Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:58:04 GMT

فرصتی ناب برای بازاندیشی در نسبت روحانیت و جامعه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۵۲۳

فرصتی ناب برای بازاندیشی در نسبت روحانیت و جامعه

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-حامد رضایی: مشارکت گسترده روحانیون در کمک رسانی به مردم سیل زده، ذهنیت بخشی از مردم را نسبت به آنان ترمیم کرد. این اتفاق مبارکی است. این اتفاق اما آن گاه مبارک تر خواهد شد که روحانیون را نسبت به جایگاهی که باید در جامعه داشته باشند و کارکردی که می‌توانند در گرایش مردم به دینداری داشته باشند آگاه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه خوب که روحانیون به این مهم توجه داشته باشند که رسالت آنها صرفاً از جنس «حرف زدن» نیست! درواقع آنها صرفاً وظیفه فرهنگی ندارند، بل یک رسالت عظیم اجتماعی نیز بر دوش می کشند. و مادامی که به رسالت اجتماعی خود عمل نکرده اند، در پروژه فرهنگی شأن هم موفقیت چندانی دشت نخواهند کرد. آنچه که زمینه را برای اقبال مردم به دغدغه‌های فرهنگی روحانیون فراهم می‌کند، کارکرد اجتماعی آنهاست. و این همان نکته حیاتی است که عمده روحانیون ما تاکنون بدان توجه چندانی نداشته اند.

اگر تجربه کمک رسانی در سیل این نکته را به روحانیون ما آموخته باشد که برای اقبال مردم به دین، قبل از تبلیغ آن، باید برادری اصحاب دین برای مردم اثبات شده باشد، انقلابی عظیم در جنس فعالیت‌های این قشر به وجود خواهد آمد. در این صورت آنها دیگر خود را صرفاً متولی منبر رفتن و سخنرانی کردن و کلاس برگزار کردن نمی‌دانند و در عوض به فعالیت‌های اجتماعی ضریب بیشتری خواهند داد.

مشکل روحانیون و اصحاب دین این است که متوجه نیستند یک پیش نیاز مهم را برای تأثیرگذاری فرهنگی در جامعه رعایت نکرده اند و آن اینکه هنوز برادری شأن را بر توده‌ها اثبات نکرده اند! و اثبات برادری بر توده‌ها جز با پیگیری و حل مسائل و مشکلات عینی، واقعی و روزمره آنها اتفاق نمی‌افتد. فی الواقع تا مردم کارکرد مثبت اصحاب دین را در زندگی روزمره خود نچشیده و لمس نکرده باشند، دل و دماغی برای گوش سپردن به نصایح و پند و اندرزهای آنان نخواهند داشت. و یا حداقل تأثیر چندانی از این نصایح نخواهند پذیرفت.

متأسفانه تاکنون عمده روحانیون ما فعالیت‌های خود را در حیطه‌های انتزاعی و خارج از مسئله‌های عینی و روزمره مردم سامان می‌دادند. گویی مشکلات مردم ربطی به آنها نداشت و وظیفه آنها صرفاً کار کردن روی «اذهان» توده‌ها و وارد کردن مفاهیمی در مغز آنان بوده و بس! انگار پله‌های بلند منابر سبب شده تا آنها نه روی زمین که در آسمان‌ها سیر کنند و خبر نداشته باشند که روی زمین چه می‌گذرد! اما شاید وقت آن رسیده است که اصحاب دین پای روی زمین بگذارند و عینی‌تر و واقعی‌تر فکر کنند و عمل کنند.

کمک رسانی روحانیون در ایام سیل خیلی خوب است. اما بهتر آن است که خدمت رسانی به جامعه به یک رویکرد دائمی تبدیل شود. این رویکرد نباید صرفاً در مقاطع خاص بحرانی مانند سیل و زلزله در دستور کار قرار بگیرد، بلکه باید روحی باشد در کالبد تمام فعالیت‌های روحانیون.

و مهمتر آن که این خدمت رسانی باید وجهی بنیادی‌تر و زیربنایی‌تر پیدا کند. به صورتی که فعالیت‌های علمی روحانیون با رویکرد حل مسائل و مشکلات عینی توده‌ها به صورت ساختاری و ریشه‌ای سامان یابد. باید تشکل‌هایی شکل بگیرد که به صورت بلندمدت و تخصصی روی این مسائل کار کنند.

فی المثل در حالی که میلیونها کارگر در ایران زندگی می‌کنند، حتی یک تشکل طلبگی که در حوزه مسائل کارگری فعالیت کند نداریم! تشکلی که هم به لحاظ علمی درباره روابط کارگر و کارفرما از دل مبانی اسلام و تجربه‌های بشری، حرف نو و کاربردی تولید کرده و بتواند الگویی کارآ از یک نظام کارگری عادلانه ترسیم کند؛ و هم اینکه بتواند به صورت واقعی مشکلات کارگران را نه صرفاً «فریاد» که «حل» کند. به طوری که اگر یک کارگر دچار مشکل شد اطمینان داشته باشد که اگر به این تشکل مراجعه کند مشکلش حل خواهد شد.

گروه‌های جهادی طلبگی زیاد داریم ولی چنین گروه‌هایی تقریباً وجود ندارد. گروه‌هایی که روی یک مسئله عینی خاص تمرکز کرده و به لحاظ علمی و عملی برای حل ریشه‌ای آن فعالیت کنند.

امید که روحانیون به این ایمان قلبی دست پیدا کنند که مادامی که در خدمت جامعه درنیامده اند، در خدمت مذهب هم نخواهند بود!

کد خبر 4596911

منبع: مهر

کلیدواژه: روحانیت سیل کمک رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ رفیعی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص فرزندآوری و اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب و شکل گیری گفتمانی در این خصوص، تاثیر مثبتی را در جامعه برجای گذاشت.

وی افزود: تعداد ولادت‌ها در استان در سال ۹۷، هشت درصد و در سال ۹۸ نیز ۱۱ درصد نسبت به قبل کاهش یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: از سال ۹۸ به بعد شیب نزولی ولادت در استان متوقف شد که نشانگر توجه مردم به سیاست‌های جوانی جمعیت است و باید اهتمام بیشتری در این خصوص از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد.

رفیعی گفت: در سال ۹۸ در شرایط کرونایی ۱۶ هزار و ۳۳۲ ولادت به وقوع پیوست و در سال ۹۹ هم ۱۵ هزار و ۱۴۶ ولادت در استان ثبت شد که این میزان ولادت، کاهش هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌داد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در استان ۱۴ هزار و ۱۵۲ مورد ولادت با کاهش ۵.۵ درصد ثبت شد، افزود: طی سال گذشته نیز ۱۳ هزار و ۹۲۳ مورد واقعه ولادت گزارش شد که کاهش یک و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های تشویقی و وقوع برخی شرایط موجب بروز این مهم شد، گفت: اقدامات خوبی در اجرای سیاست‌های فرزندآوری در استان انجام گرفت.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه کار‌های فرهنگی در قالب تشکل‌های مردم نهاد درخصوص ازدواج و فرزندآوری انجام می‌شود، افزود: فعالیت خیریه‌های استانی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

رفیعی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید با نگاه حمایتی، تسهیلگر فعالیت‌های تشکل‌های مردمی در این حوزه باشند، ادامه داد: به منظور پیشگیری از سقط جنین در استان، کارگروهی تشکیل شد که برنامه‌های آن به صورت جدی در کنار اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این کارگروه با اقدامات سلبی و به صورت جدی با تمامی مراکز و افرادی که به صورت غیرقانونی در این حوزه فعالیت دارند، برخورد می‌کند، خاطر نشان کرد: مقامات قضائی استان نیز پشتیبانی لازم را دارند که امیدواریم با مجموعه این اقدامات، توقف شیب نزولی جمعیت و افزایش نرخ باروری و جایگزینی جمعیت را در استان شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
  • همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • کارگر قشری تاثیرگذار در رشد وشکوفایی اقتصاد درکشور
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم