Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مسئله قیمت بلیت محصولات فرهنگی همیشه یکی از مشکلات جدی و پر حاشیه سالهای گذشته عرصه هنرهای نمایشی بوده و همواره افزایش یا کاهش آن از سوی مخاطبان و از سوی عوامل تولید نمایش، محل بحث بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، مسئله قیمت بلیت محصولات فرهنگی همیشه یکی از مشکلات جدی و پر حاشیه سالهای گذشته عرصه هنرهای نمایشی بوده و همواره افزایش یا کاهش آن از سوی مخاطبان و از سوی عوامل تولید نمایشی محل بحث بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از آثار سلبریتی محور و آثاری که به صورت تجملاتی و گاهاً با نام موزیکال روی صحنه می روند، تئاتر به صورت جداگانه و به معنای واقعی آن چه بهایی را برای تولید کننده و چه بهایی را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

به طور معمول در آثاری که مملو از چهره های مشهور ورزش و موسیقی و سینما هستند به بهانه حضور این افراد بلیت تئاتر را به هر قیمتی به مخاطب ارائه می کنند و مخاطب این آثار هم بیش از داشتن دغدغه تئاتر به فکر دیدن سلبریتی مورد نظر خود از فاصله نزدیک است.

آثار موزیکال هم به همین منوال بلیت ارائه می کنند. این آثار که البته به روابط فراوانی برای تخصیص سالن نیازمند هستند برای موفقیت در فروش بلیت های سرسام آوری را به مخاطبان ارائه می دهند. البته این نوع از آثار هنوز برای بسیاری از تهیه کنندگان ریسک بالایی دارند و در میان چند اثر تولید شده طی سالهای گذشته تنها دو اثر به مقصد خود یعنی گیشه رسیده اند.

اما در این میان به سراغ تئاتر دانشجویی و یا تئاتری می رویم که بازیگران آن را دانشجویان دغدغه مند این رشته تشکیل می‌دهند. جوانانی که با الگو قرار دادن اصل تفکر به دنبال راهی برای تاثیرگذاری تئاتر به صورت یک هنر داراماتیک هستند.

باید ببینیم یک گروه تئاتر دانشجویی اگر بخواهد اثر خود را در یک سالن نسبتاً خوب تئاتر روی صحنه ببرد باید چه هزینه هایی را متحمل شود. این نکته شایان ذکر است که منظور این گروه‌ها گروه های حرفه‌ای اما جوان تئاتر است که بیش از چهره محور بودن به بالا بودن کیفیت کلی اثر فکر می‌کنند.

به طور میانگین اگر بخواهیم برای یک گروه نمایشی 10 نفر عوامل را تصور کنیم باید دید این تعداد عوامل چه میران دستمزدی را دریافت می کنند. البته احتساب هزینه این گروه در حالی رخ می دهد که به طور معمول هر اثر نمایشی سه ماه تمرین و یک ماه روی صحنه می رود.

حال اگر عوامل این نمایش را به طور کلی همطراز تصور کرده و دستمزد تمامی آنها را برابر با یکدیگر بدانیم و در وجه دیگر دستمزد حداقل معادل یک میلیون تومان به ازای هر ماه فعالیت را برای آنها در نظر بگیریم. در مجموع با هزینه های یاد شده مبلغ 40 میلیون تومان برای یک گروه نمایشی با 10 نفر عضو باید در نظر گرفته شود.

البته دستمزد مورد نظر در این باب از حداقل دستمزد وزارت کار نیز کمتر است که اگر بخواهیم حداقل دستمزد کارگری را نیز به هنرمند تئاتر بدهیم این رقم به شدت افزایش خواهد یافت. اگر این گروه 10 نفره تئاتر دستمزد کارگری معادل یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان در سال ۹۸ را دریافت نمایند، هزینه جمعی معادل 60 میلیون تومان خواهد شد.

حال فارغ از دستمزد عوامل نمایش باید به هزینه های دیگری همچون طراحی صحنه، طراحی موسیقی، طراحی لباس، طراحی نور، طراحی گریم، طراحی گرافیک، تبلیغات، هزینه مکان تمرین و مهمتر از همه هزینه اجاره سالن را نگاهی درست انداخت.

هزینه اجاره سالن نمایشی با حداقل ظرفیت 100 صندلی در شهر تهران حداقل 1 میلیون تومان به ازای هر شب نمایش است. اگر یک گروه نمایشی بخواهد اثری را به مدت 30 شب روی صحنه ببرد باید حداقل مبلغ 30 میلیون تومان هزینه پرداخت نماید. تا اینجا هزینه سالن نمایش و دستمزد عوامل به مبلغی معادل 90 میلیون تومان می رسد.

حال به سراغ طراحی صحنه می رویم. اگر گروهی نمایشی بخواهد طراحی و ساخت یک دکور متوسط از لحاظ هزینه را انجام دهد در شرایط فعلی باید حداقل ده میلیون تومان برای این طراحی و ساخت در نظر بگیرد. هزینه ای که گاها میتواند به مبالغ بالای 50 میلیون برسد اما در این زمینه هم حداقل را در نظر می گیریم تا مجموعا با هزینه سالن و دستمزد عوامل به رقم 100 میلیون برسیم.

گروه های نمایشی جوان به دلیل مشکلات اقتصادی در اکثریت مواقع از موسیقی انتخابی از آثار دیگر همچون فیلم ها استفاده می کنند اما اگر بخواهند ساخت موسیقی برای اثر خودشان را در نظر بگیرند باید مبلغی حداقل 5 میلیون تومان را کنار بگذارد. البته اگر این گروه بخواهد موسیقی زنده داشته باشد این مبلغ حداقل سه برابر می شود.

به طور کلی اگر برای سایر بخش های تئاتر مبالغ حداقلی روبرو را در نظر بگیریم باید دید در آخر به چه مبلغی خواهیم رسید. طراحی و اجرای گریم 3 میلیون تومان، طراحی گرافیک و تبلیغات محیطی و مجازی 5 میلیون تومان، هزینه مکان تمرین برای 3 ماه متوالی 2 میلیون تومان، طراحی لباس 3 میلیون تومان، طراحی نور 2 میلیون تومان، تدارکات و پذیرایی 1 میلیون تومان.

جمع ارقام فوق که بر حداقلی بودن آنها بارها تاکید شده برای اجرای یک نمایش 30 شبه با سه ماه تمرین مبلغی معادل 124 میلیون تومان باید در نظر گرفت. مبلغی که به طور قطع در بخش های اجرایی بسیار بالاتر در عمل و اجرا در خواهد آمد.

حال به سالن نمایش باز می گردیم تا ببینیم این گروه جوان حرفه ای تئاتر باید روزانه چه تعداد مخاطب را جذب نماید تا حداقل هزینه های خود را جبران کند. اگر این گروه اثر نمایشی خود را با بلیت 30 هزار تومانی عرضه کند باید به صورت متوسط هر شب 135 نفر مخاطب را به سالن بکشاند که با احتساب کسر درصد درگاه های فروش بلیت این تعداد به 140 نفر می رسد که در یک سالن 100 نفره مقدور نیست.

اگر این گروه اثر نمایشی خود را با بلیت 35 هزار تومانی عرضه کند باید به صورت متوسط هر شب 115 نفر مخاطب را به سالن بکشاند که با احتساب کسر درصد درگاه های فروش بلیت این تعداد به 125 نفر می رسد که در یک سالن 100 نفره باز هم مقدور نیست.

در قیمت بندی بعدی با تخصیص بلیت 40 هزار تومانی 100 نفر و با بلیت 45 هزار تومانی 95 نفر نیاز است تا هزینه های تولید یکسره به صفر برسد. البته با در نظر گرفتن کسر کردن درگاه فروش بلیت که 5 در صد از فروش کل را بر می دارد در حالت اول 110 نفر و در حالت دوم 105 نفر مخاطب نیاز است.

در پایان اگر گروهی نمایشی با حداقل‌های ذکر شده نمایشی را روی صحنه ببرد باید هر شب با ظرفیت کامل سالن روبرو شود تا در اولین گام هزینه های خود را در بیاورد. اما با شرایط موجود و همچنین آمار ارائه شده در خصوص سرانه تماشای تئاتر در سال گذشته بعید است که اثری نمایشی با بالاترین کیفیت از سوی یک گروه جوان حرفه ای با این اقبال عمومی بدون داشتن سلبریتی روبرو شود.

تمامی اتفاقات موجود در تئاتر را باید نهادی به نام مرکز هنرهای نمایشی و در گام بعدی اداره تئاتر و خانه نمایش پیگیری نمایند اما متاسفانه این سه مرکز سالهای گذشته چتر حمایتی خود از تئاتر را کاملاً برداشته اند و مشخص نیست بودجه سالانه این ارگان ها اگر برای تولید واستعدادیابی در این عرصه صرف نمی شود با چه برنامه ریزی و برای چه اهدافی خرج می شود.

آمار فوق و رقم های اعلام شده طی سالهای گذشته برای اکثریت گروه های نمایشی مانند یک رویا بوده است. گروه های جوان نمایشی بدون هیچ پشتوانه مالی و حمایت دولتی حتی از جیب خود هزینه می کنند تا بتوانند هزینه اجاره سالن و سایر اتفاقات را به دست آورده اند اما آیا این راه می تواند آینده آنها را تامین و تضمین کند یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مشکلات تئاتر اخبار تئاتر تئاتر در ایران بلیت تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، فرزین محدث از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها به عنوان مشاور کارگردان و بازیگر در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده نقش‌آفرینی می‌کند، درباره انگیزه‌های خود برای حضور در این اثر به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: متن اثر و نقشی که به بنده پیشنهاد می‌شود، از مهمترین اولویت‌هایم برای حضور در آثار نمایشی است، فرآیندی که از پس عبور آن می‌توان در یک گروه منسجم با حفظ احترام و تحکیم رفاقت‌ها به شرایط مطلوبی رسید.

وی گفت: این مسیری خواهد بود که بی‌تردید تماشاگر هم متوجه آن می‌شود و با یک اثر نمایشی در این حال و هوا ارتباط خوبی برقرار می‌کند، مسیری که برایم در «و تو هم برنگشتی» محقق شد و حضورم در این اثر را تبدیل به تجربه‌ای مطلوب و دوست داشتنی کرد.

محدث افزود: رسیدن به اجرای صحنه‌ای «و تو هم برنگشتی» حاصل یک پیشنهاد ساده برای کار نبود چرا که روند ایده تا اجرای پروژه مسیر طولانی را طی کرد؛ مسیری که از دوستی با مهیار علیزاده به واسطه محمدرضا مقدسیان آغاز شد و در نتیجه معاشرت‌های متعددی که از پس این آشنایی اتفاق افتاد به فرآیندی رسید که علیزاده موضوع فراموشی و آلزایمر و علاقه‌اش به اجرای یک اثر موسیقایی نمایشی با این موضوع را مطرح کرد.

این بازیگر تئاتر بیان کرد: سپس من، مهیار علیزاده، ساغر رجبی و محمدرضا مقدسیان جلسات متعددی را درباره شیوه اجرایی و ایده برگزار کردیم. مسیری که ابتدا قرار بود در قالب کنسرت نمایش روی صحنه باشد اما تبدیل به یک اثر نمایشی شد که طبیعتا به واسطه حضور علیزاده و علاقه‌مندی‌هایش، موسیقی نقش موثری در آن ایفا می‌کند.

وی درباره ویژگی‌های حضور در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» اظهارداشت: همواره به عنوان یک بازیگر در مواجهه با هر اثری که به ایفای نقش می‌پردازم، تلاش می‌کنم به معایب و محاسن آن، آگاهی پیدا کنم و اگر چنین مسیری را تجربه نکنم قطعا دروغ بزرگی به خودم گفتم.

محدث گفت: با این وجود، می‌توانم بگویم حضور در اثر نمایشی موسیقایی «وتو هم برنگشتی» فارغ از نظرات متفاوتی که هر مخاطبی می‌تواند پس از تماشای آن داشته باشد برایم دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی بود که فراموششان نخواهم کرد. طبیعتا رفاقت و دوستی با مهیار علیزاده، حضور در کنار هنرمند بسیار ارزنده و صاحب نامی همچون استاد محمد شمس لنگرودی و جمعی از بهترین‌های تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که شاید دیگر برایم چنین فرصتی فراهم نمی‌شد.

بازیگر اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» که در این اثر علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور کارگردان نیز حضور دارد، با اشاره به فضای طراحی شده بیان کرد: آنچه در صحبت‌هایمان به نتیجه رسیدیم مبتی بر این نکته بود که بتوانیم در عین یک کارگردانی ساده در یک فضای ساده، اثر ساده اما مینی مالیستی و شاعرانه‌ای را مهیا کنیم که در زمینه بازیگری هیچ یک از هنرمندان کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در این اثر، بازیگران نقش‌های ساده و شاعرانه‌ای دارند اما باید برای رسیدن به فضای ذهنی هر کدام از شخصیت‌ها، آنان را باور کنند و حالا اینکه ارائه چنین فضایی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند یا خیر؟ پرسشی است که باید در آینده به آن پاسخ داد.

مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه استمحدث درباره بازخورد و واکنش مخاطبان پس تماشای این اثر که در فضایی عاشقانه روایت می‌شود، اظهارداشت: بازخوردی که از مخاطبان در این شب‌ها دریافت می‌کنم، مرا یاد واکنش‌های مخاطبان پس از نقش‌آفرینم در فیلم «شاعر زباله‌ها» می‌اندازد. اثر سینمایی که سال‌ها پیش بازی کردم و در تلاش هستم که دچار تکرار نشوم، دوست دارم مخاطبی که مرا با اثری مثل «تهران، پاریس، تهران» می‌بیند، وقتی «و توهم برنگشتی» را تماشا می‌کند متوجه تفاوت و تمایز نقش‌ها بشود. نکته‌ای که بسیار روی آن تمرکز دارم و امیدوارم در انجام آن موفق بوده باشم.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دیگر به دنبال رزومه جمع کردن نیستم زیرا بر این باورم که در قاب تئاتر، بازیگری هستم که می‌توانم نمره قابل قبولی را با وجود تمام نقاط قوت و ضعف‌هایم از تماشاگر دریافت کنم. اما مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال یک پشتوانه زیستی در تجربه‌های کاریم هستم و اثر نمایشی موسیقایی «و توهم برنگشتی» یک اثر شاعرانه است که علاقه داشتم در فضای تئاتر تجربه‌اش کنم. تجربه‌ای که خودم از آن راضی هستم و امیدوارم مخاطبان هم چنین باوری داشته باشند.

محدث اظهارداشت: حتی اگر اثری را انتخاب کنم و در آینده به این باور برسم که انتخاب اشتباهی بوده است، از تجربه‌ مفیدی که در آن کار وجود داشته بهره خواهم بود. بنابراین ترسی از اشتباه کردن ندارم، زندگی را در اشتباهات اتفاق افتاده می‌بینم؛ پس با تقدیر و طبیعت «فرزین محدث» به مقابله نمی‌پردازم بلکه از آن لذت می‌برم.

به گزارش ایرنا، اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» با روایت یک عاشقانه متفاوت به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده و نقش‌آفرینی محمد شمس لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور و آرش الیگودرزی (خواننده - بازیگر)، وصال علوی (خواننده - بازیگر) ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه می‌رود.

فرزین محدث بازیگردان و مشاور کارگردان، محمدرضا مقدسیان مشاور پروژه، رها جهانشاهی مجری طرح و مدیر تولید، فاطمه تقوی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مرتضی فربد طراح صحنه، علی کوزه گر طراح نور، شقایق محمودی طراح لباس، کاوه عابدین صداگذار، علیرضا لاجورد، سعید شجاعی و علیرضا ترابی (ساخت تیزر، عکاسی و گرافیک) از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

علیزاده درباره این پروژه نمایشی موسیقایی متفاوت نوشته است: «زمانی که همه چیز در حال نابودی است، گذشته به سمتت هجوم می‌آورد…؛ «و تو هم برنگشتی» درامی در ستایش زندگی و نشان دهنده نحوه تقابل انسان مدرن با گذشته، امروز و آینده خود است.»

کد خبر 846884 منبع: ایرنا برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری