Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@12:29:19 GMT

جان بخشی به طبیعت خراسان رضوی؛ وجه دیگر بارشهای سیل زا

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۹۰۸

جان بخشی به طبیعت خراسان رضوی؛ وجه دیگر بارشهای سیل زا

استان خراسان رضوی با دارا بودن بیش از دهها منطقه حفاظت شده، شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش و شمار انبوهی از گونه های جانوری و گیاهی از تنوع زیستی بالا و ارزش ژنتیکی فراوانی برخوردار است.
پارک ملی تندوره، اثر ملی - طبیعی دریاچه بزنگان و پناهگاه حیات وحش شیر احمد سه منطقه برجسته به لحاظ تنوع زیستی و جذابیت گردشگری در استان خراسان رضوی محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مناطق حفاظت شده هزارمسجد، حیدریه، سلامی در خواف، خواجه، ارس، باغ کشمیر، در بادام و قرچقه از دیگر مناطق خراسان رضوی هستند که از طبیعت بکر و دست نخورده ای برخوردارند.
وجود گونه های جانوری مختلف و متنوع در این مناطق بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و از این منظر خراسان رضوی دارای ظرفیتهای بسیار فراوانی است. 18 سال خشکسالی همه این مواهب را تحت تاثیر خود قرار داده بود و کم آبی و بی آبی موجب ورود خیرین به این ماجرا و راه اندازی پویشهایی مانند نذر آب و نذر علوفه برای جانداران مناطق تحت حفاظت شده بود اما امسال بارش نعمت الهی از تلخیهای خشکسالی و کم آبی کاست.

* تقویت پوشش گیاهی مناطق تحت حفاظت
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بارشهای اخیر موجب تقویت پوشش گیاهی مناطق مختلف تحت حفاظت در این استان شد.
سرهنگ ابوالفضل شعبانی افزود: تاکنون گزارشی از تلفات گونه های جانوری بر اثر بارندگی و سیل در مناطق تحت حفاظت این استان دریافت نشده است.
وی ادامه داد: گرچه هنوز خسارتهای وارد شده به مناطق حفاظت شده جمع بندی نشده است اما بیشترین خسارت مربوط به جاده های دسترسی به این مناطق بوده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بارندگی در تمام مناطق تحت حفاظت از جمله منطقه حومه بزنگان موجب پرآب شدن چشمه ها، آبشخورها و گودالهای آب شده است و می توان گفت که بارندگیهای اخیر نعمات فراوانی برای مناطق تحت حفاظت داشته است.

* آبی دوباره در دل بزنگان رنج دیده
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: بارندگیهای اخیر موجب جان بخشی دوباره به 'دریاچه بزنگان' تنها اثر ملی طبیعی در این استان و افزایش سطح آب آن شده است.
جواد دامن پاک با بیان این که وضعیت دریاچه بزنگان تا پیش از بارشهای بهاری امسال بسیار نگران کننده و همراه با دغدغه فراوان بود افزود: بارندگی روزهای اخیر به قدری موجب بهبود وضعیت دریاچه بزنگان شده که سطح آب آن 35 سانتیمتر نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی به فقدان امکان اندازه گیری میزان افزایش دبی آب ورودی به دریاچه بزنگان اشاره و بیان کرد: بالا آمدن سطح آب و نیز افزایش پوشش گیاهی حومه دریاچه اتفاقات خوشایند و دلگرم کننده ای است که در این اثر طبیعی قابل مشاهده است.
او اضافه کرد: بر این اساس امسال بزنگان از وضعیت با ثباتی برخوردار خواهد بود و به معنای واقعی می توان گفت این دریاچه با بارشهای اخیر جان گرفته است.

* فراوانی آب مساوی با افزایش جمعیت گونه ها
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به تاثیر بارندگیهای اخیر بر دیگر مناطق محیط زیست خراسان رضوی هم اشاره و بیان کرد: امسال وضعیت بارش در کل استان بسیار خوب بود و همه مناطق از نظر پوشش گیاهی و پرآب شدن چشمه ها و آبگیرها وضعیت مناسبی دارند.
دامن پاک افزود: در شهرستانهای جنوبی خراسان رضوی مانند گناباد و بجستان هر سال با مشکلات ناشی از خشکی مناطق و از جمله بی آبی وحوش مواجه بودیم اما به نظر می رسد امسال این مشکل رفع شده است.
وی ادامه داد: بارندگیهای خوب اخیر میزان تهدید کانونهای گرد و غبار را کاهش داده است زیرا افزایش پوشش گیاهی امکان گرد و غبار را کم می کند.
او اضافه کرد: بهبود پوشش گیاهی و آب فراوان موجب افزایش جمعیت گونه های مختلف نیز خواهد شد زیرا در ترسالی گونه ها با وجود غذای بیشتر تمایل بیشتری به ازدیاد نسل دارند.

* رتبه اول کشور در تعداد مناطق تحت حفاظت
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی هم با بیان این که این استان دارای 41 منطقه تحت حفاظت است گفت: وسعت این مناطق معادل دو و نیم میلیون هکتار است که از این منظر و به لحاظ تعداد مناطق زیستی تحت حفاظت این استان رتبه اول کشور را داراست.
تورج همتی تنوع بالای زیستی در خطه خراسان رضوی را ناشی از تنوع زیستگاههای آن دانست و افزود: ادامه رشته کوه البرز در این استان، وجود قله بینالود، دشت سرخس، همجواری با صحرای قره قوم ترکمنستان، نزدیکی با رودخانه هریرود و مجاورت با کویر مرکزی ایران از جمله شرایط جغرافیایی و زیستگاهی متنوعی است که این استان را جزء استانهای برتر کشور در زمینه تنوع زیستی قرارداده است.
وی با اشاره به فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی( ICUC) اظهار کرد: از میان مجموع مهره داران کشور ایران تعداد 74 مهره دار در این فهرست و در رده های مختلف خطر انقراض قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: از مجموع گونه های جانوری استان نیز تعداد 33 گونه در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارد که خوشبختانه امسال با بارندگیهای صورت گرفته وضعیت زیستی این گونه های جانوری بهتر شده است.
همتی افزود: آهو شاخص گونه های جانوری استان خراسان رضوی است و هم اکنون طبق سرشماریها افزون بر دو هزار و 500 راس آهو در خراسان رضوی وجود دارد ضمن این که کل و بز و قوچ و میش نیز در استان زیست دارند که بارندگیها شرایط زیستی این گونه ها را هم ارتقا داده است.
وی ادامه داد: 20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی معادل دو میلیون و 500 هزار هکتار زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و همه این مساحت با بارندگیهای خوب امسال سبزپوش شده است.
خراسان رضوی دارای 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.
1922/7496
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 ترکمنستان خراسان رضوی سیل شیر طبیعت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال

آفتاب‌‌نیوز :

حسین معصوم‌زاده گفته است که ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در پاسگاه محیط‌بانی برندق با نصب یک دستگاه دوربین تله‌ای موفق شدند که تصویر این پلنگ را در زون امن منطقه حفاظت شده آق داغ ثبت کنند.

او این پلنگ را از گونه‌های در معرض خطر انقراض محسوب کرده و افزوده است این پنجمین پلنگ مشاهده شده در شهرستان خلخال است که تصویر آن به وضوح ثبت و ضبط شده است.

معصوم زاده غذای این گونه پلنگ را بز، گراز، خرگوش و کبک اعلام کرده است و از مردم خواسته که از شکار حیواناتی که در چرخه غذایی این پلنگ قرار دارند، خوداری کنند. منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توفان، باران و مه جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • ورود سامانه بارشی پرفشار به خراسان رضوی
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • باران های سیل‌زا در راه خراسان رضوی
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • باد و توفان سبزوار را درنوردید
  • این حیوان عجیب تلف شده چیست؟ (+عکس)
  • ادای احترام کادر نیروی انتظامی نیشابور به مقام شهدا همزمان با بهار قرآن و بهار طبیعت + تصاویر
  • فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال