسجد به عنوان معین برای این منطقه محروم اظهار کرد: ما با استفاده از فرموده مقام معظم رهبری در زمینه آتش به اختیار با حضور تعدادی از عناصر بازنشسته که هنوز توان کاری دارند و با تشکیل شورای امداد و خیریه به کمک مردم این منطقه شتافتیم و در وهله اول جانمایی این منطقه محروم در دستور کار قرار گرفت. در واقع یک پل ارتباطی بین مسجد ما و این مکان برقرار شد، به طوری که در حال حاضر حدود چهار سال است که با مردم این منطقه محروم مرتبط و قریب ۲۰ بنا از جمله ساخت مسجد، مدرسه  و آزمایشگاه برای بهداری این منطقه بنا کردیم.

 

 وی خاطر نشان کرد: ما تنها به ساخت مسجد و مدرسه در این منطقه اکتفا نکردیم، بلکه در کنار این اقدامات کمک های مادی و معنوی به این منطقه را هم مورد توجه قرار دادیم به طور مثال در قالب برنامه های جهادی و اعزام نیرو به این مناطق، خدمات آموزشی و فرهنگی هم به  مردم این منطقه ارایه کرده و می کنیم و به مدیریت مساجد آنها نیز نظارت داریم، زیرا معتقدم که اهمیت مسجد درمناطق محروم که هیچ امکاناتی ندارند، تنها به اقامه نماز جماعت نیست بلکه بلکه مسجد در آن مناطق باید مرکز اجتماع مردم و ارایه آموزش ها و فعالیت های گونا گون باشد.

 

کارآفرینی در مناطق محروم

 وی با اشاره به اینکه اما کار اصلی دیگری  که در آنجا اکنون دنبال می کنیم، توانمندسازی و کارآفرینی مردم این منطقه است، ادامه داد: به همت نمازگزاران مسجد یک مرکز‌آموزش خیاطی و تولید لباس در این منطقه محروم ایجاد کرده ایم که بانوان بتوانند مشغول به کار شوند، علاوه برآن یک مرکز قالی بافی برپا  و تعداد هشت نفر از بانوان آنجا را به تهران دعوت و دوره ‌آموزشی برایشان برگزار کردیم. سپس دار قالی برای آنها تهیه کردیم تا  به وسیله ظرفیتی  که دراین منطقه محروم ایجاد شده به صورت ‌آبرومندانه  در همان جا مشغول به کار شوند  و اکنون هم درنظر داریم این مراکز را گسترش دهیم.

 

 

 

علیزاده تولید طیور و مرغ و خروس و دام های سبک را از دیگر اقداماتی دانست که  در این بخش محروم مورد توجه است و تصریح کرد: ما بنا داریم به هر خانواده کپرنشین در این منطقه تعدادی مرغ و خروس در اختیارشان به صورت امانت قرار دهیم و آنها از تخم مرغ آن استفاده و وقتی تعدادآنها زیاد شد، تعدادی را که به آنها امانت دادیم، به ما برمی گردانند و این طیور را به خانواده محروم دیگری امانت دهیم تا از این طریق کمکی در جهت رفع مشکلات معیشتی آنها  انجام شود.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) اظهار کرد: همین طور به خانواده هایی توان نگهداری دام داشته باشند، یک جفت گوسفند نر و ماده و بز در اختیارشان قرار می دهیم وتا به صورت امانت ازاین دام ها و منافعشان استفاده و بعد از مدتی به دیگر خانواده ها سپرده می شوند، تا از این طریق موجب توانمند سازی و رونق بخشی زندگی  آنها شویم.

 

ایده ای برای کشاورزان

وی ادامه داد: اقدام دیگری که به صورت خودجوش  و با حرکت جهادی مردمی بامحوریت مورد توجه قراردادیم این است که با توجه به اینکه در این منطقه اکنون فصل تولید هندوانه است و به دلیل آنکه کشاورزان این منطقه نیازمند و وسیله  و توانایی برای انتقال محصولاتشان به دیگر نقاط کشور و یا دیگر کشورها را ندارند، بیشترین سود از این طریق عاید دلالان می شد، به همین جهت ما ایده ای که انجام دادیم این بود که یک پل ارتباطی میان کشاورزان و فرصت های صادراتی که محصولات مستقیم مردم این منطقه را به سمت صادرات ببرد،برقرار کردیم تا بدون واسطه تولیدات مردم حتی دو سه برابر ازآن چیزی که به دلالان عرضه می شد، درآمد داشته باشند،زیرا  اگر کشاورزان این منطقه درآمدی خوب به دست آوردند، سالهای بعد رونق ویژه ای نصیبشان خواهد شد.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) در مورد دیگر اقدام ابتکاری که  دراین منطقه محروم گفت: در منطقه جازموریان به رغم مشکل کم آبی هنوز در برخی مناطق در 4 فصل سال می توان صیفی جات برداشت کرد، به همین جهت با کمک های مردمی ساخت کارخانجات صنایع تبدیلی به منظور دوری از اتلاف محصولات و زیان دیدگی کشاورزان منطقه را دنبال کردیم و به این ترتیب محصول گوجه فرنگی کشاورزان منطقه از آنها خریداری و به کارخانه رب گوجه فرنگی که با همین کمک ها ساخته شده فرستاده می شود که این ایده موجب اشتغال زایی در منطقه و موجب دلگرمی کشاورزان شده است.

 

علیزاده به برنامه های  مسجد حضرت ولیعصر(عج) برای مناطق سیل زده کشور هم اشاره کرد و گفت: کمک های مردم و نمازگزاران برای مناطق سیل زده هم در حال انجام است، به گونه ای که دریک روستا در استان لرستان که  سیل50 درصد این مکان را گرفته و خانه و کاشانه مردم از بین رفته است  حضور یافتیم و هدف گزاری انجام و تصمیم داریم که  مسجد حضرت ولیعصر(عج) را برای این روستا معین قرار دهیم و با حمایت دولتمردان و جانمایی و در ساخت منزل برای آنها وارد عمل شویم و این روستا را آباد و با قرار دادن دام های سبک در اختیار این مردم بتوانیم کمکی به آنها داشته باشیم.

 

جمع آوری ۶۰ میلیون تومان برای مناطق سیل زده

وی با اشاره به اینکه از زمان سیل تاکنون حدود60 میلیون کمک نقدی از سوی نمازگزاران مسجد حضرت ولیعصر(عج) جمع آوری شده است، افزود: تا الان در دو مرحله کمک های مردمی به این مناطق ارسال شده است به طوری که هفته قبل یک بار وانت برنج با یک تیم چهارنفره از مسجد به منطقه پلدختررفتند و برنج های جمع آوری شده را در میان مردم سیل زده توزیع و مستقیم به نیازمندان رساندند.

 

تهیه بسته خواب و استراحت

علیزاده  به دیگر اقدامی که از سوی خیاط خانه خیریه مسجد حضرت ولیعصر(عج) درر استای کمک رسانی به مردم سیل زده صورت می گیرد، اشاره کرد و گفت: حدود 40 نفر ازبانوان محله و مسجدی  که  دراین خیاط خانه مشغول به کار هستند، در حال تهیه وآماده سازی یک بسته خواب واستراحت که برخوردار از دو تشک، دو عدد بالش،یک لحاف و پتو برای سیل زدگان هستند.

 

 شعبه کارآفرینی

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) به برنامه ها واقدامات این مسجد در بحث کارآفرینی برای مردم اهالی محله شهرک شهید محلاتی نیز اشاره و اضافه کرد: ما با استفاده از ظرفیت مسجد با برگزاری دوره های مختلف در بخش های تربیت بدنی، مجموعه آموزشکده زبانهای جارجی، مهد قرآن، مرکز مشاوره و مرکز خیریه که تعداد قابل توجه ای از بانوان محله در آن مشغول به کار هستند، بالغ بر ۶۰تا۷۰ فرصت شغلی ایجاده کرده ایم و در سالن تربیت بدنی مسجد بیش از ۲۰ نفر از این طریق مشغول به کار هستند.

 

وی گفت: ضمن اینکه ما به عنوان حلقه وصل بین کارآفرینان و کسانی که جویای کار هستند، شعبه ای در مسجد ایجاد کرده ایم و کسانی که جویای کار هستند در مسجد حضور می یابند و مشخصات، تخصص و رشته های تحصیلی خود را بیان و از طرفی  کسانی که  به دنبال عناصر و نیروی کار هستند، آنها نیز نیازهایشان را مطرح می کنند و ما این دوگروه جوینده کار و  کارفرما را به هم مرتبط می کنیم، تا از این طریق برای افراد  جویای کار زمینه اشتغال فراهم شود.

 

 علیزاده با بیان اینکه ما یک ایده ای داریم، مبنی بر اینکه مسجد فعال تنها به داشتن محراب و منبر نیست، خاطر نشان کرد: مسجد وقتی محل تجمع است، یعنی هر تجمعی  آغازی برای حرکت است،بنابراین از طریق این جمع ها و کنار هم قرار گرفتنها، استعدادها برکات بسیاری حاصل می شود، لذا تلاش کردیم که ظرفیت های مسجد را احیا و مسجد  را به یک کانون آموزش تبدیل و در زمینه های زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه  دوره هایی برگزار کنیم.

 

آموزشگاه زبان با رویکرد فرهنگی، دینی و انقلابی

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی کانون های زبان در تهران  و دیگر شهرها اقدام به برگزاری دوره  بارویکرد فرهنگ بیگانه هستند، بنابراین ما در سایه مسجد یک آموزشگاه استاندارد با ارایه مدرک ایجاد کردیم و با یک جهت گیری مناسب فرهنگی، دینی و انقلابی خودمان و نیز توسط مربیان مجربی که این اصول را رعایت و همچنین متن هایی که استفاده می کنند، متناسب با فرهنگ دینی و انقلابی ما  باشد، به کارگرفتیم.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) بیان  کرد: از این طریق افراد ضمن اینکه در سایه مسجد به تبحر و معلوماتی دست می یابند و زبان آموز می شوند و خودشان را هم مدیون مسجد می دانند.

 

 وی با اشاره به اینکه دربحث جوانان و تربیت بدنی مسجد هم گفت: می توانم ادعا کنم که سالن تربیت بدنی مسجد ما یکی از سالن های تربیت بدنی کم نظیر در سطح تهران است  و به روز ترین امکانات در رشته های رزمی و بدن سازی  در سالن بسته  ویژه خواهران و برادران وجود دارد و از اساتید مجرب و  توانمند در این زمینه استفاده شده است به طوری که ازهمین مسجد ما افراد بسیاری مدال آور نیز شده اند و این برای ما بسیار موجب افتخار است که در سایه مسجد این افتخارات را کسب کنند.

دو پایگاه بسیج فعال در مسجد

علیزاده  همچنین افزود: در کنار این فعالیت ها، مشاوره ازدواج وجوانان هم در مسجد برگزار می شود تا از این طریق حلقه وصلی میان کسانی که تشکیل کانون زندگی می دهند، باشیم، تا از مشاوره های کارشناسان ما استفاده کنند، این مشاوره ها برای کسانی که تشکیل زندگی داده ونیازمند راهنمایی هستند، هم برگزار می شود.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به فعالیت دو پایگاه بسیج فعال خواهران و برادران در مسجد گفت: فعالیت های این پایگاههای  بسیج با رویکرد جوانان و نوجوانان انجام می شود و تلاش ما دراین راستا که این گروههای سنی را تشویق  وترغیب به فعالیت در مسجد می کنیم ، حتی 50 درصد اعضای هیات امنای مسجد از نیروهای جوان هستند و این خود دلیلی بر موفقیت مسجد در عرصه های مختلف شده است به طوری که بسیاری از مسئولینی که در مسجد حضور می یابند، اظهار به پویایی و نشاط و زنده بودن این مسجد دارند.

 

وی فعالیت مهدکودک مسجد با رویکرد قرآنی را یکی دیگر از بخش های مسجد نام برد و تصریح کرد: مهد کودک این مسجد بیش از 10 سال سابقه فعالیت با رویکرد قرآنی دارد و با استقبال خانواده روبرو است.

 

اعتکافی بی نظیر و باشکوه

امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر(عج)  برپایی مراسم اعتکاف با حضور گسترده جوانان که  درواقع یکی از بی نظیر ترین مراسم های اعتکاف بوده است، را از دیگر امتیازات این مسجد دانست و گفت: مسجد حضرت ولیعصر(عج) مسجد فعالی است که هیچ فضای خالی ندارد و گاهی برای برگزاری جلسات در این مسجد فضایی نداریم  که نشان  ازرونق و برگزاری کلاسها ودوره های مختلف در این مسجد است.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مسجد مقدس جمکران نیمه شعبان جشن نیمه شعبان خسارت سیل امام زمان عج اخبار اردبیل سپاه رونق تولید مسجد طراز اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

به گزارش خبرآنلاین، رامبد دانش‌پژوه مدیرعامل مرکز نوآوری دانش‌آموزی گفت: «ماموریت ما کشف و استعدادیابی دانش‌آموزان از سن هفت تا هفده سالگی است تا برای ارتقا کیفیت زندگی و آمادگی آنها جهت ورود به دنیای فریلنسر (آزادکاری) توانمند شوند.»

او ادامه داد: «از مجموع ۱۲۰۰ دانش آموز در این مرکز، ۶۰۰ نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل شدند، از این تعداد حدود ۸۰ نفر آزمون بین المللی فریلنسری دادند و گواهینامه دریافت کردند. همچنین دوازده نفر از این تعداد مرحله کارآموزی خود را گذراندند و وارد بازار کار شدند. همچنین چهارده دانش آموز به مرحله ثبت اختراع رسیدند.»

او درباره روش آموزش به دانش‌آموزان بیان کرد: «در این مرکز سعی می‌کنیم مهارت‌ها را طوری به دانش‌آموزان یاد بدهیم که بعد از فارغ‌التحصیلی خودشان بتوانند همه کارهای لازم را انجام دهند. حدود سه سال طول می‌کشد که یک دانش آموز بتواند تبدیل به یک فریلنسر شود. تفاوت مرکز ما با دیگران در روش آموزش است، نیازهای دانش آموز با بزرگسالان متفاوت است و آموزش باید شبیه بازی به آنها داده شود، روشی که تلفیقی از هنر، خلاقیت، بازی و سرگرمی در کنار آموزش‌های فناورانه است.»

او ادامه داد: «یکی از اهداف ما نشان دادن دستاورد دانش آموزان است، برای همین سالیانه مراسم برگزار می‌کنیم، این مسابقه امسال چهارده اردیبهشت میان ۲۱۵۰ دانش آموز برگزار خواهد شد.»

دانش‌پژوه درباره روش جذب دانش‌آموزان گفت: «دانش آموزان قبل از ورد به مجموعه حتما ارزیابی می‌شوند که اگر اختلالی دارند به کمک روانشناسان برطرف می‌شود، همچنین همه محتوای آموزشی به صورت فیلم تهیه شده است و دانش آموزان می‌توانند به صورت آنلاین از کلاسها استفاده کنند. از پروژه‌های دانش آموزان حمایت می‌شود تا در صورت مناسب بودند در کسب و کار ها از آنها استفاده شود.»

او گفت: «یکی از پروژه‌های ما آموزش مدارس شبانه روزی در مناطق محروم است، که با حمایت آموزش و پرورش حدود ۱۱۶۰ دانش آموز به صورت مجازی درحال آموزش هستند. دربخش مسولیت اجتماعی محتواهای آموزشی پایه‌ای را به صورت آفلاین و فیلم در اختیار دیگران قرار می‌دهیم تا بتوانیم استعدادهای آنها را شناسایی کنیم، در این بسته آموزشی دانش آموزان می‌توانند از پشتیبانی ما استفاده کنند.»

او بیان کرد: «از سال جدید با مجوزهای سازمان فنی حرفه‌ای در برنامه نویسیف سخت افزار، کامپیوتر و موارد مانند این ارائه خدمات را شروع میکنیم،

دانش‌پژوه با بیان این‌که «دخترهای بیشتر به برنامه‌نویسی، پسرها بیشتر به رباتیک علاقمند هستند.» ادامه داد: «مطمئن باشید این دانش آموزان همگی سرمایه‌های ایران هستند، اگر حمایت‌ها از دانش آموزان انجام شود هیچ کدام از کشور خارج نمی‌شوند، با این وجود گاهی از خانواده آن‌ها درباره ایده مهاجرت فرزندان‌شان می‌شنویم. با این وجود اگر برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که بتوانیم برای آینده ثبات داشته باشیم ایران بهترین جا برای رشد در زمینه هوش مصنوعی است، البته در حوزه هوش مصنوعی بسیار تحت تاثیر تحریم‌ها هستیم اما با این شرایط به کارمان ادامه می‌دهیم.»

او گفت: «در برنامه‌های ما این وجود دارد که در ایران یک شعبه در هر استان داشته باشیم و می‌خواهیم تا سال ۱۴۱۰ از نظر علمی در منطقه پیشرو شویم.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899107

دیگر خبرها

  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • سپاه پاسداران نهادی از جنس مردم+فیلم
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳