Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - انفجارهای متعدد در سریلانکا به چالشی برای آمریکا تبدیل شده و درحالیکه روزنامه 'وال استریت ژورنال' واشنگتن را به ضعف اطلاعاتی نسبت این اقدام متهم می کند، مقامات دولتی آمریکا تلاش دارند خود را از زیر بار این التهام کنار بکشند.

به گزارش ایرنا، وقوع هشت انفجار در روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه همزمان با روز عید پاک مسیحیان در کلمبو پایتخت و چند شهر دیگر سریلانکا، 321 کشته و 500 زخمی بر جای گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت سریلانکا در ابتدا گروه جماعت ملی توحید را عامل این حملات دانست اما این گروه دست داشتن در این حملات را رد کرد و سرانجام روز گذشته (سه شنبه) گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت.
متعاقب این اقدام تروریستی، روزنامه 'وال استریت ژورنال' روز گذشته در تارنمای خبری خود نوشت: آمریکا و هند از هفته ها قبل از حملات تروریستی عید پاک، به سریلانکا هشدار داده بودند.
اتهام وال استریت ژورنال واکنش سفیر آمریکا در سریلانکا را برانگخیت و وی امروز(چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران خارجی در کلمبو اظهار داشت، آمریکا از قبل اطلاعاتی از تهدید تروریستی نداشته است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، 'آلینا تپلیتز' (Alaina Teplitz) افزود: تیمی از ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) و مقامات نظامی آمریکایی به تحقیقات صورت گرفته در سریلانکا یاری می رسانند.
سفیر آمریکا در سریلانکا همچنین گفت: کاملا واضح است که برخی نقصان در سیستم (اطلاعاتی) پیش از بمب گذاری های عید پاک در سریلانکا رخ داده است.
آسوشیتدپرس ادامه داد: دولت سریلانکا تصدیق کرده که هشدارهایی از گروه های محلی افراطی در مورد تهدید کلیساها دریافت کرده و نخست وزیر سریلانکا گفته است که برخی افرادی بر سر قصور اطلاعاتی در این کشور مشاغل خود را از دست خواهند داد.
در همین پیوند، 'رانیل ویکر مسینگه' نخست وزیر سریلانکا در رابطه با انفجارهای روز یکشنبه در کلمبو گفت: هند اطلاعاتی در اختیار ما گذاشته بود اما، اشتباه ما این بود که این اطلاعات را به موقع و زود ابلاغ نکردیم.
سریلانکا در جنوب آسیا است و بیش از 21 میلیون نفر جمعیت دارد. بیش از 70 درصد از جمعیت کشور سینهالی‌تبار و عمدتاً بودائی و بقیه از اقوام تامیل،هندو و مسلمان هستند.
اروپام ** 1302 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سريلانكا سفير آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وال‌استریت‌ژرونال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله رژیم صهیونیستی در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است.

به گزارش ایسنا، در ۲ روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در رفح، موضوع بحث‌ها درباره چگونگی توقف آن نبود بلکه موضوع، چگونگی محافظت از غیرنظامیان بود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه و با این مقدمه نوشت لحن صحبت‌ها میان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در واشنگتن با هفته‌های گذشته فرق کرده است؛ زمانی‌که مقام‌های آمریکایی با صدای رسا به اسرائیل درباره حمله تمام‌عیار به رفح هشدار می‌دادند اما «بنیامین نتانیاهو» همچنان به انجام این حمله اصرار دارد.

رفح در جنوب غزه میزبان حدود ۱.۵ آواره فلسطینی است که در پی حملات به شمال و مرکز این باریکه، به این منطقه‌ی واقع در مرز مصر پناه آورده‌اند. نتانیاهو مدعی است آخرین مقرهای حماس در این منطقه واقع است.

رسانه آمریکایی خبر داده در رایزنی گالانت با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن «گفت‌وگوهای عمل‌گرایانه‌ای درباره عملیات مرحله‌ای اسرائیل در رفح به‌منظور کاهش تلفات بالقوه به غیرنظامیان و اطمینان از اینکه اسرائیل چهار گردان حماس در رفح را متلاشی کند، شکل گرفت».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از نشست‌های خود با مقام‌های آمریکایی در کاخ سفید گفت: «فکر می‌کنم یک تفاهم بر سر متلاشی‌کردن حماس وجود دارد».

دیدار گالانت با آستین در واشنگتن

این اظهارات مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی درحالی‌ است که تل‌آویو بارها از نابودی حماس در شمال غزه گفته بود اما رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند هزاران نیروی حماس همچنان در این مناطق حضور دارند.

وال‌استریت‌ژرونال در ادامه نوشت «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه، گالانت را تحت فشار گذاشت تا قبل از آغاز حمله به رفح، ترتیبات موثری برای حفاظت از غیرنظامیان وجود داشته باشد.

یک مقام دفاعی آمریکا می‌گوید: «این یک توالی است. بُعد نظامی عملیات نباید تا زمانی‌که ابعاد انسانی آن به صورت کامل مورد توجه قرار نگرفته است، پیش برود».

رسانه آمریکایی نوشته دوطرف توافق داشتند که گردان‌های حماس در رفح باید برای اینکه نیروهای آن نتوانند به وضعیت گذشته بازگردند و یا به وارد کردن سلاح به غزه ادامه دهند، از هم پاشیده شوند.

آن‌ها گفته‌اند این اقدامات پیش‌نیاز پایان جنگ و هموار کردن مسیر برای یک حکومت سیاسی جدید در غزه است. در سایه عدم گزینه‌های بهتر، این به معنای تلاش برای یافتن راه‌هایی برای همکاری با تل‌آویو در راهبرد آن برای حمله به رفح عنوان شده است.

حملات به غزه

مقام‌های مصری گفته‌اند پس از شکست مذاکرات در دوحه، مقام‌های اسرائیلی به میانجی‌گران گفته‌اند که در صورت ناکامی در رسیدن به توافق آتش‌بس، ارتش این رژیم به محض پایان ماه رمضان عملیات در رفح را آغاز می‌کند. آن‌ها همچنین گفته‌اند ممکن است مذاکرات در پایان این هفته و این‌بار در قاهره از سر گرفته شود.

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گزارش خود و با اشاره به پابرجا ماندن اختلافات میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر حمله به رفح، از قول مقام دفاعی آمریکا نوشت: «هدف ما این است که به اسرائیل کمک کنیم تا جایگزینی برای عملیات نظامی تمام‌عیار و یا شاید زودهنگام پیدا کنیم». 

گفت‌وگوهای بیشتری نیز میان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی برنامه‌ریزی شده تا موضوعات پیچیده باقی‌ماننده را حل‌وفصل کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا تمام اطلاعات حمله تروریستی مسکو را به روسیه نداد
  • وال‌استریت‌ژورنال: پیروزی اسرائیل بر حماس دور از دسترس است
  • نیویورک‌تایمز: آمریکا نخواست اطلاعات کامل تهدید تروریستی را به روسیه بدهد
  • بازیکن رئال مادرید و اتهام ارتباط با داعش
  • برلین: درباره حمله تروریستی به مسکو هیچ اطلاعاتی نداشتیم
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • وال‌استریت‌ژورنال دست آمریکا را درباره رفح رو کرد!
  • وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است
  • وال‌استریت‌ژرونال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است