Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@13:44:22 GMT

ثبت بهترین تراز تجاری کشور در ۵۰ سال اخیر

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۷۴۸

ثبت بهترین تراز تجاری کشور در ۵۰ سال اخیر

با انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در سال ۹۷ از سوی گمرک کشورمان، مشخص شد که تراز تجاری کشور با ثبت رقم مثبت ۱.۷ میلیارد دلار، بهترین رقم تراز تجاری کشور در طول ۵۰ سال اخیر را ثبت کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان،صادرات ایران در سال ۹۷ با افت ۵ درصدی مواجه شده که در این بین صادرات میعانات گازی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 براساس گزارش گمرک، در مجموع کل صادرات در سال ۹۷ به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بود در حالی که این عدد در سال ۹۶، ۴۶ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار بود، بنابراین میزان صادرات کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با افت ۶۹/۵ درصدی مواجه شده است. براساس این گزارش، واردات کشور با افت ۲۲ درصدی به ۴۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافت تا نقش پررنگی در مثبت شدن تراز تجاری کشور داشته باشد.

هرچند این افت را باید ناشی ازتحریم و جهش نرخ ارز دانست که البته با کاهش واردات فرصتی برای تولید داخل فراهم آورده است. همچنین چین در سال گذشته نخستین بازار صادراتی ایران بود و ۹.۲ میلیارد دلار از صادرات کشورمان به مقصد این کشور شرقی صورت گرفت که رشد ۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد. در این میان، رشد صادرات به عراق قابل توجه است. این کشور به عنوان دومین مقصد صادرات کالا‌های ایرانی با رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال ۹۶، پذیرای ۸.۹ میلیارد دلار کالای ایرانی بوده است. شایان ذکر است که عراق در سال جدید قرار است نقش مهمی در نقل و انتقالات ارزی کشور ایفا کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گمرک تراز تجاری صادرات تحریم های ایران واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پیش بینی می شود در نمایشگاه توانمدی های صادراتی ایران امسال بیش از یک میلیارد دلار قرار داد تجاری منجر به صادرات امضا شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارس خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران  اظهار داشت: روز جمعه هفتم اردیبهست دومین اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا و روز شنبه هشتم اردیبهشت ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی با حضور مقامات عالی رتبه کشورمان و مقامات کشورهای مختلف  در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز می شود.

وی افزود: 80 کشور در نمایشگاه نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که 40 کشور با مقامات عالی رتبه در کنار فعالان اقتصادی در این نمایشگاه شرکت دارند. 

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
وی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: در این نمایشگاه 25 کشور اروپایی نیز حضور خواهند یافت که 12 کشور از اروپای شرقی هستند.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از 2 هزار بازرگان خارجی از این نمایشگاه بازدید کنند.وی گفت: عربستان نیز به همراه هیئتی عالی رتبه با حضور یکی از معاون زیر در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

 وی بیان داشت : در نمایشگاه سال گذشته در نتیجه قراردادهای تجار ایرانی و خارجی در این نمایشگاه در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات تحقق یافت که در سال جاری با توجه به حجم گسترده تجار در سال جاری پیش بینی می شود بیش از یک میلیارد دلار صادرات را منجر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد