Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بندرعباس-ايرنا- معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان گفت: اجراي طرح هاي آبخيزداري، خسارت هاي وقوع سيل در بارندگي هاي اخير را 50 تا 70 درصد کاهش داد.

به گزارش ايرنا، ابراهيم جعفري تختي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هفت هزار و 850 سازه آبخيزداري، 120 هزار هکتارعمليات بيولوژيک و بيومکانيک در810 هزار هکتار از جمله دستاوردهاي انجام طرح هاي آبخيزداري در اين استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان داشت: هرمزگان داراي 17 حوزه آبخيز اصلي به مساحت 10 ميليون هکتار مي باشد که 30 درصد از وسعت آن در استان هاي بوشهر، فارس، کرمان قرار دارد.
اين مقام مسوول اظهار داشت: تغييرات اقليمي، شرايط جغرافيايي، توپوگرافي و فقر پوشش گياهي، هرمزگان را جزو استان اول سيل خيز کشور قرارداده است که در صورت عدم انجام عمليات آبخيزداري در بالادست و کنترل و استحصال رواناب به حجم 123 ميليون مترمکعب قطعا خسارت سيل بيش از ارقام امروزي بود.
جعفري تختي ادامه داد: مديريت و کنترل رواناب ها با490 ميليون مترمکعب منجر به نفوذ آب به ميزان250 ميليون مترمکعب بطور سالانه به سفره هاي آب زيرزميني مي شود.
وي خاطر نشان کرد: همچنين 15 ميليون تن کنترل فرسايش آبي و 8 ميليون مترمکعب رسوب کنترل شده است که موجب افزايش عمر مفيد سدهاي مخزني استان و جلوگيري از تخريب تاسيسات پايين دستي خواهد شد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان يادآور شد: انجام طرح هاي آبخيزداري در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملي در 23 حوزه و در سطح 400 هزار هکتار، در 9 شهرستان انجام شد.
وي اضافه کرد: طرح هاي آبخيزداري، در قالب 56 کارگاه انجام شده که از اين تعداد 56 طرح قادر به استحصال رواناب به حجم 24 ميليون مترمکعب بوده و سازه هاي هرمزگان حداقل در سه مرحله آبگيري شده است.
وي گفت: با توجه به بارندگي هاي اخير، بايد براي انجام عمليات طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري اقدامات لازم صورت گيرد تا با مديريت رواناب ها و نفوذ به سفره هاي آب زيرزميني از فرسايش آبي، کنترل سيل و افزايش زمان تمرکز جلوگيري شود.
9944 /6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک پویش محیط زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

در کلانشهر اراک پارک آبخیزداری گردو در فصل بهار میزبان طبیعت دوستان بسیاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حفظ خاک، کنترل روان آب‌ها و پاکسازی طبیعت در این منطقه گردشگری صورت گرفته است.

محمدی افزود: اجرای ۱۷۲ سازه آبخیزداری در کنترل یک و نیم میلیون متر مکعب روان آب این منطقه موثر بوده و بستر تغذیه سفره‌های زیر زمینی و سیراب شدن تالاب میقان را فراهم کرده است.

او ادامه داد: همچنین در این منطقه ۵۷ هزار درخت جنگلی مقاوم و کم آب بر کاشته شده که در حفظ پوشش گیاهی و خاک اثر گذار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سازماندهی ۴۹۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی سامانه بارشی
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست