Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:07:10 GMT

رسانه ها در شرایط بحران نقش ویژه ای دارند

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۹۱۶۸

رسانه ها در شرایط بحران نقش ویژه ای دارند

تهران- ایرنا- تعدادی از کارشناسان و تحلیل گران منابع طبیعی در یک نشست تخصصی با اشاره به وقوع سیل اخیر در کشور دلایل بروز آن را بررسی و به نقش انکارناپذیر رسانه ها در شرایط بحران اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، وقوع سیل اخیر در بسیاری از استان های کشور در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است و خسارات و آسیب های متعددی را نیز بر مناطق سیل زده وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اقلیم شناسان و کارشناسان منابع طبیعی مسائل متعددی را به عنوان دلایل بروز این مخاطره و تشدید آن مطرح می کنند. در این خصوص یک نشست تخصصی با عنوان «تغییرات اقلیمی و رسانه‌ها با تاکید بر سیل فروردین 98» در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در این نشست محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو و استاد دانشگاه شهید بهشتی، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، هادی خانیکی، رییس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبی و علی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند.

**جامعه دانشگاهی دلایل بروز مخاطرات طبیعی را بررسی کنند
در ادامه این نشست هادی خانیکی نیز اظهار داشت: با توجه به حساسیت های سیل و عواقب این موضوع برای جامعه، پژوهشکده و کرسی ارتباطات این دانشگاه نیز وارد تحقیق و بررسی این موضوع شده است.
خانیکی ادامه داد: از هنگام وقوع سیل تاکنون تمامی نهادهای رسمی و غیررسمی به سیل های اخیر و مشکلات آن پرداخته اند، از این رو دانشگاه ها نیز باید در حد توان خود به این وادی وارد شوند.
به گفته خانیکی، انجمن های علمی، دانشگاه ها و نهادهای غیردولتی باید در خدمت جامعه قرار گیرند و به مسائل حساسی مانند وقوع بلایای طبیعی رسیدگی کنند.
وی معتقد است که درچند دهه گذشته سیل در ایران به ندرت رخ داده است، به همین دلیل برگزاری نشست های بررسی این بلایای طبیعی می تواند برای دانشگاه و رسانه ها منجر به خلق فرصت های اجتماعی و ارتباطی شود.

** تغییر اقلیم از پدیده های بد خیم
فاضلی در ابتدای این نشست اظهار داشت: تغییر اقلیم از جنس پدیده‌های بدخیم است، به عبارت دیگر این پدیده ها مانند سلول های سرطانی سال ها مخفی می مانند و به طور ناگهانی آشکار می شوند.
به گفته مشاور وزیر نیرو، در پدیده های بدخیم معمولا ایجاد کننده مشکل همان حل کننده مسئله است، بطور مثال کشورهای صنعتی مانند آمریکا و چین یعنی همان انتشاردهندگان گازهای گلخانه ای در حال رفع این مشکل برآمده اند.
فاضلی یادآورشد: مسائل بدخیم هنگامی ایجاد می شود که حکمرانی کشورها برای رویکرد همه در کنار یکدیگر آماده باشند، از این رو رسانه ها در این شرایط تأثیر بسیاری دارند.
وی خاطرنشان کرد: باید روزنامه نگاران فاجعه در کشور پرورش یابند و در عرصه های مختلف حضور پیدا کنند، اما در حال حاضر روزنامه نگاران بحران زیر مجموعه گروه اجتماعی قرار گرفته اند که بیشتر به موضوعات پربازدید می پردازند.

** مطالبه گری از مسئولان اولویت رسانه ها باشد
صادق ضیائیان نیز دراین نشست عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به بارش های اخیر مناطق گرم و خشک بیشتر و مناطق معتدل بسیار کمتر شده اند.
وی به انتشار گازهای گلخانه ای در کشور اشاره کرد و یادآورشد: انتشار این گازها در کشورهای مختلف تا سال 2018 افزایش دی اکسید کربن بسیاری را به همراه دارد که برای جوامع مخرب است.
ضیائیان خاطر نشان کرد: ادامه افزایش گازهای گلخانه ای در سال های آینده، دمای هوا را به 5 تا 7 درجه می رساند و باران را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد.
وی افزود: افزایش دما در سال های آینده و رشد جمعیت مشکلات جدی را برای جوامع بشری ایجاد می کند.

**انتشار اخبار نادرست سبب نگرانی جامعه می شود
در پایان این نشست نیز علی احمدی اظهار کرد: اذهان عمومی در ایران وقوع بلایای طبیعی را باور ندارند و گمان می کنند این بحران ها تنها برای سایر کشورها ایجاد می شود.
وی افزود: در ایران مسئولان و رسانه ها حساسیت لازم برای آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بحران ها را ایجاد نکرده اند، از این رو باید با آموزش و اطلاع رسانی صحیح مردم را برای مقابله با بحران ها آماده کنند.
به گفته احمدی، سیاستمداران و رسانه ها هر کدام در شرایط بحران به دنبال متهم کردن دیگری هستند اما تمام این اتهامات توجیهی برای کم کاری خود محسوب می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آماده نبودن مسئولان و رسانه ها در شرایط بحران اظهار کرد: اگر اطلاع رسانی بحران در رسانه های رسمی به صورت جدی انجام شود، خبرهای منفی فضای مجازی تأثیر چندانی در مردم ایجاد نمی کرد.
احمدی ادامه داد: مورد توجه قرار گرفتن اخبار فضای مجازی بیشتر به پایین بودن سواد رسانه ای مردم مربوط می شود، انتشار اخبار نادرست باعث نگرانی مردم می شود.
این استاد دانشگاه معتقد است دقت در تصمیم گیری‌ها و انتخاب افراد در شرایط بحرانی و شناسایی نیازهای واقعی مردم به دور از هیجانات در شرایط بحرانی اهمیت بسیاری دارد.
به گزارش ایرنا سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان رخ داده و خسارت های بسیاری را در این مناطق برجای گذاشته است.

**9484**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيل 98 نشست تخصصي نقش رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه

عکاس: علیرضا میرزایی

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • آماده باش مدیریت بحران تهران برای بارش های شدید فردا و پس فردا
  • هشدار: پیشبینی بارش‌های شدید فردا و پس‌فردا در تهران
  • آماده باش تهران برای بارش های ۲ روز آینده
  • آماده باش مدیریت بحران در تهران
  • آماده باش در تهران برای بارش‌های شدید فردا و پس‌فردا
  • آماده‌ باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید فردا و پس‌فردا
  • ‏سامانه بارشی تشدید می‌شود
  • آماده‌باش مدیریت بحران در استان تهران/ ‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران در استان تهران/‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود