Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@20:44:40 GMT

راههاي درمان دندان درد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۹۰۰۵

راههاي درمان دندان درد

خبرگزاري آريا -

شايع ترين علت دندان درد پوسيدگي دندان است
دندان درد يکي از شايع ترين مشکلات دنداني در تمام دنياست. مهم ترين دليل مراجعه افراد به دندانپزشکان نيز همين مشکل است.
شايعترين علت دندان درد و يا درد در ناحيه ي فک و صورت، پوسيدگي دندان است. هنگامي که يک سوراخ در دندان ايجاد مي شود، اين حفره مي تواند منجر به التهاب در عصب و يا رگ هاي خوني در مرکز دندان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(التهاب مغز دندان)
درد هاي کوتاه و شديد معمولا در واکنش به غذاها و يا نوشيدني هاي سرد، گرم و يا شيرين رخ مي دهند. اگر دندان درد بيش از 3 دقيقه طول کشيد احتمال اينکه دندان در حال مرگ باشد وجود دارد.
امروزه با پيشرفتهايي که در رشته دندانپزشکي بوجود آمده راههاي جديدي براي درمان دندان‌درد پيدا شده است. بگونه‌اي که در اغلب موارد کشيدن دندان دردناک ضرورت ندارد.
در صورت بروز هر گونه دردي در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنيد. بسياري از درد‌ها ممکن است با گذشت زمان از بين نروند و حتي بد‌تر شوند.
بهتر است دندانپزشک خود را ملاقات کنيد: در صورتي که درد دندان بيش از چند روز ادامه داشت، علائمي مانند تورم، عفونت، افزايش درد به هنگام جويدن، لثه‌هاي قرمز، مشکل در تنفس و يا بلع و تب به همراه درد مشاهده شد.

دندان درد يکي از شايع ترين مشکلات دنداني در تمام دنياست
علل بروز دندان درد :
- پوسيدگي دندان: شايع ترين علت دندان درد پوسيدگي دندان است.
- بيماري لثه باعث قرمزي، ورم و خونريزي لثه مي شود. اما بيماري پيشرفته لثه اي باعث درد دندان، حتي در دندان هاي سالم هم مي شود.
- افتادن از بلندي و يا تصادفات رانندگي، حوادث باعث ترک برداشتن يا شکستگي دندان مي شود که شما يا متوجه آن مي شويد و يا نمي شويد.در اين حوادث وقتي که خط ترک خوردگي دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شديدي در دندان مي شود.
- چرک کردن سينوس ها (سينوزيت)، فشار ناشي از سينوس ها باعث بروز درد در دندان هاي بالايي و عقب فک به علت نزديکي سينوس ها به اين دندان ها مي شود.
- وقتي که دندان ها مرتب نيستند ، روي دندان ها فشار و نيروي ناجوري وارد مي شود و در نتيجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد مي گردد.
- دندان عقل نهفته نيز باعث درد دندان مي شود. وقتي دندان عقل، جاي کافي در فک نداشته باشد باعث بروز درد مي شود. همچنين موقع بيرون آمدن، روي دندان کناري فشار وارد مي کند و باعث درد مي شود.
- دندان قروچه و به هم ساييدن دندان ها نيز باعث وارد آمدن فشار زيادي روي بافت نگهدارنده دندان ها و در نتيجه بروز درد در دندان و حتي در مفاصل و عضلات فک صورت مي شود.

امروزه با پيشرفت در دندانپزشکي راههاي جديدي براي درمان دندان‌درد پيدا شده است
چگونه از ايجاد دندان درد پيشگيري کنيم؟
بهترين راه براي جلوگيري از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است. سعي کنيد با کم کردن مصرف خوراکي ها و نوشيدني هاي شيرين از ميزان پوسيدگي و سوراخ شدن دندان هايتان جلوگيري کنيد. اين گونه مواد خوراکي را به صورت گاه به گاه و در هنگام وعده هاي غذايي مصرف کنيد.
سعي کنيد بيش از سه وعده ي غذايي و دو ميان وعده نداشته باشيد.
هر روز دو بار با استفاده از خمير دنداني که حداقل 0.00135 بخش فلورايد داشته باشد مسواک بزنيد. براي بهره مندي بيشتر از فوايد فلورايد، بعد از مسواک محتويات دهانتان را فقط تف کنيد و ديگر دهانتان را با آب نشوييد. بين دندان هايتان را با توجه به توصيه ي دندانپزشکتان، با استفاده از برس هاي بين دنداني و يا نخ دندان تميز کنيد.
به طور منظم به دندانپزشک مراجعه فرماييد. به اين ترتيب مشکلات دهان و دندان شما زودتر تشخيص داده مي شود و درمان ساده تر خواهد بود.

بهترين راه براي جلوگيري از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است
داروهاي موثر در کاهش درد دندان
استامينوفن براي دندان درد: پس از کشيدن دندان و به ويژه دندان هاي عقل که در فک پائين قرار دارند بهترين دارو براي کنترل درد استفاده از استامينوفن است.
ايبوپروفن براي دندان درد: ايبوپروفن يک مسکن دندان درد است که در دو دوز 200 و 400 ميلي گرم در داروخانه ها وجود داررد. البته کساني که دچار خونريزي يا مشکلات قلبي هستند نمي توانند از قرص ايبوپروفن استفاده کنند.
ژلوفن براي درمان دندان درد: ژلوفن (Gelofen) از مسکن هاي غيرکورتوني و از خانواده ايبوپروفن مي باشد. از اين تسکين دهنده درد در موارد بسيار استفاده مي شود.
نوافن و ساير داروهاي ترکيبي براي دندان درد: نوافن يک قرص دندان درد قوي است و ترکيبي از ايبوپروفن، استامينوفن و کافئين مي باشد. هر چند داروهاي ترکيبي در تسکين دندان درد موثر است، ولي در مصرف آن ها بايد احتياط بيشتري نشان داد. چون احتمال آلرژي يا عوارض ناخواسته با افزايش تعداد ترکيب هاي دارو افزايش مي يابد.
مفناميک اسيد براي درد دندان: مفناميک اسيد به دسته اي از داروها تعلق دارد که داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي نام دارند. اين دارو براي تسکين دردهايي مانند دندان درد، دردهاي عضلاني، دردهاي ناشي از قاعدگي، سردرد و... مصرف مي شود و تنها درد و التهاب را کاهش مي دهد و تاثيري در درمان بيماري ندارد.
ديکلوفناک براي دندان درد: ديکلوفناک صورت قرص يا شياف به عنوان ضددرد براي تسکين درد دندان مي توانند استفاده شوند.

اگر شما دندان درد داريد قبل از اينکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنيد
چند درمان خانگي تسکين دندان درد:
هيچ‌کدام از درمان‌هاي خانگي درد را براي هميشه تسکين نمي‌دهند و استفاده از برخي از آنها نيز با خطراتي همراه است. در هر حال اين درمان‌هاي طبيعي مي‌توانند درد را تا رسيدن شما به پزشک تخفيف دهند.
روغن يا تکه‌هاي ميخک:
ميخک درمان سنتي براي بي‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکيب شيمايي اصلي ميخک) يک بي‌حس کننده‌ي طبيعي است. يک يا دو قطره از روغن ميخک را روي پنبه بريزيد و روي دنداني که درد مي‌کند بگذاريد. در شرايط حاد مي‌توانيد از ميخک پودر‌شده يا تکه‌هاي پودر نشده‌‌ي ميخک هم استفاده کنيد. ميخک را کمي بجويد تا روغنش بيرون بيايد و حداکثر تا نيم ساعت روي دنداني که درد مي‌کند نگاه داريد تا درد فروکش کند.
نمک و فلفل سياه:
به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زماني که يک دندان بي نهايت حساس و دردناک مي شود مي تواند بسيار عالي و موثر باشد، زيرا هر دو مواد تشکيل دهنده اين مخلوط داراي خواص آنتي باکتريال، ضد التهابي و کاهش دهنده درد مي باشند.
مقادير مساوي نمک و فلفل سياه را با چند قطره آب مخلوط کنيد تا خميري حاصل شود. اين خمير را بطور مستقيم روي دندان عفوني يا دردناک قرار داده و اجازه دهيد براي چند دقيقه بماند.
سير:
استفاده از سير مي توان کمک بسيار زيادي به درمان دندان درد کند زيرا داراي خواص دارويي آنتي بيوتک و ديگر است که مي تواند سبب کاهش زياد از درد شود. مخلوط يک حبه سير خرد شده يا پودر سير با مقداري نمک و سپس بر روي دنداني که درد مي کند قرار دهيد
يخ :
يخ مي تواند به درمان دندان درد با بي حس کردن عصب کمک کند . قرار دادن مقداري يخ در يک پارچه نازک و سپس قرار دادن آن بر روي دندان آسيب ديده به مدت چند دقيقه به طوري که يخ با لثه کاملا تماس پيدا کند

در صورت بروز هر گونه دردي در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنيد
درمان هاي پزشکي دندان درد:
اگر شما دندان درد داريد قبل از اينکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنيد.
دندانپزشک دهان شما را بررسي خواهد کرد و احتمالا با عکس برداري متوجه وجود آبسه، حفره‌ها، لثه‌هاي متورم، دندان ترک خورده و سايش‌ها خواهند شد، اين‌ها تنها علائم شايع دندان درد هستند، البته همگي بستگي به تشخيص دندانپزشک دارند.
آبسه ي دندان، در صورتي که بتوان دندان را نگه داشت، به درمان کانال ريشه ي دندان نياز دارد و در غير اين صورت دندان بايد کشيده شود.
زماني که ميناي دندان توسط باکتري‌ها و عوامل ديگر مانند اسيديته و سايش بيش از حد نابود شده باشد پوسيدگي رخ داده است و ممکن است در دندان شما حفره ايجاد شده باشد زماني که حفره‌ها ايجاد مي‌شوند ريشه دندان را تحريک مي‌کنند و درد شديد و شديد‌تر مي‌شود. در اين صورت دندانپزشک توصيه مي‌کند دندان را پر کند. قبل از پر کردن، در ابتدا قسمت پوسيده شده را برداشته و پاکسازي مي‌کنند.
گاهي اوقات دندان دردناک را بايد کشيد (خارج کرد) در صورتي که آسيب ديده و/يا به شدت عفونت کرده باشد. اين مسئله معمولاً در کودکان کم سن و سالي که دندان‌هاي شيري دارند ايجاد مشکل نمي‌کند، زيرا نهايتاً دندان‌هاي دائمي درخواهند آمد و جاي خالي را پر مي‌کنند. در بزرگسالي، اين کار خيلي جدي‌تر است، اگرچه، تاج‌ها، روکش‌ها، دندان‌هاي مصنوعي و ايمپلنت‌ها بقدري پيشرفت کرده‌اند که اکثر مردم هرگز تفاوتي را متوجه نخواهند شد (بجز اين که ديگر دردي وجود نخواهد داشت!).
برخي دندان‌ها (همچون دندان‌هاي عقل) براي جويدن ضروري نيستند و همچنين از لحاظ زيبايي شناختي نيز اهميتي ندارند، پس اين دندان‌ها را مي‌توان بدون نگراني خاصي کشيد؛ هرچند، بايد تمام تلاش خود را بکار بگيريد تا دندان‌هاي جلويي خود را حفظ کنيد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۹۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایعترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود؛ لذا بهره گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

شعار‌های روز‌های اول تا سوم این پویش عبارتند از: ۱۷ اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» وروز ۱۹ اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان».

«پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی و رفع 132 تعدی به حریم راههای گلستان انجام شد
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • آرسنال ۵ - ۰ چلسی/ شیر‌های بی دندان به توپ بسته شدند+ فیلم
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • " ۳ روش تسکین درد بعد از کشیدن دندان که معجزه می‌کند! + ویدیو "
  • ۳ روش تسکین درد بعد از کشیدن دندان که معجزه می‌کند! + ویدیو