Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@03:54:31 GMT

آمریکا و اروپا طالب نمد چهارمحال و بختیاری هستند

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۱۵۲۰

آمریکا و اروپا طالب نمد چهارمحال و بختیاری هستند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: کشورهای آمریکا و سوئد طالب نمد تولیدی در چهارمحال و بختیاری هستند و بیشترین صادرات نمد استان به این کشورها انجام می‌شود. ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، شیوه زندگی و معیشت مردم چهارمحال و بختیاری سبب به‌وجود آمدن صنایع‌دستی مبتنی بر نیازهای زندگی دامداری و کشاورزی شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرهای سنتی استان از نوع دست‌بافت و براساس تفاوت‌های فرهنگی، در نقش و رنگ و بافت متفاوت است.

نمد و بافته‌های داری از مهم‌ترین صنایع‌دستی تولیدی در چهارمحال و بختیاری است بافت قالی در چهارمحال و بختیاری قدمت دیرینه‌ای دارد و در تمامی شهرها، روستاها و مناطق عشایری انواع قالی با طرح‌های خشتی، گل‌مینا، سرو و کاج، یَلَمه شاهنامه‌ای، لچک و ترنج، خرسک و گبه با طرح‌های ذهنی و سنتی بافته می‌شود.

نمد از دیگر صنایع‌دستی تولیدی در چهارمحال‌و بختیاری است که تولید آن در استان سابقه طولانی دارد با توجه به سردسیر بودن منطقه و وجود شغل دامپروری در استان  از سالیان دور نمد به عنوان زیرانداز و تن‌پوش تولید و استفاده می‌شد.

 در سال‌های گذشته تولید نمد به صورت سنتی و محصور به چند محصول بود اما با تغییر نوع کاربرد نمد و با توجه به نیاز بازار و سلایق مختلف، چهارمحال و بختیاری در بحث نوآوری و خلاقیت محصولات نمدی از کم‌نظیرترین استان‌ها در کشور است این موضوع سبب شده که شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد ثبت شود و نمد استان جایگاه خوبی در بازارهای خارج از کشور پیدا کند.

نمدمالان شهرکردی زیرفشار گرانی مواد اولیه نمد هستندنوعی صنایع دستی با ویژگی‌های پزشکی/ آمریکا و سوئد مشتری پروپاقرص نمدهای ایرانی250 مجوز صنایع دستی در حوزه نمد چهارمحال و بختیاری صادر شد

مهرداد رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه تولیدات هنرمندان چهارمحال و بختیاری در زمینه صنایع دستی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اظهارداشت: بیشترین صادرات استان به صورت مستقیم از گمرک مربوط به تولیدات نمدی است اما در کنار آن اقلام دیگر مانند انواع بافت‌ها و مصنوعات دیگر نیز به صورت چمدانی و همراه مسافر از استان صادر می‌شود.

وی افزود: کشورهای آمریکا و سوئد طالب نمد تولیدی در چهارمحال و بختیاری هستند و بیشترین صادرات نمد استان به این کشورها انجام می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: هنرمندان استان در نمایشگاه‌های خارج از کشور مشارکت دارند و از فروش صنایع دستی همچون نمد درآمد خوبی کسب می‌کنند که حدودا برابر با درآمد حاصل از صادرات نمد از طریق گمرک می‌باشد.

رئیسی بیان کرد: درآمد حاصل از صادرات مستقیم و غیر مستقیم نمد و همچنین درآمد حاصل از حضور هنرمندان استان در نمایشگاه‌های خارج از کشور در مجموع بالغ بر 300 تا 400 هزار دلار می‌باشد.

وی تشریح کرد: هنرمندان چهارمحال و بختیاری در زمینه‌های زیورآلات، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زیور آلات سنتی  و سرمه‌دوزی تولیدات ارزشمندی دارند که با مشارکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور آن‌ها را در بازارهای خارجی عرضه می‌کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بافته‌های داری از دیگر تولیدات هنرمندان استان در زمینه صنایع‌دستی می‌باشد، گفت: بافته‌های داری استان بسیار گسترده است و شامل انواع مختلف قالی در ابعاد مختلف، گلیم، یلمه، چنته، نمکدان و .... می‌باشد.

رئیسی افزود: عمده صادرات بافته‌های داری استان مربوط به گلیم است که به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ ع

R41350/P1494/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، فضل‌الله رحمتی مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری گفت: امسال انتخاب برترین‌های صنایع و معادن بر اساس عملکرد سال ۱۴۰۲ و در هفت بخش انجام می‌شود.

وی افزود: پیشکسوتان نمونه صنعتی و معدنی ۱۴۰۳، منتخبین ۱۴۰۳، بهره‌برداران نمونه معادن روباز و زیرزمینی، جوانان کارآفرین ملی، پیشکسوتان نمونه صنعتی، معدنی و صنایع معدن از محورهای فراخوان هستند.

رحمتی تصریح کرد: واجدان شرایط می‌توانند تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه با تکمیل فرم‌های امتیازات عملکردی همراه با مستندات در این فراخوان ثبت‌نام کنند.

مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری گفت: متقاضیان باید مدارک و مستندات خود را به دبیرخانه ستاد گرامی‌داشت دهه تولید و تجارت تحویل دهند و با توجه به اینکه ارزیابی، مستلزم صرف وقت است، لیست‌های ارسالی، پس از تاریخ تعیین‌شده، مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

خبرنگار: پریسا کنارنگ

انتهای پیام/

کد خبر: 1227403 برچسب‌ها معدن وصنایع معدنی تولیدات معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع وزارت صمت سازمان صمت

دیگر خبرها

  • صدور و تمدید ۹۹ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد در چهارمحال و بختیاری
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری
  • نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست به میزبانی شهرکرد برگزار شد
  • دبیرخانه بومی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری
  • آغاز همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در دانشگاه شهرکرد
  • پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان