Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوزان مالونی کارشناس مؤسسه بروکینگز معتقد است دولت آمریکا بدون همکاری با کشور‌هایی که بیشترین تاثیر را از این مسئله می‌بینند اقدام به اجرای سیاستی کرده است که تاثیر زیادی نخواهد داشت.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: کاخ سفید اعلام کرده است که معافیت از تحریم ها را برای کشورهای خریدار نفت از ایران تمدید نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین و هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از ماه می از قبول تحریم امریکا امتناع می کنند. این حرکت ایالات متحده به طور قابل توجهی باعث کاهش صادرات نفت ایران که منبع اصلی درآمد دولت است،می شود.
در حالی که ژاپن و کره جنوبی واردات نفت ایران را متوقف کرده یا به شدت کاهش دادند، چین و ترکیه با تصمیم آمریکا مخالفت کردند. پکن به طور خاص گفته است که تجارتش با ایران قانونی است و ایالات متحده حق دخالت در آن ندارد. ترکیه گفت که نمی تواند روابط خود را با ایران به عنوان کشور همسایه متوقف کند و واردات نفت به شدت مورد نیاز است. براساس گزارش تانکر بلومبرگ، چین در ماه مارس 613 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد، در حالی که کره جنوبی و هند به ترتیب 387 هزار و 258 هزار بشکه وارد کردند.

سوزان مالونی کارشناس مسائل ایران در مؤسسه بروکینگز واشنگتن معتقد است دولت آمریکا بدون همکاری با کشورهایی که بیشترین تاثیر را از این مسئله می‌بینند اقدام به اجرای سیاستی کرده است که تاثیر زیادی نخواهد داشت.

وی معتقد است:‌ عراق که هنوز مأمن برخی گروه‌های تروریستی است و با گذشت 16 سال از حمله آمریکا همچنان با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند به شدت نسبت به اجرای این سیاست‌ها آسیب‌پذیر است چرا که واردات گاز و برق از ایران برای اقتصاد این کشور عربی بسیار حیاتی است.

وزارت برق عراق دیروز اعلام کرده است که نمی‌تواند خرید گاز از ایران را متوقف کند.

این وزارتخانه عراقی تاکید کرده است در صورت توقف خرید گاز از ایران 4 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق این کشور خاموش خواهد شد و از طرف دیگر جایگزینی برای گاز ایران برای بغداد وجود ندارد.

عراق اعلام کرده است  نه تنها خرید گاز از ایران را متوقف نخواهد کرد بلکه تا چند ماه آینده 4 میلیون متر مکعب در روز به واردات گاز ایران به عراق اضافه خواهد شد.

مالونی ادامه داد:‌بدتر اینکه کاخ سفید پیش تر گفته بود که این معافیت‌ها را ادامه داده و کشورها را به سمت کاهش خرید نفت از ایران سوق خواهد داد اما یک دفعه اعلام کرده است که این معافیت‌ها در روز 2 می پایان خواهد یافت.

این کارشناس مسائل ایران می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت آمریکا درباره واکنش ایران به این تصمیم اخیر به اندازه کافی فکر نکرده است  چرا که ایران می‌تواند در راستای نامتعادل کردن بازار نفت در زمان پیک تقاضا در تابستان جاری اقدام کند.

ترامپ طی توئیتی گفته است که عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک در تحریم کامل نفت ایران عرضه به بازار را افزایش خواهند داد.

دو مقام امنیتی آمریکایی نیز می‌گویند شاید ایران تنگه هرمز را نبندد اما می‌تواند با ایجاد اخلال در صادرات نفت عراق و یا حمله سایبری به تاسیسات نفتی عربستان، امارات، قطر و حتی آمریکا و یا به شرکت‌های نفتی اروپایی قیمت نفت را در تابستان جاری به شدت افزایش دهد.

پیش‌تر نیز در سال 2012 شاهد حملات مشابهی به تاسیسات نفتی عربستان و قطر از سوی طرفی ناشناس بودیم که از سوی وزیر دفاع وقت آمریکا سنگین‌ترین حمله به بخش خصوصی در تاریخ توصیف شده است.

در اوایل روز دوشنبه قیمت نفت سه درصد افزایش یافت.

ترامپ در توئیت خود مدعی شده که ایران به توصیه‌های اشتباه جان کری و تمام افرادی که در شکل‌گیری توافق بد هسته‌ای با ایران برای آمریکا نقش داشته‌اند، گوش داده است.

در واکنش به این تصمیم آمریکا کره جنوبی اعلام کرده است که همچنان مصر به دریافت معافیت از تحریم‌هاست و به مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داد.

هند نیز تاکید کرده است خرید نفت از ایران نباید متوقف گردد و این کشور در حال ارزیابی پیامدهای تصمیم  جدید آمریکا بوده و دهلی‌نو در زمان مناسب بیانیه‌ای درباره عدم صدور معافیت از تحریم‌های ایران برای این کشور از سوی واشنگتن صادر خواهد کرد.

چین نیز در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا گفته است همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بوده‌ایم.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که همکاری دو جانبه چین با ایران مطابق قوانین بین‌المللی است و ناقض این قوانین نبوده است.


سرانجام این حرکت به این معنی است که قیمت نفت خام جهانی، 3.33 درصدی به 74.37 دلار در روز دوشنبه رسید که بالاترین سطح آن از اول نوامبر سال 2018 است. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، تهدید کرد که تنگه هرمز از لحاظ استراتژیک مهم است. اگر تهران از استفاده از آن ممنوع شود، تنگه را خواهند بست.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DXh برچسب ها: نفت ، تحریم ، امریکا ، چین ، هند ، ترکیه

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نفت تحریم امریکا چین هند ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام‌آباد: قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم

 مصدق ملک وزیر نفت پاکستان امروز دوشنبه طی گفتگو با خبرنگاران حوزه انرژی در اسلام‌آباد اعلام کرد که پاکستان به زودی کار روی پروژه گاز ایران را آغاز می‌کند.

وی اظهار داشت که دولت موقت پاکستان اقدام برای ارائه درخواست رسمی به آمریکا جهت دریافت معافیت تحریمی ایران را به تعویق انداخته بود، اما دولت فعلی این موضوع را با قدرت دنبال می‌کند.

مصدق ملک افزود: پاکستان قاطعانه پرونده معافیت تحریمی را پیگیری کرده و از آمریکا می‌خواهد که این مطالبه اسلام‌آباد را بپذیرد.

وی گفت که پاکستان به زودی کار روی خط لوله انتقال گاز از ایران را آغاز می‌کند و تلاش خواهد کرد که با راهکار‌های سیاسی و فنی از سد تحریم‌های آمریکا عبور کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقام آمریکایی علیه همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی، اعلام کرد: اسلام‌آباد نیازی به مشورت دیگران یا معافیت تحریمی ندارد و ما متعهد به انجام پروژه مهم انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان هستیم.

ممتاز زهرا تاکید کرد: تصمیم اخیر دولت پاکستان برای پیشبرد خط لوله گاز و احداث آن در محدوده خاک پاکستان یک تصمیم مستقل و آزاد است و این عملیات در خاک پاکستان به زودی اجرا خواهد شد.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقام‌های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: اسلام آباد باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی. پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

دوازدهم مرداد ماه گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد: گفتگو‌های مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان داشته و معتقد که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آمریکا: از ادامه اجرای خط لوله انتقال گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • ضرورت اصلاحات مالیاتی لازم در جهت تقویت تولید/ چگونه سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد جذب می‌شود؟
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم می‌کند
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند
  • وزیر نفت پاکستان : قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم
  • اسلام‌آباد: قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم