Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:26:09 GMT

سیل 500 میلیارد ریال به زیرساخت های روستایی گنبد خسارت زد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۱۱۴۲

سیل 500 میلیارد ریال به زیرساخت های روستایی گنبد خسارت زد

گنبدکاووس - ایرنا - بخشدار مرکزی شهرستان گنبدکاووس در شرق گلستان اعلام کرد که براثر بارش های شدید روزهای پایانی سال 97، آبگرفتگی و جاری شدن سیل، 500 میلیارد ریال به زیرساخت های روستایی این بخش خسارت وارد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا باقری روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران گفت: این خسارت ها به تاسیسات داخل 40 روستا و بیشتر شامل 'تخریب آسفالت معابر و یا رانش و فرونشست آن، جداول هدایت آب های سطحی، بوستان ها و تخریب ابنیه و پل ها' بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: علاوه بر خسارت به زیرساخت ها، براساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گنبدکاووس 12 دهنه پل جاده های روستایی بخش مرکزی این شهرستان دچار خسارت با برآورد اولیه 123 میلیارد ریال شدند.
باقری اضافه کرد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم تعداد 30 دهنه پل واقع در جاده های بین مزارع و برخی زهکشی های این شهرستان در بخش مرکزی دچار خسارت با برآورد اولیه 50 میلیارد ریال شدند.
وی با بالا ارزیابی کردن خسارت های وارده به اراضی زراعی و باغی بخش مرکزی گنبدکاووس نیز گفت: بر اثر سیل و آبگرفتگی مزارع از 21 هزار هکتار از مزارع این این شهرستان به صورت 100 درصد تخریب شدند که افزون بر 80 درصد آن در این بخش واقع است.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس به خسارت های بخش مسکن روستاهای این بخش نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع 133 روستای دارای کد شناسایی بخش مرکزی، واحدهای مسکونی 128 روستا براثر بارش های شدید، ورزش باد و توفان، آبگرفتگی و جاری شدن سیل از یک تا ده ها واحد مسکونی دچار خسارت شدند که هنوز آمار رسمی و تایید شده آن ازسوی بنیاد مسکن این شهرستان اعلام نشده است.
باقری افزود: تاکنون در بخش خسارات مسکن، دو لیست ازسوی دهیاران به بنیاد مسکن گنبدکاووس اعلام شده که تا رسیدگی و بازدید از لیست اول انجام و لیست دوم نیز در نوبت بازدید قرار دارد.
وی با اشاره به بالا بودن حجم پرونده های تشکیل شده ازسوی مردم، از آسیب دیدگان درخواست صبوری کرد تا کارشناسان بنیاد مسکن نسبت به بازدیدها اقدام نمایند.
باقری همچنین از وجود سه رودخانه فصلی 'بایرام شالی، قره تکن و آلماکلی' در دهستان باغلی مرامه بخش مرکزی گنبدکاووس خبر داد که از رودخانه 'قره سو' شهرستان رامیان در بالادست این دهستان سرچشمه می گیرد و هرساله خسارات زیادی به اراضی زراعی آن وارد می کند.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارات این سه رودخانه، اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق بالادست، اصلاح ابنیه های پیش بینی شده برای خروج آب و نیز لایروبی مستمر این رودخانه ها امری ضروری است.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس به وجود 38 نقطه جمعیتی در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون از 17 نقطه جمعیتی این بخش گزارش خسارت رسیده که باید برای جبران خسارت آن تصمیم گیری شود.
بخش مرکزی شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با 133 روستای دارای کد شناسایی و 38 نقطه جمعیتی، با جمعیت 169 هزار نفر بزرگترین بخش در استان گلستان از نظر تعداد روستا و جمعیت به شمار می رود.
/3039/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيل 98 خسارت روستايي گنبدكاووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران گلستان از آب‌گرفتگی معابر برخی روستاهای علی‌آبادکتول، مینودشت، گرگان، گنبدکاووس و فاضل‌آباد خبر داد و گفت: برخی محورهای روستایی شرق استان مسدود شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلستان، نعمت‌الله حاجی‌زاده، امروز - چهارشنبه پنجم اردیبهشت- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شدت بارندگی شب گذشته و طغیان رودخانه اوغان گالیکش که بخشی از مسیر آن از روستای بایلر این شهرستان مرزی عبور می‌کند، جاده دوم ارتباطی گنبدکاووس - کلاله مسدود شد.

وی افزود: هم‌وطنانی که قصد عزیمت به سمت شهرستان کلاله و گنبد را دارند از مسیر جایگزین محور بزرگراهی گنبد به کلاله (گالیکش و مینودشت) استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه بخشی از پل ارتباطی سیدکلاته شهرستان رامیان بر اثر بالا آمدن آب و سیلاب تخریب شده است، گفت: فعلاً تردد در این مسیر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همچنین پل ورودی روستای اوقچی شهرستان کلاله و بخشی از مسیر ارتباطی روستاهای محدوده خالد نبی دچار آب‌شستگی و تخریب شده است و تردد در قسمت‌هایی به سختی انجام می‌شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه پل ارتباطی قدیمی روستای سیدکلاته بر اثر شدت بارندگی‌ها شکسته شده است و تا اطلاع ثانوی تردد از آن امکان‌پذیر نیست، افزود: برای ساخت پل جدید این روستا ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ضمن اشاره به انسداد پل روستای براین مینودشت، افزود: پل ورودی و قدیمی این روستا سال گذشته بر اثر بارندگی و سیل آبان سال گذشته تخریب و مسدود شد و هنوز هم گشایش پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان، روستای براین در شش ماه اخیر، سه بار درگیرسیلاب شده که تبعات آن ورود این سیلاب به منازل و انبارهای مردم روستا بوده است.

وی اضافه کرد: بر اثر سیلاب و بارندگی شب گذشته همچنین جاده قورچای به شهر تاتار و روستای مختارزاده به ویژه در نواحی بالادست شهرستان رامیان مسدود شده است، از این رو تردد در این دو جاده تا اطلاع بعدی ممنوع است و رانندگان قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و از تردد غیرضروری خودداری کنند.

کد خبر 747511

دیگر خبرها

  • جاری شدن سیل در استان یزد / واژگونی چندین کامیون در جاده‌های استان
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد
  • محور کلاله -گنبدکاووس (حدفاصل پل بایلر) تا اطلاع ثانوی مسدود شد
  • بارندگی های سرباز خسارت فاجعه بار نداشت
  • ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در ایلام پرداخت شد
  • پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن در ایلام
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • بازنگری طرح هادی ۸ روستای آستارا در دستور کار قرار دارد
  • بارندگی ۴۰۹ میلی‌متری زرآباد و تخریب گسترده زیرساخت‌ها
  • خسارت ۱۲۰ میلیاردی باران به زیرساخت‌های برق قشم‌