Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:42:14 GMT

شیوع آتروز در ایرانیان 9/16 درصد است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۰۰۹۴

شیوع آتروز در ایرانیان 9/16 درصد است

تهران - ایرنا- استاد روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده شیوع آرتروز در ایران، بین افراد بالای 15 سال جامعه 16.9 درصد است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، فریدون دواچی روز چهاشنبه در سی امین کنگره جامعه پزشکان متخصصان داخلی افزود: آرتروز فرسودگی غضروف است و سلول غضروف کوندروسیت است که قادر به تقسیم نبوده و محکوم به مرگ و پیری است و هیچ سلول دیگری جانشین آن نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: غضروف از چند لایه از جمله لایه سطحی بسیار نازک، لایه میانی نسبتا باریک، لایه عمقی و آخرین لایه تشکیل شده است که امروزه ثابت شده است تا زمانی که لایه سطحی غضروف سالم باشد هر کار سنگینی را می پذیرد ولی اگر ترک یا شکافت در لایه سطحی اتفاق بیفتد، آرتروز شروع می شود و نمی توان کاری انجام داد.
دواچی اضافه کرد: غضروف در اثر سایش کهنه می شود و باید ترمیم شود که کوندروسیت ماتریکس کهنه را از بین برده و به جای آن ماتریکس جدید از نوع مرغوب ساخته می شود.
وی تصریح کرد: چاقی نیز دیگر معضلات قرن های جدید است باعث آرتروز می شود و چاقی ازدیاد بافت چربی است که BMI (توده بدنی)بیش از 35، احتمال بروز آرتروز را 14 برابر می کند.
این استاد روماتولوژی افزود: BMI (توده بدنی ) کمتر از 20 به عنوان لاغری، بین 20 – 25 طبیعی ، 25 – 30 زیادی وزن و بیش از 30 به عنوان چاقی مطرح می شود که اگر فردی BMI را 10 درصد کاهش دهد و تا چهار سال این را نگهدارد، موقتا جلوی پیشرفت آرتروز گرفته می شود.
دواچی گفت: علل آرتروز به صورت اولیه شامل بالا رفتن سن ( بعد از 40 سالگی ) و علل ثانویه شامل ضربه یا تروما، التهاب، عفونت، اختلالات متابولیک و ژنتیک است.
وی مهمترین علامت آرتروز را درد خواند و گفت: درد بر اثر فعالیت یا پیاده روی شروع و با استراحت از بین می رود، نقطه درد داخل زانو است و همچنین افراد دچار خشکی مفصل بعد از استراحت می شوند .
این استاد روماتولوژی با بیان اینکه تشخیص این بیماری بالینی است و نیاز به پاراکلینیک ندارد، افزود : MRI در تشخیص آرتروز زانو کاربرد ندارد و معمولا فقط برای کارهای تحقیقاتی است.
وی با اشاره به اینکه درمان قطعی ندارد، افزود: در مواجهه با این بیماری باید نکاتی را رعایت کرد که عدم مصرف مسکن ، داشتن فعالیت معقول، پرهیز از نشستن روی زمین و کاهش وزن از جمله این موارد است.
سی امین کنگره جامعه پزشکان داخلی از سوم آغاز و تا 6 اردیبهشت ماه در سالن همایش های رازی ادامه دارد.
اجتمام *9022*9105

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سواد سلامت كنگره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی دیگر از متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی است. 

بر اساس این گزارش، این تجهیز جز دستگاه‌های راهبردی با فناوری بالا در جهان محسوب می‌شود و از آن برای انتقال آب دریا به تاسیسات آب شیرین کن‌ها در جنوب کشور استفاده می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • کاهش شیوع سالک در سمنان
  • چهاردهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • نیمه رسانای طلایی ساخته شد 
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟