Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران پیش از ظهر امروز (چهارم اردیبهشت) با حضور امین مختاری (دبیر جشنواره) و نیما نصراللهی (معاون اجرایی) در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از فردا (پنجم اردیبهشت) در سالن‌های نمایشی تهران کار خود را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امین مختاری (دبیر جشنواره) در ابتدای این نشست با اشاره به جزییات جشنواره گفت: به نظرم مهم‌ترین اتفاقات امسال جشنواره در بخش بین‌المللی افتاده است، امسال منابع و رایزنی ما محدود بود، بنابراین با آکادمی‌ها و سفارتخانه‌های خارجی ارتباط گرفتیم.

مختاری با بیان اینکه «۱۰ کار آماده شد و توانستیم این بخش را تقریبا بدون هزینه جلو ببریم.» گفت: یکی از این بخش‌ها دورنماست که دو گروه «جریان» به سرپرستی محمدرضا علی‌اکبری و گروه مسیح به سرپرستی اندیکاو فردینانکو در آن اجرا خواهند داشت.

او با اشاره به دو ورکشاپ با حضور اساتید ترک در کرمان و کاشان، از انتخاب گروه‌هایی توسط این اساتید خبر داد و گفت: این گروه‌ها در تهران دو مرتبه ورکشاپ برگزار می‌کنند، که در این راستا دو کار مشترک هم ایران و فرانسه تمرین ـ اجرا با بچه‌های کاشان و دیگری هم ایران و ترکیه با بچه‌های کرمان خواهند داشت.

دبیر جشنواره بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی خاطرنشان کرد: گروه‌های دیگر خارجی هم از سوییس،‌ ترکیه و سریلانکا و دو کار مشترک با اتریش و سریلانکا خواهیم داشت.

مختاری اظهار امیدواری کرد این همکاری مشترک یک بدعت دانشگاهی با همکاری اساتید خارج از کشور و نتیجه بخش شود.

او همچنین با اشاره به همکاری‌های انجام گرفته با این جشنواره گفت: مرکز هنرهای نمایشی،‌ معاونت زنان ریاست جمهوری، شهرداری تهران و شورای شهر،‌ مجموعه خصوصی مهرسان و مجموعه خانه تئاتر و بنیاد رودکی با جشنواره تئاتر دانشگاهی همکاری داشته‌اند.

مختاری تصریح کرد: جشنواره از فردا (پنجم اردیبهشت) آغاز و اختتامیه آن روز شانزدهم همین ماه به کارگردانی حسین پویانی فرد برگزار خواهد شد.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی از جمله برنامه‌های اختتامیه این دوره را برنامه بزرگداشت مسعود دلخواه و کامران سپهران عنوان کرد.

او همچنین درباره نحوه انتخاب هیئت داوران خاطرنشان کرد: در این زمینه سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که برآمده از تئاتر دانشگاهی هستند و از همه رشته‌ها متخصصانی را داشته باشیم.

مختاری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کمک هزینه‌های گروه‌های نمایشی و آسیب‌هایی که سال‌های گذشته جشنواره از این امر خورده،‌ گفت:‌ عدد کمک هزینه‌ها پنجاه درصد افزایش داشته اما فعلا در حد حرف است.

او این اتفاق را به دلیل این دانست که مشکلات مالی زیاد بوده و گفت: همین الان هم خیلی هزینه‌ها اعتباری پیش رفته و شرایط سخت‌تر هم می‌شود.

دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی تصریح کرد: به‌هرحال وزارت علوم موظف شده که کمک هزینه‌ها و مسائل مالی چون دستمزدها را پس از جشنواره تقبل کند.

مختاری با اشاره به مشکل بودجه جشنواره هم گفت: آنچه دوستان به ما گفته‌اند اینکه هنوز بخش از این بودجه به وزارت علوم تخصیص نیافته است.

او ادامه داد: هر چند این مشکل تأثیر مستقیم بر کیفیت جشنواره می‌گذارد اما ما تمام تلاش‌مان این است که به بدنه جشنواره لطمه‌ای وارد نشود.

مختاری همچنین با اشاره به اینکه «برای اجرای عموم کارها تلاش داریم تمام آثار بخش مسابقه اجرای عموم بگیرند،» گفت: رایزنی‌ها با برخی افراد و کمپانی‌ها صورت گرفته تا در ایام جشنواره بیایند و کارها را ببینند و تهیه کنندگی برخی کارها را برای اجرای عموم متقبل شوند.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پاسخ به سوالی درباره بلیت فروشی جشنواره برای عموم و دانشجویان گفت: بلیت فروشی در تیوال انجام می‌شود.

مختاری تشریح کرد: سال‌های قبل پنج هزار تومان قیمت بلیت برای دانشجویان و ۱۰ هزار تومان بلیت آزاد بود امسال گفتیم بلیت آزاد ۲۰ هزار تومان و همان ۵ هزار تومان برای دانشجویان باشد چرا که نمی‌خواهیم شرایط برای تماشای دانشجویان دشوار باشد.

او همچنین درباره بزرگداشت مسعود دلخواه و اینکه او در هیئت داوران نیز حضور دارد، گفت: این انتخاب‌ها به‌هرحال عمدی بوده است.

مختاری تصریح کرد: با توجه به اینکه مسعود دلخواه در آستانه بازنشستگی هم قرار دارد دوست داشتیم اسم او را بیشتر در جشنواره داشته باشیم کما اینکه حوزه‌های کاری او هم با هم غیر مشترک هستند.

نیما نصراللهی هم در ادامه آماری از جشنواره ارائه کرد و گفت: در این دوره ۵۷ اثر اجرا و از این تعداد ۷ اثر تجربه‌های اجرا در محیط‌های نامتعارف هستند. ۲۷ اثر تولید خود جشنواره تئاتر دانشگاهی و ۴ اثر خارج از مسابقه‌اند.

نصراللهی ادامه داد: بخشی از کارها از برگزیدگان جشنواره‌های دیگر دانشگاهی چون مونولوگ، سوره،‌ تجربه و اردیبهشت دامغان و ۳ کار هم در بخش مدرسان اجرا می‌شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: مجموعا دوازده سالن مولوی، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، استاد انتظامی خانه هنرمندان، عمارت نوفل لوشاتو، تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر به علاوه سالن تازه تأسیس استاد نصرت جوانمرد در تئاتر شهر که قرار است با افتتاحیه جشنواره ما آن هم افتتاح شود، درگیر کارهای جشنواره هستند.

همچنین در پایان نشست از پوستر جشنواره توسط امین مختاری و نیما نصراللهی رونمایی شد.

مختاری طراحان این پوستر را سیدمهدی میراحمدی و نیما کریمی معرفی کرد.

نصراللهی هم در پایان نشست با اشاره به برخی آسیب‌های جشنواره‌های تئاتر به ویژه تئاتر دانشگاهی گفت: این جشنواره جریان ساز،‌ علمی و تجربی است؛ هر ساله کارهای برگزیده این جشنواره تبدیل به مد سال‌های بعد می‌شوند و این یک آسیب است.

او ادامه داد: قرار نیست این جشنواره جریان ثابت داشته باشد و با محوریت یک ذهن جلو برود به خاطر همین امسال تلاش کردیم فضا و هیئت انتخاب و داوری‌ها قدری متفاوت شوند و واقعا جشنواره امسال اجراهای خاص و تجربی سال بعد را تغذیه کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۱۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر گفت: پس از بررسی آثار رسیده تاکنون ۶۲ اثر صحنه‌ای و ۴۸ اثرخیابانی مورد بازبینی قرار گرفته است.
منصور سلامات افزود: در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره ملی تاتر فتح خرمشهر در بخش صحنه‌ای و خیابانی موضوعات آثار نمایشی جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر در مقابل دشمن بعثی، فتح خرمشهر، مقاومت و دفاع مقدس، پرداخت به مولفه‌های بومی با رویکرد فرهنگ ایثار اقوام ایران زمین در بستر تاریخ خواهد بود.
این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خرمشهر، انجمن هنر‌های نمایشی با مشارکت و همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر از ۲۹ اردیبهشت آغاز و آیین اختتامیه سوم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
آثار صحنه‌ای در سه سالن نماشی خرمشهر و آثار در خیابانی در مناطق مختلف شهری با رویگرد مناطق محروم اجرا خواهند شد.

دیگر خبرها

  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • برگزاری جشنواره لاله‌ها در باغ ایرانی
  • معرفی نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه»/ زمان و مکان اختتامیه اعلام شد
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • اختتامیه جشنواره ملی فیلم شهرنما رفسنجان
  • انتشار فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان تئاتر