Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@15:51:29 GMT

گفت وگو|تشریح جزئیات مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۶۸۸

گفت وگو|تشریح جزئیات مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس جزئیاتی از استانی شدن انتخابات مجلس را تشریح کرد. ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در توضیح جزئیاتی از مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات پارلمان، گفت: در نظام اکثریتی که در حال حاضر نیز اجرا می‌شود، گروه‌ها، احزاب و جبهه‌ها و یا ائتلاف چند حزب و یا حتی مستقلین، رأی‌شان در کل، درصدش از کل آراء مشخص می‌شود و به همین تعداد نیز نماینده وارد مجلس می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین شرایط تجمیع آرای نامزدهای مجلس به صورت استانیتعیین شرایط تجمیع آرای نامزدهای مجلس به صورت استانیابطحی: استانی شدن انتخابات مجلس موجب کاهش مشارکت مردم می‌شودیک نماینده مجلس: استانی شدن انتخابات باعث فراموشی شهرهای کوچک می‌شود

وی همچنین به جزئیاتی از مدل نظام اکثریتی انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدل به عنوان مثال، در تهران، گروهی 42 درصد و گروهی دیگر نیز 38 درصد کل آراء را برای ورود به مجلس کسب می‌کند و آن گروه، 30 کرسی را کسب می‌کند، این یعنی 2 و نیم میلیون نفر از مردم در مجلس کرسی ندارند، بنابراین نظام اکثریتی این مشکل را دارد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به مدل نظام اکثریتی انتخابات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، در این مدل که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده، در استان تهران، 5 میلیون رأی و 35 کرسی داریم، مثلا یک گروهی، 47 درصد آراء را کسب می‌کند که این 47 درصد، ضربدر 35 کرسی، 14 کرسی می‌شود که این تعداد، به این گروه تعلق می‌گیرد.

کولیوند ادامه داد: مثلا گروه‌های دیگر 37 درصد آراء را کسب کرده‌اند که ضربدر 35 کرسی، به عبارتی 11 کرسی را شامل می‌شود که طبق نظام تناسبی، همه گروه‌ها در مجلس کرسی خواهند داشت و درصد کل آرای احزاب برای ورود به مجلس مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در نظام انتخابات تناسبی، حزب و یا گروه، کاندیدایی که بالاترین رأی را داشته باشد، وارد مجلس می‌کند، تصریح کرد: حُسن نظام تناسبی این است که کاندیدایی که وارد مجلس می‌شود، هم رأی لیستی و هم رأی فردی را دارد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: مثلا نماینده‌ای در لیستی، 600 هزار رأی و در انفرادی، 150 هزار رأی کسب که در مجموع 750 هزار رأی می شود، درصد این میزان از کل آراء در لیست نفر چهارم و یا پنجم است که به ترتیب بالاترین رأی، کاندیدای مورد نظر خود را وارد مجلس می‌کند.

کولیوند با تأکید بر اینکه طبق نظام انتخاباتی تناسبی، کاندیداها برای ورود به مجلس باید حداکثر رأی را داشته باشند، گفت: در این نظام، حوزه‌های انتخابیه با خودشان رقابت می‌کنند و با لیست استان و یا مرکز استان رقابت نمی‌کنند، در انتخابات تناسبی، گروه یا فردی که بالاترین نسبت رأی را داشته باشد، وارد مجلس می‌شود.

وی همچنین به مدل دیگری از نظام انتخاباتی به اشاره کرد و افزود: در این مدل که به نظام تناسبی_ اکثریتی معروف است، در کشور آلمان اجرا می‌شود؛ در این نظام آنهایی که با حزب وارد می‌شوند، ورودشان به مجلس تناسبی در نظر گرفته می‌شود؛ البته جاهایی هم وجود دارد که تک کرسی هستند و آنها را به شکل تک‌کرسی در نظر می‌گیرند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مدل نظام انتخاباتی تناسبی_اکثریتی را برای انتخابات مجلس پیشنهاد دادیم که مورد قبول قرار نگرفت؛ اگر شورای نگهبان اصل حوزه‌های انتخابیه را طبق اصل 64 قانون اساسی که گفته محدوده‌های حوزه‌های انتخابیه باید توسط قانون تعیین شود را، قبول کند و حوزه‌های فرعی و اصلی را بپذیرد، وارد جزئیات نظام انتخابات تناسبی می‌شویم.

انتهای پیام/

R1011202/P31462/S1,15/CT1 واژه های کاربردی مرتبط محمدجواد کولیوند نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و نیز طرح کاهش درصد مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی در مجلس اظهار کرد: مجلس سقفی را برای انواع معافیت شرکت‌ها در نظر گرفته بود فارغ از اینکه این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؛ در آن زمان روشن نبود که این طرح شامل چه شرکت‌هایی خواهد بود و چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؛ نگاه مجلس هم این بود که این شرکت‌ها بسیار سودآور و بزرگی هستند و سقف معافیت آنها می‌تواند به دولت در شرایط فعلی کمک کرده و مجموع معافیت‌های دولت را بالا ببرد.

وی افزود: متأسفانه برخی مشوق‌هایی که در قوانین مختلف از جمله قانون بازار سرمایه یا قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بورسی و به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده بود مورد اصابت بند قانون بودجه قرار گرفت و باعث شد عملاً آنها متضرر شوند از آن جهت که سرمایه‌های مردم می‌توانست به حساب‌های بانکی بورسی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شود یعنی دقیقاً همان کار بانک‌ها را در اوراق، سهام و… انجام می‌داد اما این سقف عملاً به سپرده گذاران خورد به جای صاحبان سرمایه برخورد می‌کرد و خلاف نظر اولیه قانونگذار در قانون بودجه بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی این قانون توسط کمیسیون مربوطه آورده شد و یک فوریت آن تصویب شد؛ امیدواریم بتوانیم در هفته آینده این طرح را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم و در همین مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که عملاً مانع سرمایه گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شود.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کم کند، خاطر نشان کرد: مجلس این موضوع را در ایام بررسی بودجه پیشنهاد داده بود اما دولت موافقت نکرد تا اینکه امسال دولت خود طرح مذکور را در قالب جداول آورده و پیشنهاد داده است و چون نمی‌شد در قالب جداول حکم اضافه شود، یک بند دیگر به این طرح اضافه شد بنابراین مجلس با کاهش ۵ درصدی مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد موافقت کرد.

کد خبر 746850

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • اطلاعیه شماره ۵ هیات استانی بررسی مرحله دوم انتخابات
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • مصوبه مهم مجلس درباره تبلیغ خرید و فروش سلاح