Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری 16 تا 19 آبانماه در کرمان برگزار می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی روز گذشته با حضور مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، محمد صادق بصیری معاون سیاسی - اجتماعی استاندار کرمان، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مهران عالم زاده شهردار کرمان،جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، غلامرضا فرخی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، سید امین مویدی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی، احمد صدری دبیر جشنواره، محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، مریم قره سو و سورج یاسایی مدیرعامل انجمن موسیقی کرمان در ساختمان دفتر موسیقی ارشاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**موسیقی نواحی بزرگترین سرمایه ماست
در ابتدای این جلسه حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی نواحی بزرگترین سرمایه ماست و می تواند دستمایه آفرینش های بدیع روزآمدی شود که با بازآفرینی آنها بتوانیم گنجینه امروزی را هم اعتلا دهیم. موسیقی نواحی سرمایه تمام مردم ایران و ثروت همه ماست و همگی نسبت به بهتر شدن آن مکلف هستیم و بایستی تمامی ارگان ها همچون میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیمای استان با ما در برگزاری هر چه بهتر این دوره همراهی کنند.

** آیین نامه ضامن دوری از اعمال سلیقه ها
در ادامه علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی نواحی نیز همانند دیگر جشنواره های معاونت هنری به دنبال تبعیت از یک نظام و ساماندهی مکتوب و به منظور فاصله گرفتن از سلایق و ذائقه های فردی مدیران و دبیران، دارای آیین نامه شده است به طوری که چشم اندازهای جشنواره ، تعیین اهداف، محورهای اصلی همچون انتخاب شهر میزبان و انتخاب دبیر همه در آیین نامه پیش بینی شده و خوشبختانه امسال مفتخریم که استادان برجسته موسیقی را در کنارمان داریم.
مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد بیان داشت: اهتمام جمعی مدیران و مسئولان استان کرمان و اصرار برای ماندن این جشنواره در استان باعث شد دوره دوازدهم نیز در کرمان برگزار شود که امید است این دوره سرآغاز دوره جدیدی باشد که تاثیرگذاری جشنواره را افزایش دهد.

** اهمیت حضور جوانان در جشنواره ها
محمدرضا درویشی بنیانگذار جشنواره موسیقی نواحی در ادامه این جلسه ضمن بر شمردن جایگاه موسیقی نواحی و لزوم برگزاری این جشنواره اظهار داشت: در دوره هایی اولیه جشنواره موسیقی نواحی علاوه بر حضور استادان این ژانر از موسیقی، شرایطی را برای حضور دانشجویان موسیقی فراهم می کردیم که رویارویی با گنجینه های موسیقایی هر استان برایشان بسیار ارزشمند و مهمتر از درسهای دانشگاهی بود.
وی افزود: معتقدم اگر امروزه بخش اندک باقی مانده از موسیقی نواحی مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است بذرش از همان سالها و بواسطه حضور پررنگ دانشجویان کاشته شده است بنابراین حضور قشر جوان و دانشجویان در این قبیل جشنواره ها بسیار حائز اهمیت است.
علی اکبر شکارچی و مریم قره سو نیز بر مواردی همچون حضور دانشجویان موسیقی و بهره مندی آنها از فضای آکادمیک جشنواره و حضور برخی از روسای جشنواره ها و مراکز فرهنگی اروپا تاکید کردند.

**روایت نسل های مختلف از موسیقی نواحی
در ادامه احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز ضمن ارائه گزارشی از دوره گذشته به نحوه برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: امسال در دو بخش اجرا و پژوهش با موضوع منظومه های تغزلی و عاشقانه میزبان گروههایی موسیقی نواحی از سراسر کشور هستیم. به طوری که در بخش جنبی علاوه بر اجرای گروهها در شهر کرمان، اجرای گروههای برگزیده جشنواره های استانی را در شهرستانهای کرمان، اجرای پیشکسوتانی که تاکنون در جشنواره ای حضور نداشته اند، اجرای برگزیدگان بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان و اجرای خاندان های موسیقی را که روایت نسل های موسیقی نواحی هستند، خواهیم داشت. وی افزود: در بخش پژوهش نیز علاوه بر ارائه مقالات پژوهشگران، نمایشگاه عکس، کارگاههای سازسازی و نمایشگاه کتاب و آثار صوتی و تصویری موسیقی نواحی را در نظر گرفته ایم.
در پایان این جلسه محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مهران عالم زاده، شهردار کرمان و محمدصادق بصیری معاون سیاسی- اجتماعی استاندار کرمان در سخنانی حمایت خود را از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و سایر جشنواره های هنری اعلام کردند.
گفتنی است فراخوان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به زودی منتشر خواهد شد.
فراهنگ**9494** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره موسيقي نواحي روابط عمومي دفتر موسيقي انجمن موسيقي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

او تصریح کرد: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

ششم اردیبهشت مراسم افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار می‌شود و در روز‌های بعد، از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت‌ها) نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و در مدت هفت شب، ۱۴ اجرای صحنه‌ای برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود