Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ تابستان سال 96 پس از مدت‌ها تلاش برای روند ادغام دو اتحادیه‌ قرآنی مؤسسات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و سپس تشکیل «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» با نمایندگانی از سوی دو اتحادیه و دیگر نهاد‌های قرآنی چون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..، بالاخره امر ادغام از استان‌های ایلام و کردستان(در هر استان دو اتحادیه مؤسسات قرآنی فعال بود) آغاز شد و سرانجام به ادغام اتحادیه‌های تهران ختم شد.
ادغام در استان‌ها به امید روزی که اتحادیه واحد کشوری شکل گیرد، با تشکیل مجمع عمومی و نظارت هیئت‌ ناظر از اتحادیه‌های کشوری و دعوت از مؤسسات قرآنی دارای مجوز از هر دو دستگاه(سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تشکیل شد. اما هرچه به مرحله وحدت در اتحادیه‌های کشوری نزدیک می‌شدیم، این امر با کندی رخ می‌داد.
موضوعی که به اذعان حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌ها در نیمه اسفندماه 97، مصوبه قطعی دارد، مصوبه‌ای که با خروجی بیش از 22 جلسه این شورا با ساعت‌ها بحث و تبادل نظر رخ داده است.
این خرد‌ترین مطالبه مؤسسات قرآنی است که به صورت خودجوش به این عرصه پا نهاده‌اند، تشکل‌های قرآنی که اتحادیه‌ها به عنوان نمایندگانی از این مراکز در سطح استان‌ها پیگیر خواسته‌های آنها در سطح استان و کشور، همچنین تأمین اعتبار هر چند اندک برای آنها هستند. اما حال پس از مدت‌ها و شاید تشکیل بیش از 10 جلسه مشترک مدیران‌عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها درباره جامه عمل پوشاندن به وعده‌های داده شده و تشکیل اتحادیه واحد کشوری، اما هر بار به بهانه جدیدی این موضوع به تعویق می‌افتد.
پس از تشکیل کمیته منتخب مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و پیگیری آنها، سرانجام پس از حدود یک‌سال، مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری در آذرماه سال 97 به صورت کاملا قانونی و با حضور نزدیک به 290 نفر در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.
این در حالی است که ماه‌ها پیش از این جریان، «اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور» خروج خود را از ادغام اعلام کرد در صورتی که اتحادیه تشکل‌های قرآنی به عنوان یکی از طرف‌های ادغام، همیشه حاضر و مصوبات جلسات متعدد را امضا کرده بود، اما به دلایلی که بیشتر به نظر می‌آید بر سر جریان وجود اعتبارات و مسائل مالی باشد، تشکیل اتحادیه واحد را زیر سؤال بردند.
با این اوصاف، مجمع عمومی اتحادیه کشوری به منظور شکل‌گیری وحدت در اتحادیه قرآنی کشور در ماه پایانی پاییز تشکیل شد و خروجی این جلسه انتخاب ۱۵ نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و پنج نفر به عنوان علی‌البدل و سه نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت بازرسی و دو نفر به عنوان علی‌البدل این هیئت انتخاب شدند، افرادی که در میان آنها هشت نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری و از چهره‌های برجسته قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی و رحیم قربانی بودند. همچنین وسعت جغرافیایی از ویژگی‌های دیگر این هیئت مدیره محسوب می‌شود.
تشکیل این اتحادیه آغازی برای یکپارچگی و همدلی بیش از پیش بین مؤسسات قرآنی سراسر کشور و زدن مهر پایانی بر دودستگی‌ تشکل‌های قرآنی بود.

توقف فعالیت دو اتحادیه سابق کشوری از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، همچنین تعیین کمیته ۱۳ نفره برای بررسی پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری با وجود تصویب کلیات آن از جمله مطالباتی بود که نمایندگان مؤسسات قرآنی حاضر در مجمع عمومی خواستار آن شدند.
این امر موجب شد طی همین جلسه مجمع عمومی، مدیرعامل، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور به صورت داوطلبانه از فعالیت خود کناره گرفت، اما کماکان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به فعالیت خود ادامه داده است. موضوعی که شورای توسعه به عنوان نهاد بالادستی در آن کوتاهی و یا کم‌کاری کرده است و با اغماض برخورد می‌کند.
پس از تشکیل جلسه هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، رحیم قربانی با اخذ بیشترین آراء به عنوان مدیرعامل، همچنین مرتضی طلایی به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. حال وظیفه این اتحادیه بود که با دستان خالی و مکانی برای اتحادیه، پیگیر مطالبات جدی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی باشد. طی فرآیند کوتاهی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور(اتحادیه مدغم) با شماره ثبتی ۴۶۵۹۳ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۱۶۳۱۷۲ در اول اسفندماه ۹۷ به ثبت رسمی رسید.
ایفای نقش نمایندگی مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت کشور، ایجاد شبکه ارتباطی و اطلاع‌رسانی مشترک مابین مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور، جذب امکانات و اعتبارات از منابع دولتی و غیر دولتی و توزیع عادلانه بین استان‌ها برای بهره‌مندی اتحادیه‌های استانی و مؤسسات قرآنی ـ مردمی براساس ضوابط آئین‌نامه‌های مصوب، حمایت از حقوق اعضا و ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای جایگاه صنفی آنها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف اتحادیه به منظور انسجام اتحاد رویه و هماهنگی در اجرای وظایف، تدوین برنامه‌ها و طرح‌های مناسب برای گسترش مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی، بررسی و مطالعه در مسائل و موضوعات مختلف مبتلابه در ساختار قرآنی کشور و توسعه فرهنگ قرآنی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مراجع ذی‌ربط، ارزیابی فعالیت‌های اتحادیه‌های استانی و ارائه راهکارهای اصلاحی از جمله وظایفی است که این اتحادیه در سند ثبتی است.
هرچند در اولویت نخست این اتحادیه، تشکیل جلسات متعدد با هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و در اختیار گرفتن فهرستی از اموال‌ها و دارایی‌های نقدی و غیر نقدی دو اتحادیه بود که در این امر در زمینه اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور رخ داد، اما از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور هنوز با اما و اگر‌هایی روبرو است.
با این اوصاف و با وجود مشکلات پیش روی مؤسسات قرآنی که به معنای واقعی کلمه خودجوش و بدون ذره‌ای چشم‌داشت به اعتبارات دولتی به این راه ورود پیدا کردند و از سوی دیگر به منظور ادای دین به قرآن و برداشتن گامی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی و مهجوریت‌زدایی قرآن در این عرصه گام برداشتن، نیازمند توجه مسئولان و همراهی و حمایت بیشتر آنها هستند تا بلکه این دوگانگی‌ها پایان یابد و مؤسسات قرآنی بدانند که برای ارائه درخواست‌ها و مطالباتشان به کدام اتحادیه مراجعه کنند. نه اینکه اعتبارات و بودجه‌ها به حساب اتحادیه تشکل‌ها واریز شود و به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی که با حضور نمایندگان مؤسسات قرآنی شکل گرفت، با دستان خالی پیگیری مطالبات آنها است، کمترین توجه شود، در صورتی که یکپارچگی و وحدت در تمام امور کشور خواسته مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بوده و هست و از سوی دیگر تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نیز به دنبال این موضوع هستند.
امید است با توجه به این زمان طولانی برای به سرانجام رسیدن اتحادیه واحد کشوری، مسئولان مربوطه به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اهتمام لازم را داشته باشد و به خواسته مدیران عامل اتحادیه‌های استانی که نمایندگان مؤسسات قرآنی سراسر کشور هستند، به زودی جامه عمل بپوشاند و حتی اعتبارات و بودجه‌هایی که قرار است به تشکل‌های مردمی اختصاص پیدا کند به اتحادیه مدغم واگذار شود تا عادلانه توزیع شود و نه اینکه شاهد تب و تاب‌های گذشته در زمینه اعتبارات و بعضا عدم تخصیص اعتبارات در برخی از استان‌ها بنا بر شفاف‌سازی حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال 96 باشیم.
هر چند طی مصوبه جلسه ۴۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، صدور مجوز مؤسسات قرآنی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مستقل و مجزا واگذار شد و مقرر شد براساس توافق حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظارت حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آیین‌نامه واحد صدور مجوز اتخاذ شد، اما با وجود اینکه در اوایل سال 98 هستیم امیدواریم با جلسات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، همچنین همت بالای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حمایت و یاری رسیدن به اتحادیه واحد در سطح کشور، فعالیت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز متوقف شود. موضوعی که نیازمند نشان دادن اقتدار شورای توسعه به عنوان بزرگترین نهاد قرآنی در کنار قدرتش برای به سرانجام رسیدن این امر است و مطالبه‌گر حق تمامی تشکل‌ها باشد و به جای این موازی‌کاری‌ها تمامی پتانسیل و ظرفیت‌ها برای ارتقای فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسات قرآنی در سراسر کشور، صرف شود و شاهد تشکیل اتحادیه به معنای واقعی برای دفاع از منافع مشترک مؤسسات، باشیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن اتحادیه مدغم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد معلم می‌شوند

رضا مراد صحرایی در کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار کرد: براساس مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، جذب نخبگان بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان انجام خواهد شد و این به معنای استخدام رسمی است.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان برای مهر ۱۴۰۳ از میان نخبگان قرآنی یعنی حافظان و قاریان قرآن که مقام دارند، دانشجو معلم استخدام می‌کند.

صحرایی گفت: نخبگان در حوزه‌های ورزشی و هنری هم می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در برنامه تربیت اوان کودکی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آن را مصوب کرده است، موضوع تربیت قرآنی یکی از برنامه‌های جدی است.

وی با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی با مسئولیت معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش، سازوکار بهره‌مندی مؤسسات قرآن از فضای مدارس کشور برای برگزاری کلاس‌های قرآن را پیدا کنند، گفت: اگر این سازوکار وجود دارد، روش اجرای آن طی یک هفته اعلام شود و اگر وجود ندارد، در مدت یک هفته ساز و کار آن مشخص شود.

صحرایی با اشاره به اینکه پول‌های قرآنی کشور باید در آموزش و پرورش هزینه شود نه در جا‌های دیگر افزود: همواره قربانی عدم توجه از سوی دستگاه‌هایی بودیم که نمی‌دانند تحول باید از آموزش و پرورش ایجاد شود، هم‌اکنون در کشور مشکل کمبود پول وجود ندارد، مسئله این است که نمی‌دانیم پول در کجا هزینه شود.

وی ادامه داد: طرح تاسیس مدارس غیردولتی قرآنی ظرف یک ماه ارائه شود و برای سال تحصیلی جدید حتی با درصدی از مدارس موجود، این کار اجرا شود. هم اکنون برخی مدارس غیردولتی در حال اجرای این کار هستند و به دلیل قرآن پایه بودن، خانواده‌ها هزینه پرداخت می‌کنند تا فرزندشان اینگونه تربیت شود.

طرح اتقان را به رتبه‌بندی مرتبط کنید

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح اتقان بیان کرد: این طرح ارتقای توانمندی قرآنی معلمان دوره ابتدایی است و باید آن را به رتبه‌بندی معلمان مرتبط کنیم و معلمی که دوره اتقان را طی نکرده است، از رتبه‌بندی محروم شود. معلمان بدون سواد قرآنی وارد آموزش و پرورش نمی‌شوند، اما ممکن است در گذر زمان به دلیل اینکه با قرآن مانوس نبودند، آن را فراموش کنند و باید در دوره‌های ضمن خدمت به آموزش قرآن توجه کرد.

صحرایی ادامه داد: برای تسری طرح اتقان به دوره متوسطه دوم بیاندیشید همچنین دوره‌های تأمین مدرسان قرآن برگزار شود؛ نیم میلیون نفر از معلمان باید در طرح مسطورا شرکت کنند که تا کنون حدود ۴۵۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مؤسسات مختلف از جمله مؤسسات قرآن نباید در کنار مدارس قد علم کنند بلکه مدرسه را تقویت کنند، نباید به مدرسه آسیب بزنیم و نگذاریم آموزش و پرورش نحیف شود

منبع: تسنیم

tags # معلم سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • این افراد معلم می‌شوند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا